2026-09-07, 14:32
Medlem
Stiffler75s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/chang-frick-jag-ligger-bakom-fejkaffischerna/

Jag har haft lite blandade känslor kring herr Frick tidigare men detta "hyss" har fått mig att dra lite på smilbanden.
Vad tycker ni om detta upptåg?

Citat:

Citat:
Falska valaffischer har satts upp runtom i Uppsala och Upplands-Bro. Nu träder högerdebattören Chang Frick fram som upphovsman.

Han berättar att det blev Uppsala-området av ”rent praktiska skäl” och att han gjort falska affischer av alla partier. Det handlar om ett hundratal planscher som sattes upp i Upplands-Bro på lördagen och i Uppsala på söndagen.

Själv beskriver han projektet som ”hälften konst, hälften hyss”.

/ mod
Senast redigerad av Diagoras 2026-09-08 kl. 11:58.
Citera
2026-09-07, 14:35
Medlem
pickalulus avatar
Känns bra att mina betalningar till Kärnkraft.se bidrar till nåt vettigt!
Citera
2026-09-07, 14:53
Medlem
sk33s avatar
Går nog att klassa in som politisk satir, då det är så uppenbart fejk - men ändå träffar en smula rätt. Och satir bör ju vara tillåtet, generellt.
Citera
2026-09-07, 14:55
Medlem
Vitiss avatar
Här kan man se några av dem.
Kul ju!
👍😆

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fejkade-valaffischer-i-uppsala-polisanmals
Citera
2026-09-07, 15:01
Medlem
trickydicks avatar
Här ett bildspel. Även SD drabbas, en bild på en påse Gott&Blandat och texten ”Vi tycker inte heller om de svarta”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/chang-frick-jag-ligger-bakom-fejkaffischerna/
Citera
2026-09-07, 15:09
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Är det nån som sett någon brottsrubricering på polisanmälan?
Otillåten affischering?
Citera
2026-09-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Går nog att klassa in som politisk satir, då det är så uppenbart fejk - men ändå träffar en smula rätt. Och satir bör ju vara tillåtet, generellt.

Han är anmäld av både SD och MP.
Snacka om att skjuta sig själv i foten (partierna alltså).
Citera
2026-09-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33

Satir bör vara uppenbar för de flesta. Men då de flesta är för korkade för att förstå satiren blir det komplicerat. Ex. anspelar S-valaffischen på tvångsblandningsmyten som SD går till val på: (FB) Vinklad och felaktig rubrik i Politik: inrikes som ej korrigeras
Citera
2026-09-07, 15:15
Medlem
KillenArCPs avatar
”Ingen älskar barn som vi”
Citera
2026-09-07, 15:21
Moderator
MrFishboys avatar
Ett väldigt uppskattat tilltag, den här typen av politisk satir bör vara norm och inte undantag. Det påvisar ju att det finns människor som faktiskt vill slå mot makten och genom satir kritisera makten, att politikerna inte kan se det för den satiren den faktisk är, är ett större hot mot den demokratiska kulturen än de faktiska falska valaffischerna.
Citera
2026-09-07, 15:26
Medlem
Ganonitos avatar
Ser inte problemet med affischerna. Det är ju bara satir. Är partierna sura för att det sker i samband med ett val och inte sker hos Tv4 som annars smeker dem medhårs?
Citera
2026-09-07, 15:29
Medlem
Epimaness avatar
Satir skall makten få tåla. Den kung som nackar narren är en despot som folket behöver revoltera emot. Det är sen gammalt.

Men den falskhet där de utger sig för att vilja sådant de inte kommer genomföra, det är bara att vända på budskapen. Det är kul och då ser man på partierna lite annorlunda sen.

Omvändningar:
"Vi kan inte bättre"
"Vi kommer inte göra Sverige svenskt igen"
"Vi är inte på din sida"
"Tro inte på Sverige"
Och många fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem