2026-09-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
3:e gången TV4/Novus höjer Liberalerna, varför vill de att Liberalerna ska vinna?

L:s siffror i opinionsundersökningarna:

26 aug Indikator 2,2%
27 aug Demoskop 2,0%
27 aug Sentio 2,1%
2 sep Novus 3,3% - högre än de tidigare
3 sep Verian 3,0% - lägre än Novus
3 sep Demoskop 2,8% - lägre än Novus
4 sep Indikator 2,2% - betydligt lägre än Novus 3,3%
7 sep Ipsos 3,5% - högre men mycket senare
7 sep Novus 4,3% - högre än de andra igen
9 sep Novus 5,8% - högre än de andra igen

Källa (undantaget sista som inte är medtaget än): https://val.digital/AllSurveys/

Mycket skeptisk till att L kan gå från 2,2% den 4 september till 5,8% idag den 9 september.

Det är min poäng, Tv4 verkar ha panik.
Citera
2026-09-09, 17:01
Avslutad
Citat:
3:e gången TV4/Novus höjer Liberalerna, varför vill de att Liberalerna ska vinna?

L:s siffror i opinionsundersökningarna:

26 aug Indikator 2,2%
27 aug Demoskop 2,0%
27 aug Sentio 2,1%
2 sep Novus 3,3% - högre än de tidigare
3 sep Verian 3,0% - lägre än Novus
3 sep Demoskop 2,8% - lägre än Novus
4 sep Indikator 2,2% - betydligt lägre än Novus 3,3%
7 sep Ipsos 3,5% - högre men mycket senare
7 sep Novus 4,3% - högre än de andra igen
9 sep Novus 5,8% - högre än de andra igen

Källa (undantaget sista som inte är medtaget än): https://val.digital/AllSurveys/

Mycket skeptisk till att L kan gå från 2,2% den 4 september till 5,8% idag den 9 september.

Det finns förklaringar

Om man tar Demoskop t.ex. så består deras bas av Demoskop webbintervjuer i en självrekryterad panel ( Det behövs ingen examen i statskunskap för att tycka att det inte är rätt sätt)

Ipsos : " Deltagare bjuds in via e-post eller via Ipsos iSay om deras profil matchar undersökningen." ( Låter ju ännu skummare , vadå "matchar ")

Sentio : " Sentio Research gör i huvudsak sina opinions- och väljarundersökningar genom webbpaneler baserade på självrekrytering, kombinerat med statistisk viktning. " Alltså ungefär som Demoskop

och slutligen Novus " Novus samlar in data genom slumpmässiga urval från svenska folket, främst via digitala kanaler som Kivra och SMS"

Man får själv avgöra ifall självrekryterade undersökningar smäller högre än ett slumpmässigt urval.
För min del så finns det skäl att tro att det förra har starka brister , och att Novus avgår med segern enbart genom metodiken.

Varje institut som använder självrekrytering utsätts för grava felmarginaler därför att det är en speciell publik som är motiverade att heja på sitt lag, helt enkelt på gruppnivå. Återspeglas inte minst att för endast några månader sedan så trumpetade många institi ut att skillanden mellan blocken större än 10% och att vänsterblocket hade ett ointagligt försprång , nu låtsas alla dom välbetalda idioterna på sina självrekryterade undersökningar institut inte förstå vad det kan bero på. " VI HAR ALDRIG SETT NÅGOT LIKNANDE" Pfff . Nej, inte jag heller. d.v.s. Det hela är ett spel för galleriorna
Det är undermåligt på så många plan
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-09 kl. 17:10.
Citera
2026-09-09, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
och slutligen Novus " Novus samlar in data genom slumpmässiga urval från svenska folket, främst via digitala kanaler som Kivra och SMS"

Ja om det verkligen är slumpmässiga urval så låter det ju som om det vore hyfsat tillförlitligt.

Ändå köper jag inte denna kraftiga ökning på så kort tid.

8 628 119 personer är röstberättigade 2026 enligt Valmyndigheten. 5,8 minus 2,2 blir 3,6 % som har bytt parti för att rösta på Liberalerna på under fem dagar.

De 3,6 % som hux flux bytt parti är 310 612,284 personer. I Malmö bodde det 339 316 personer 2023 enligt SCB. En fem dagars ökning motsvarande nästan hela Malmö ska nu stödrösta på Liberalerna.
Senast redigerad av dotpointer 2026-09-09 kl. 18:03.
Citera
2026-09-09, 17:35
Medlem
Kan väl inte finnas någon som längre tror på sanningshalten i alla opinionsundersökningar. Instituten kan ju manipulera siffrorna helt efter behag. På söndag får vi ett resultat och det kommer garanterat att skilja sig mycket från speciellt den senaste opinionsundersökningen.
Citera
2026-09-09, 17:57
Medlem
krackelerars avatar
Opinionsundersökningarna är lobbyism på samma sätt som de s.k tankesmedjorna är lobbyism.

De här siffrorna för L är tagna ur röven av taktiska skäl förstås.
Citera
2026-09-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Det här skulle alltså ha skett på vad..3-4 dagar trots att dom allra flesta röstar på valdagen. Måste även säga att siffrorna ser lite konstiga ut. Om nu L endast fått röster ifrån sitt egna block, och M fortfarande ligger kvar på ungefär samma nivå. Det ligger en hund begravd här. Jag tror absolut att dom kan ta sig över spärren, men nästan 6% lol. Felmarginalen på novus brukar vara rätt uyppenbar, har varit det hittills med. Tv4 kanske dock borde öva på att bli lite mer opartiska, enda kanalen som håller på med dessa väljareundersökningar hela tiden. Och som tydligt visar att dom vill att högern ska vinna. Det börjar bli ganska pinsamt haha

Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Det är min poäng, Tv4 verkar ha panik.

Helt på ditt spår, det luktar verkligen en hund begravd här.

När den alldeles för höga 4,3%-siffran från samma institut kom för några dagar sedan sa TV4:s politiska kommentator Marcus Oscarsson i något inslag glatt att det säkert fanns många förtidsröstare nu som skulle vilja byta till L. Det sades på ett sätt som fick en att känna att det var som en uppmaning.

Novus siffror på L känns så tveksamma att det behövs siffror från andra institut för att tro dem.
Citera
2026-09-09, 18:05
Medlem
Solklart att de nya väljarna kommer ifrån M. Men ju mindre som röstar på M ju bättre för vanliga människor. M är giriga och föraktande men nu blir de allt mindre.
Citera
2026-09-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ja om det verkligen är slumpmässiga urval så låter det ju som om det vore hyfsat tillförlitligt.

8 628 119 personer är röstberättigade 2026 enligt Valmyndigheten. 5,8 minus 2,2 blir 3,6 % som har bytt parti för att rösta på Liberalerna på under fem dagar.

De 3,6 % som hux flux bytt parti är 310 612,284 personer. I Malmö bodde det 339 316 personer 2023 enligt SCB. En fem dagars ökning motsvarande nästan hela Malmö ska nu stödrösta på Liberalerna.
Det är så bra det blir, men man måste kompensera för den bias man får med metoden. Och det gör man, men man får bara en läropunkt vart 4:e år så om sker andra förändringar så kan kompenseringen bli fel.
Jag tror inte heller på att så många har ändrat åsikt så snabbt utan någon direkt förklaring.
Citera
2026-09-09, 18:22
Medlem
Citat:

Jag känner åtminstone 5 SD-väljare som överväger eller är säkra på att de kommer stödrösta på L.
Citera
2026-09-09, 18:51
Medlem
Stödröstade på L. Ville inte rösta alls men till slut ansåg jag att vi kommer förgiftas allihopa om röd-gröna alger svämmar över oss...
Citera
2026-09-09, 19:30
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jag känner åtminstone 5 SD-väljare som överväger eller är säkra på att de kommer stödrösta på L.

"Blä-kompisar" du har.

Man röstar inte på Blåvitt om man älskar Elfsborg!!!!!!!!!
Citera
2026-09-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24

Jag planerar göra likadant. Förtidsröstade SD men avser ändra till L till riksdagen och SD i övrigt.

En röst på SD är bortkastad om S ska styra med thandtrollet & Mp i baksätet. Jag kan åtminstone inte se annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in