Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Nu snackar du skit.
Du tar inte en tandkräm helt randomly från hyllan.
Du bryr dig inte om vilket märke du tar, men du tar garanterat ett märke som du känner till.
Väljer du Samsung så väljer du ju det av en anledning. Xiaomi, Poco, Motorola är ju billigare så det är inte pga priset du väljer Samsung.
Finns inte så många olika tandkrämer att välja på i en vanlig affär, colgate brukar vara standard men står det nåt annat i hyllan från tyskland,kina eller nåt så tar jag ändå colgate eftersom jag ä van vid just den tandkrämen.
Det är ju inte jag som valt vad som ska stå framme på hyllorna så på det sättet väljer jag inte helt själv.
Skulle affären ställe fram 10 olika märken är jag helt säker på att colgate inte skulle vara så stora som dom är.
I många fall är det ju så att det är affärerna som väljer vad som ska säljas.
Ica väljer att ställa fram colgate produkter så vad har jag som konsument för val där?
Att jag väljer samsung har ganska lite med deras märke i sig att göra.
Har en samsung mobil men när jag skulle välja mellan en samsung kompaktkamera och och en canon kompaktkamera så valde jag canon, inte för att canon är mer känd inom kameror utan för att just den kameran verkade bättre.
Och som sagt, det finns en anledning till att vissa märken står sig bättre än andra och oftast handlar det om pris och kvalitet.
Även om en xiaomi skulle kosta 50kr så skulle folk ändå välja bort den om kameran och mobilen sög jämfört med en iphone som kostar 5000kr.
Varför tror du folk köper en nybil för 300k istället för en begagnad volvo 240 för 20k?
Bara för att man är ett känt märke betyder inte att produkten är bra även om det ofta är så.