2026-09-07, 19:30
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligamamman
Nej, det kom inte ett meddelande först. Telefonen tjöt hade ett meddelande på skärmen samt en notis där man kunde läsa meddelandet igen.
Tycker det är pinsamt av statliga Telia att misslyckas på det här sättet. Hur kan man ?
Andra länder har liknande system och det funkar då även på turisters telefoner. Pinsamt.

Exakt så, åk på semester i valfritt land och du får en alert om det skickas ut en sådan, men här… ja, inte helt oväntat att inte heller det lirade.
Vi har ju inte direkt prioriterat vårt egets folks säkerhet och välmående de senaste 20-25 åren direkt.
Citera
2026-09-07, 19:52
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Kul krisberedskap. Halva sverige dör pga misslyckat meddelande som inte når fram.
Citera
2026-09-07, 20:42
Medlem
Jag såg en uppgift - iofs har den väl passerat via en journalist som kan ha fått något om bakfoten - men det påstods i alla fall att det bara är de allra nyaste smarttelefonerna som säkert har stöd för den här sortens meddelanden. "Osmarta" telefoner är helt uteslutna från SE-alert hur moderna de än är. Måttligt lyckat för t ex gamlingar som inte kan med smartphones eller personer som av principskäl håller sig med knappmobil. Det finns ju också många som till vardags har med sig en billig knappmobil som man inte behöver vara rädd om, smartphonen har man hemma eller nedpackad och tar fram bara när det är dags för t ex bank-id-ärenden.
Och jag förmodar att det inte heller fungerar för dem som kör ip-telefoni eller telefoniappar via wifi och alltså inte har något SIM-kort i mobilen.
Citera
2026-09-07, 20:49
Medlem
Det var tydligen för många tecken som sändes.
Citera
2026-09-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Jag såg en uppgift - iofs har den väl passerat via en journalist som kan ha fått något om bakfoten - men det påstods i alla fall att det bara är de allra nyaste smarttelefonerna som säkert har stöd för den här sortens meddelanden. "Osmarta" telefoner är helt uteslutna från SE-alert hur moderna de än är. Måttligt lyckat för t ex gamlingar som inte kan med smartphones eller personer som av principskäl håller sig med knappmobil. Det finns ju också många som till vardags har med sig en billig knappmobil som man inte behöver vara rädd om, smartphonen har man hemma eller nedpackad och tar fram bara när det är dags för t ex bank-id-ärenden.
Och jag förmodar att det inte heller fungerar för dem som kör ip-telefoni eller telefoniappar via wifi och alltså inte har något SIM-kort i mobilen.

Vad menas med nya? 4-5 år gamla funkade prima i alla fall.
Citera
2026-09-07, 21:23
Medlem
Så detaljerad var inte notisen. Det nämndes nåt om att Iphone 11 och senare skulle fungera, men det sades inget om androider eller andra slags smartphones.
Citera
2026-09-07, 21:30
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligamamman
Vad menas med nya? 4-5 år gamla funkade prima i alla fall.
Det krävs Android 6 eller senare för att få nödmeddelanden. Jag fick meddelandet i en telefon från 2017 med Android 9.

Jag hade också igång en äldre Nokia knapptelefon med Telia och där fick jag inget meddelande.

Det fungerar nog enbart med Android och Apples telefoner med iOS.
Citera
2026-09-07, 21:32
Medlem
Womenwarriors avatar
Bor i Stockholms området och fick ingen notis. Flera av mina vänner jag har pratat med har inte heller fått någon notis.

Flopp.
Citera
2026-09-08, 06:34
Medlem
ps870s avatar
En av mina två telefoner fick meddelandet. Jobbmobilen med Telia var tyst.
Citera
2026-09-08, 07:03
Medlem
Fan det här är ju helt sjukt egentligen? Hur kan Sveriges största mobiloperatör vara så otroligt värdelösa? Det borde rimligen finnas internationell teknisk spetskompetens inom mobiltelefoni innanför en operatörs väggar men Telia verkar tydlit och uppenbarligen strunta i den typen av kompetens.

HUR kan de vara så otroligt otroligt kassa?!
Citera
2026-09-08, 08:39
Medlem
Lillarapunzels avatar
Har en Android mobil från 2025 med Telia abonnemang, och befann mig i länets södra delar. Fick ingen notis.
Citera
2026-09-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag fick meddelandet i en telefon från 2017 med Android 9.
Tack för infon! Då borde meddelandet nå fram till min gamla Samsung Galaxy S8 med Android 9, såvida inte Telia gör bort sig igen.

Helt otroligt att Telia inte klarade av att hantera längden på textmeddelandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in