2026-09-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Råd & Rön har undersökt 25 olika maskindiskmedel, Yes Platinum är bäst, Yes Orginal tvåa och Coops Xtra är trea.

Dyrast av de som är bra är Finish Ultimate Plus och Yes Platinum, Yes Orginal är mellandyrt och Coops Xtra är billigt.

Det som gör att Finish inte kommer högre upp, trots att de diskar rent, är att de innehåller oönskade ämnen som finns på en lista som EU har, dessa ämnen måste skrivas ut på innehållsförteckningen och kan vara misstänkt hormonstörande, misstänkt cancerframkallande eller allergent.

Ta t.ex. Finish Ultra Plus, det innehåller banzotriazol, vilket är misstänkt hormonstörande, och tre allergena parfymämnen; linalool, limonene och citronellol, samt titandioxid som är misstänkt cancerframkallande.

Vad tycker du? Vill du ha det maskindiskmedel som diskar renast oavsett vad det innehåller? Eller drar du öronen åt dig när du hör att de innehåller misstänkt hormonstörande, misstänkt cancerframkallande eller allergena ämnen? Eller köper du bara det billigaste som är tillräckligt bra?

Jag orkar inte skriva om alla 25, är det något du undrar efter; fråga.

Såg det på tv 4 för ett tag sedan, det märkliga är ju att dom inte kontrollerat mikroplaster som likt andra ämnen är cancerframllande och hormonstörande Yes har ju en plasthölje som känns iaf ganska tjock? Men det valde man alltå. Inte att ikontrollera? Så mycket med jiddret om mikroplaster i vårt vatten!

Skulle man skrapa lite skulle man kunna tro att ett viss märke hade betalat för att hamna högt?
Citera
2026-09-08, 14:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Såg det på tv 4 för ett tag sedan, det märkliga är ju att dom inte kontrollerat mikroplaster som likt andra ämnen är cancerframllande och hormonstörande Yes har ju en plasthölje som känns iaf ganska tjock? Men det valde man alltå. Inte att ikontrollera? Så mycket med jiddret om mikroplaster i vårt vatten!

Skulle man skrapa lite skulle man kunna tro att ett viss märke hade betalat för att hamna högt?

Det är inte plast, det är en gelatin-vaxliknande substans.
Citera
2026-09-08, 15:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fast det där är ju handdiskmedel, TS test är maskindiskmedel

Förlåt mig.
Citera
2026-09-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är inte plast, det är en gelatin-vaxliknande substans.

Dom borde ha kollat upp microplast i vilket fall som helst.
Citera
2026-09-08, 15:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Dom borde ha kollat upp microplast i vilket fall som helst.

Jo. Men mikroplaster finns i diskmaskinens slitdelar.
Alltså när diskmaskinens delar som kanske består av plast slits, så blir det slitageprodukter i pumpar, alla delar i maskinen som kommer i kontakt med vatten. Men de sköljs bort från disken.

Miljöfara? Ja, kanske det i det stora hela. Men det hamnar i havet till slut.
Som allt, så hamnar det i havet. Det går inte att mäta detta i en diskmaskin/diskpulver etc.
Det är inget att vara orolig för. (Om diskmedel)
Citera
2026-09-08, 16:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Missade du att det handlar om Råd och Röns undersökning av diskmaskintabletter, inte Testfaktas genomgång av handdiskmedel, eller är det jag som missar något?

Jag har redan bett om ursäkt i tråden.

Återigen: Förlåt!
Citera
2026-09-08, 16:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
. Dubbelpost.

Du har inte missat något, det är maskindiskmedel det rör sig om här, inte handdiskmedel.
Och det är riktigt, Råd och Röns test.
Citera
2026-09-08, 16:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag har redan bett om ursäkt i tråden.

Återigen: Förlåt!
Det är ingen fara..

Min dåvarande flickvän, numera min fru, använde handdiskmedel första gången när hon skulle diska hemma hos mig.. I diskmaskinen. (Det blev inte bra, bubblor i hela köket, nästan vattenskadat kök)
-Men jag gifte mig med henne ändå..

Så alla kan göra fel med diskmedel. (Även på Flashback)
Citera
2026-09-08, 17:41
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Det verkar finnas ett visst intresse för hela listan, så jag skriver väl av den då, har ändå lite tid över:

1. Yes Platinum
2. Yes Orginal
3. Coop Xtra
4. Såklart
5. Ica Maskindisktabletter
6. Ica Skona Maskindisktabletter
7. Finish Ultimate Plus
8. Finish Power
9. Finish Classic Powder
10. Coop Änglamark All-in-one
11. Grumme Maskindisktabletter
12. Coop All-in-1
13. Sonett
14. Finish Ultimate
15. Mulieres
16. W5 All-in-one
17. Ocean
18. Sonett
19. W5 Classic Clean
20. Eldorado
21. Finish Power Gel
22. Virea Eko diskblad
23. Ecover
24. Fixa
25. Effekt
Jag konstaterar att diskmedlet vi använder inte ens finns med på listan. Det heter WEBA, ni som är nyfikna kan ju googla.
Citera
2026-09-08, 18:07
Medlem
Citat:
Det verkar finnas ett visst intresse för hela listan, så jag skriver väl av den då, har ändå lite tid över:

1. Yes Platinum
2. Yes Orginal
3. Coop Xtra
4. Såklart
5. Ica Maskindisktabletter
6. Ica Skona Maskindisktabletter
7. Finish Ultimate Plus
8. Finish Power
9. Finish Classic Powder
10. Coop Änglamark All-in-one
11. Grumme Maskindisktabletter
12. Coop All-in-1
13. Sonett
14. Finish Ultimate
15. Mulieres
16. W5 All-in-one
17. Ocean
18. Sonett
19. W5 Classic Clean
20. Eldorado
21. Finish Power Gel
22. Virea Eko diskblad
23. Ecover
24. Fixa
25. Effekt

Jävlar, verkligen längst ned på listan haha. Har testat bla Yes, Finnish, Eldorado osv, tycker Effekts funka typ lika bra, med undantag Eldorados som nästan alltid lämnar rester på disken och ibland lite diskpulver kvar i diskmaskinen som fastnat.
Senast redigerad av knarksmekaren 2026-09-08 kl. 18:10.
Citera
2026-09-08, 18:54
Medlem
Råd och Rön går inte att lita på. Vi har testat många olika maskindiskmedel här hemma, och det som är överlägset bäst är W5 Classic clean. Det fungerar lika bra som maskindiskmedlen gjorde förr i tiden. De flesta av dagens maskindiskmedel lyckas helt enkelt inte att göra riktigt rent. Det är så klassiskt Råd och Rön att ge högt betyg åt en produkt från COOP. De har alltid stått nära kooperationen.
Citera
2026-09-08, 20:42
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Själv har jag tidigare använt Yes Orginal, men sedan gått över till Änglamark, på plats 10, nu funderar jag på att köpa en påse Yes Platinum att ta ibland och ett paket Coop Xtra att köra med för det mesta.

Det är så vi gör sedan flera år. Speciellt på kortare program när man har bråttom märks det att Yes Platinum är bättre, men kör man 2 timmar så duger Coop Xtra bra också. Kör även alltid Platinum till fisk, ägg och annat hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in