Citat:
Ursprungligen postat av
rubbergirl
Jag tycker de gör helt rätt i att inte lämna ut alla uppgifter.
Varför måste man höra hur en anhörig blir skjuten & skriker? Det räcker gott & väl med en transkribering + toalettvideon.
Polis måste göra en menprövning (OSL) där de tar hänsyn till risken vad som händer om man lämnar ut sådant material.
Om 10% anhöriga vill lyssna på filer & se klipp, de andra 90% + personal vid insatsen vill inte det. Ska man ta hänsyn till den lilla gruppen & den stora gruppen kommer ofrivilligt se & höra detta på nätet?
Oavsett om de vill se / lyssna på det el. ej skapar det en retraumatisering & ännu mer psykiskt lidande - med irrationella handlingar - som är svårt att överblicka.
Patientsekretessen är 70 år & jag förstår inte varför ngn ska ha tillgång till Rickards patientjournaler.
Sedan är många andra inblandade i detta dåd som anhöriga & familj till Rickard, poliser, skolpersonal, sjukvårdspersonal + deras familjer som det ska tas hänsyn till.
Störst chans av alla att få ut journalerna är hans föräldrar & då med förbehåll att inte sprida uppgifterna vidare till media el. allmänheten.
Anhöriga kommer inte få mer sinnesro om sekretessen hade hävts. Tvärtom.
Det är nog individuellt vad man behöver för att gå vidare. Jag kan kan tycka att det är bare minimum att få veta hur sin närmsta avled, skador och hur länge + sista ord. Det hade jag velat iaf. Sen betyder inte det att allt ska ut i media, dem hade kunnat få den infon vid krismötena med polisen, men så blev ju inte fallet …
De lämnades med fler frågor och kan inte gå vidare, det tycker jag man ändå ska ha förståelse och respekt för, likväl samma sak för de som inte vill veta mer.