2026-09-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Troll, du har antagligen inte ens levt i 30 år. Jag vet att min närmsta större tobaksbutik tog 160kr per stock för Kaliber för 5 år sedan. Det var normalpris. Snus har inte blivit billigare sedan dess, det har blivit dyrare.
Har för mig SD drev fram en sänkning av snusskatten vid valet förra gången?
De försvarade sänkningen med att fler skulle sluta röka och istället gå över till att snusa.
Något sådant var det iaf...
Citera
2026-09-10, 23:16
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
De försvarade sänkningen med att fler skulle sluta röka och istället gå över till att snusa.
Mm har för mig nåt sånt också.

Hejja Jimmy! Han har sänkt både soppan och snuset.
Citera
2026-09-10, 23:24
Medlem
Citat:

Det vet jag ingenting om, men jag vet med säkerhet att det är dyrare nu än för 5 år sedan.
Tobaksskatten höjs med ett visst antal procent den första januari varje år, så att tobaksbutikerna brukar lägga på en tia extra per stock.
Citera
2026-09-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Lössnus som jag gör själv, men mina satser börjar nu ta slut.
Ahaa, det trodde jag inte om dig, nu steg du i graderna i mina ögon.

Men visst, ja det är det billigaste och smartaste, samt ett rätt kul sätt att underhålla sitt nikotinberoende på.

Nästa steg är att odla tobaken själv, lätt som en plätt om man har en trädgård.

Men som TS påstår, att snus har blivit påfallande billigare, det stämmer ju inte.

Snus har blivit dyrare, som allt annat.

Men som jag skrev i ett annat inlägg har jag för mig att SD drev igenom en skattesänkning på snus vid förra valet.

Detta var för att folk skulle byta rökat mot snus istället, att snusandet var mindre skadligt.

Men det rörde sig bara om ett par kronor per dosa i skattesänkning vad jag minns.
Citera
2026-09-10, 23:35
Medlem
Brukar alltid beställa från snussidan, men nu har de chockhöjt priset på det snus jag brukar köpa.
Kostar samma som i vilken butik som helst.
Får kolla runt lite på andra onlineshoppar.
Smärtgränsen för en dosa snus för mig är väl cirka 30 kr, blir det dyrare än så, så får jag överväga att sluta.
Citera
2026-09-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Ok. Jag har fluktat lite på sånt men aldrig provat själv. Får för mig att det är slabbigt som fan att styra med?
Nä, det är hur enkelt som helst.
Vissa snussatser, som är halvfabrikat, är bara att hälla på vatten och röra runt lite.

Finns portionsnus i stora påsar, hundratals portioner, dessa väter man bara med vatten, sedan är det klart.

Det slabbiga som du tänker på är snussatser som ska bakas i ugnen i ett par dygn, det blir ju lite mera meck...

Men att köpa snus på detta sätt är betyfligt billigare än det snus som TS pratar om, även om TS påstår att detta blivit billigare på senare tid, vilket inte stämmer, menar jag.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-09-10 kl. 23:56.
Citera
2026-09-10, 23:37
Medlem
Blev lite billigare någon krona, men Knox t.ex. ligger på 34-40 beroende på butik. Så nej inte mycket billigare än för 5 år sen. Finns något som heter inflation också.
Citera
2026-09-10, 23:38
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ahaa, det trodde jag inte om dig, nu steg du i graderna i mina ögon.

Men visst, ja det är det billigaste och smartaste, samt ett rätt kul sätt att underhålla sitt nikotinberoende på.

Nästa steg är att odla tobaken själv, lätt som en plätt om man har en trädgård.

Men som TS påstår, att snus har blivit påfallande billigare, det stämmer ju inte.

Snus har blivit dyrare, som allt annat.

Men som jag skrev i ett annat inlägg har jag för mig att SD drev igenom en skattesänkning på snus vid förra valet.

Detta var för att folk skulle byta rökat mot snus istället, att snusandet var mindre skadligt.

Men det rörde sig bara om ett par kronor per dosa i skattesänkning vad jag minns.
Vad bygger du det på?

Jag har handlat snus online sen åtminstone fem år tillbaka och det har aldrig varit billigare än vad det är nu.

Hänvisa inte till historier om hur det var för 20 år sen, det är inte relevant. Då kan jag också börja dra historier om att snuset kostade 3kr dosan för tusen år sen- osv. Vi pratar nutid här.
Citera
2026-09-10, 23:40
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Nä, det är hur enkelt som helst.
Vissa snussatser som är hslvfabrikat är bara att hälla på vatten och röra runt lite.

Finns portionsnus i stora påsar, hundratals portioner, dessa väter man bara med vatten, sedan är det klart.

Det slabbiga som du tänker på är snussatser som ska bakas i ugnen i ett par dygn, det blir ju lite mera meck...

Men att köpa snus på detta sätt är betyfligt billigare än det snus som TS pratar om, även om TS påstår att detta blivit billigare på senare tid, vilket inte stämmer, menar jag.
Yes jag tänker på sånt som ska bakas i ugn osv. Det hade jag aldrig pallat med.
Citera
2026-09-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Snuset blev dyrt när man ändrade från skatt per enhet till skatt per vikt. Då vägde snuset i en dosa lös 50g och en dosa portion 25g. Vid tillfället för ändringen av skatten kostade en dosa lös strax under trettio och en dosa portion runt 25kr.

Idag innehåller en dosa ettan 42g och kostar över sextio kronor.

Snuset är inte billigt idag.

Var det verkligen därför dosorna blev mindre?

Jag har för mig att skatten höjdes kraftigt och för att folk inte skulle få panik när de såg det nya priset per dosa och sluta snusa så minskade de innehållet lite så att priset ökade lite och innehållet minskade lite.

Skatten på snus (tobaksskatt) har väl alltid varit på vikt? Varför fanns det inte enorma dosor innan annars?

Söker på google och AI-tjänsten säger detta:

Citat:
Vikten på en dosa lössnus sänktes från 50 gram till 45 gram den 1 januari 2008, och minskades därefter ytterligare till dagens 42 gram i ett senare skede.

Från 50 till 45 gram (2008): Swedish Match sänkte vikten till 45 gram i samband med en höjning av tobaksskatten vid årsskiftet 2007/2008 för att dämpa prisökningen för kunderna.

Från 45 till 42 gram: Efter ytterligare skattehöjningar och kostnadsjusteringar sänktes vikten vidare till 42 gram, vilket i dag är standardvikten för ett Snusbolaget lössnus

Citat:
Från och med den 1 januari 2008 höjdes punktskatten på snus i Sverige till 336 kronor per kilogram.
Detaljer kring skattehöjningen 2008
Tidigare skatt: Under 2007 låg snusskatten på 246 kronor per kilogram.
Förändring: Skatten höjdes med 90 kronor per kilogram (en ökning från 246 till 336 kr/kg).

Skatten höjdes alltså med 90 kr/kg 2008. Om dosorna hade varit oförändrade (50 g) så hade alltså priset ökat med 4,50 kr/dosa vilket var mycket denna tid då en dosa kostade runt 26 kr.
Citera
2026-09-10, 23:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjatorrent
150 kronor stocken

150/stock - driver du med mig människa?

Nåt skit som tappar smaken efter 1,5 minut?
Citera
2026-09-10, 23:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Vi alla tycker att du är stencool!

En RIKTIG MAN! Vi är alla djupt imponerade av att han kör äkta hederligt lössnus och hela käften är brun!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in