2026-09-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Vi kör Finish Ultimate helt enkelt för att det är det enda som aldrig lämnar kvar små rester på en del glas (t.ex. vinglas och andra större "klara" glas).

Har provat 6-7 av de bättre på listan, och all diskar faktiskt jäkligt rent, också flott och annat knepigt. Men Finish Ultimate lämnar inte de där små fasttorkade "prickarna" som alla de andra gör (i vår "litet bättre"-Bosch diskmaskin i alla fall, de är ju också olika). Det funkar dessutom bäst med "Eco"-programmet, det blir bättre än med "grytdisk". Detta trots att "grytdisk" kör med hetare vatten och sannolikt för att "Eco"-programmet "håller på" längre (ca. 1 timme).

Man skulle ju inte behöva bry sig om de där prickarna, för glaset är ju garanterat rent och de sitter i stort sett alltid på utsidan av glasen. Men nu gör båda jag och frugan det, "bryr sig om prickar"...

Ja, Finish Ultimate Plus fick bäst resultat på rengöring en 7:a, Yes Platinum fick en 6.a, men sedan på torkning fick den en 7:a och Yes Platinum en 8.a.

Själv har jag tidigare använt Yes Orginal, men sedan gått över till Änglamark, på plats 10, nu funderar jag på att köpa en påse Yes Platinum att ta ibland och ett paket Coop Xtra att köra med för det mesta.
Citera
2026-09-08, 12:39
Medlem
Ja kör på Effekts tableter. Funkar utmärkt, typ samma prisklass som Eldorado osv, kanske lite dyrare. Finns på typ ÖoB, Rusta, minns inte exakt.

Har inte tänkt på farliga ämnen. Det sköljs ju bort ändå, man ska ju inte äta medlet?
Citera
2026-09-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Haha varnar dom till och med 😅

Står nåt i stil med att den är till för att diska saker som inte är jättesmutsigt
Citera
2026-09-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarksmekaren
Ja kör på Effekts tableter. Funkar utmärkt, typ samma prisklass som Eldorado osv, kanske lite dyrare. Finns på typ ÖoB, Rusta, minns inte exakt.

Har inte tänkt på farliga ämnen. Det sköljs ju bort ändå, man ska ju inte äta medlet?

Effekt finns med i testet kommer på plats 25, så sist, och har Citrus auratium peel oil och limonene, som båda är listade allergena parfymämnen i sig. Dessutom står det "info saknas om vissa ämnen".

Effekt får 11 poäng och kostar 0,99 kronor. Om du byter till Coops Extra så kostar det 0,65 kronor och får 56 poäng. Du slipper dessutom allergena ämnen.
Citera
2026-09-08, 12:58
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag fattar inte hur ingen klarar att kopiera Yes hand-diskmedel och kalla produkten för. tex No.

Hela världen skulle köpa till ett lågt pris och man slapp YEs enorma reklambudget.

Men det är precis samma grej med Ullared. Ingen kan kopiera ett så enkelt koncept som att bara lägga på 30% på inköpspriset. Det är hela affärsiden.
Den mänskliga naturen är tyvärr sådan att människan tänker att om jag lägger på 60% så kommer vi att tjäna dubbelt så mycket som man gör i Ullared.
Citera
2026-09-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Effekt finns med i testet kommer på plats 25, så sist, och har Citrus auratium peel oil och limonene, som båda är listade allergena parfymämnen i sig. Dessutom står det "info saknas om vissa ämnen".

Effekt får 11 poäng och kostar 0,99 kronor. Om du byter till Coops Extra så kostar det 0,65 kronor och får 56 poäng. Du slipper dessutom allergena ämnen.

Allright!

Sen beror ju de också på om det är liten förpackning eller megapack.

Hur vet man hur mycket av dessa ämnen finns kvar efter en disk är ju intressant? Och vad dessa dolda ämnen är också förstås men de får man väl aldrig veta.
Citera
2026-09-08, 13:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
https://www.tv4.se/artikel/5qZZMc5Fomj4iXzQhbk771/stort-test-billigaste-flaskan-ger-dyraste-disken

Fast det där är ju handdiskmedel, TS test är maskindiskmedel
Citera
2026-09-08, 13:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Tyvärr, vet inte hur man gör.

Du klistrar in din länk här. https://www.removepaywall.com/
Citera
2026-09-08, 13:28
Medlem
Det verkar finnas ett visst intresse för hela listan, så jag skriver väl av den då, har ändå lite tid över:

1. Yes Platinum
2. Yes Orginal
3. Coop Xtra
4. Såklart
5. Ica Maskindisktabletter
6. Ica Skona Maskindisktabletter
7. Finish Ultimate Plus
8. Finish Power
9. Finish Classic Powder
10. Coop Änglamark All-in-one
11. Grumme Maskindisktabletter
12. Coop All-in-1
13. Sonett
14. Finish Ultimate
15. Mulieres
16. W5 All-in-one
17. Ocean
18. Sonett
19. W5 Classic Clean
20. Eldorado
21. Finish Power Gel
22. Virea Eko diskblad
23. Ecover
24. Fixa
25. Effekt
Citera
2026-09-08, 13:51
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Står nåt i stil med att den är till för att diska saker som inte är jättesmutsigt
Hehe ingen falsk marknadsföring där inte 😊
Citera
2026-09-08, 13:56
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Det verkar finnas ett visst intresse för hela listan, så jag skriver väl av den då, har ändå lite tid över:

1. Yes Platinum
2. Yes Orginal
3. Coop Xtra
4. Såklart
5. Ica Maskindisktabletter
6. Ica Skona Maskindisktabletter
7. Finish Ultimate Plus
8. Finish Power
9. Finish Classic Powder
10. Coop Änglamark All-in-one
11. Grumme Maskindisktabletter
12. Coop All-in-1
13. Sonett
14. Finish Ultimate
15. Mulieres
16. W5 All-in-one
17. Ocean
18. Sonett
19. W5 Classic Clean
20. Eldorado
21. Finish Power Gel
22. Virea Eko diskblad
23. Ecover
24. Fixa
25. Effekt
Tack 🙏 Det jag använder nu var ganska långt ner på listan.
Citera
2026-09-08, 14:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Råd & Rön har undersökt 25 olika maskindiskmedel, Yes Platinum är bäst, Yes Orginal tvåa och Coops Xtra är trea.

Dyrast av de som är bra är Finish Ultimate Plus och Yes Platinum, Yes Orginal är mellandyrt och Coops Xtra är billigt.

Det som gör att Finish inte kommer högre upp, trots att de diskar rent, är att de innehåller oönskade ämnen som finns på en lista som EU har, dessa ämnen måste skrivas ut på innehållsförteckningen och kan vara misstänkt hormonstörande, misstänkt cancerframkallande eller allergent.

Ta t.ex. Finish Ultra Plus, det innehåller banzotriazol, vilket är misstänkt hormonstörande, och tre allergena parfymämnen; linalool, limonene och citronellol, samt titandioxid som är misstänkt cancerframkallande.

Vad tycker du? Vill du ha det maskindiskmedel som diskar renast oavsett vad det innehåller? Eller drar du öronen åt dig när du hör att de innehåller misstänkt hormonstörande, misstänkt cancerframkallande eller allergena ämnen? Eller köper du bara det billigaste som är tillräckligt bra?

Jag orkar inte skriva om alla 25, är det något du undrar efter; fråga.

Jag köper Finish "normala" tabletter från Tyskland, sist jag köpte kostade det 95 SEK för 100-pack. (Via Amazon). Diskar oerhört rent, har mjukt vatten. Mjukt vatten innebär att diskmedlet diskar renare än om man har hårt vatten.
Vad kostar Finish Ultra Plus per tablett? Står det i undersökningen?
-Antar att det är mycket dyrare än vanlig Finish..
https://youtu.be/jHP942Livy0?t=839

Bäst var Sun Maskinpulver från 1980-talet, med klor. Diskade helt rent.
Antar att klorbaserade diskmedel är förbjudna nu? Saknar dessa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in