2026-09-06, 20:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det är rätt sjukt hur hårt den här nyheten verkar throttlas på Reddit just nu.

Jag försöker hitta aktiva diskussionstrådar där, men Worldnews och liknande stora subreddits verkar knappt ens släppa igenom ämnet.

På r/europe finns en ganska aktiv tråd, men där har en av modsen lagt en sticky-kommentar som direkt betonar att området där AfD vann är begränsat, har väldigt få utlänningar och till största delen består av etniska tyskar. Nästan som om moderatorn känner ett akut behov av att förklara bort valresultatet innan folk ens hunnit diskutera det.
Reddit, ja du kan väl lika gärna kolla på bluesky också. Det är safe spaces för de som inte vill se verkligheten.
Citera
2026-09-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I mandat förmodar jag att det kan avrundas till 42 av 83 mandat (dvs egen majoritet), beroende på hur systemet för mandattilldelning i SA funkar.

Är det någon som sett hur många procent av rösterna som räknats hittills?

Ja det verkar stämma med 42 mandat.

Läste för en stund sedan att 30% av rösterna var räknade men oklart hur aktuell den siffran var då.
Så allt kan hända men siffrorna är ju rätt iögonfallande som dom är, tror det är rätt många som inte ser fram mot nästa val på riksplanet.
Citera
2026-09-06, 20:31
Medlem
triptykens avatar
Ser ut som dom inte får majoritet och plötsligt blir det svårt. Minoritetsstyre eller skaffa sig allierade som skjuter en i sank nästa val?

Rent praktiskt behöver dom ha egen majoritet för att undvika politisk realitet. Det Tyska federationssystemet funkar om man har just egenstyre över ett område, annars blir det tufft att göra nåt som kan mäta sig med valfläsket dom öst bakom mopederna.

EDIT: som flera påpeka är det inte riktigt klart iom hur deras valsystem fungerar. Oberoende vad, det blir spännande eftersom Kristdemokraterna har styrt så enormt länge och att Tyskland är ett notoriskt konservativt land. Att man är arg över den egna byråkratin kan jag hajja dock (för er som vart tvugna att vada sig igenom den är det en nästan mytisk upplevelse)
Senast redigerad av triptyken 2026-09-06 kl. 20:34.
Citera
2026-09-06, 20:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du väl om att AfD hade det i sitt partiprogram för en del år sedan att Ostpreussen skulle återgå till Tyskland? -Absolut den delen, Königsberg, "Kaliningrad", som ryssen tog.
https://www.youtube.com/watch?v=B1z6djzy0Tc
Det ska de hålla i, Königsberg var tyskt i 800 år. Det är en tillfällig ockupation. Detsamma gäller Schlesien och Hinterpommern. Sen behöver det inte betyda att de ska kriga om det men att ha det som mål ser jag inget fel med. En stor del av Tyskland (Preussen) utgick ju naturligt Från just Königsberg så jag kan absolut förstå att man kan ha som mål att återbörda det.
Citera
2026-09-06, 20:33
Medlem
EnCartes avatar
BSW 5.1 nu enligt https://www.tagesschau.de/inland/landtagswahlen/sachsen-Anhalt/2026

Däremot verkar de bara uppdatera varje halvtimma.
Citera
2026-09-06, 20:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det ska de hålla i, Königsberg var tyskt i 800 år. Det är en tillfällig ockupation. Detsamma gäller Schlesien och Hinterpommern. Sen behöver det inte betyda att de ska kriga om det men att ha det som mål ser jag inget fel med. En stor del av Tyskland (Preussen) utgick ju naturligt Från just Königsberg så jag kan absolut förstå att man kan ha som mål att återbörda det.

Jo.

DW har valvaka nu:
https://www.youtube.com/watch?v=laI61MdUIcs
Citera
2026-09-06, 20:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilket tjafs. Mångkultur leder till etniska motsättningar, vilket den här tråden och valet där visar. Man skulle helt enkelt inte gjort såhär. Sen kan man gnälla över att det blir som man själva borde ha fattat att det skulle bli, utifrån all historisk erfarenhet.
I fallet Tyskland så har man ju haft invandrare i alla tider, men det är först nu det krisar?

Eller kanske snarare att det är andra saker som ligger bakom att folk röstar för en politik som är emot invandring?
Exempelvis arbetslöshet och låg socioekonomisk status i forna östtyskland vilket enligt AfD-politiker beror på invandringen, när det i själva verkar beror på att Tyskland aldrig hjälpte östtyskarna efter att muren föll 1989?

https://www.scmp.com/news/world/europe/article/3366471/why-former-east-germany-became-stronghold-far-right-afd
Citera
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
BSW 5.1 nu enligt https://www.tagesschau.de/inland/landtagswahlen/sachsen-Anhalt/2026

Däremot verkar de bara uppdatera varje halvtimma.

AFD och BSW som kommer styra då
Citera
Medlem
SVT och andra förfasar sig över resultatet. Snabbt har man beslutat att det är högernationalister. Så fort ingen håller med riksmedia så är de högerorinterade. Varför det? Så fort halva Storbrittanien marscherar mot den märkliga illegala invandringen så anses de vara nationalisthögern. Varför det? Kan inte folk bara få ha en åsikt utan att de omedelbart inflikas i någon politisk riktning bara för att de är jävligt trötta på att bli attackerade av illegala immigranter?

Vad gäller Tyskland och AfD. Är det ingen som kommer ihåg ”Jeppe på berget?” Jeppe super men ingen frågar varför. Samma här, varför röstar folk på AfD? Ingen tycks fråga varför och ingen tycks udnra vad som gått snett i Tyskland.
Citera
2026-09-06, 20:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo.

DW har valvaka nu:
https://www.youtube.com/watch?v=laI61MdUIcs
Ahh tack, hände inte mycket på AfD:s egna och dessutom är min tyska sisådär när jag ska lyssna. Läsa går hyffsat.
Citera
2026-09-06, 20:42
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
AFD och BSW som kommer styra då
Ja det är frågan om det också. Bättre om de inte klarar sig så att deras mandat också fördelas. AfD ligger på över 49% annars men vi får se.
Citera
2026-09-06, 20:44
Medlem
Cremefraicheds avatar
Idag så hoppas vi och skickar energi till våra käre Tyskar och AFD hela vägen upp till toppen för att städa upp landet. Tyskland har aldrig vart sämre, och befolkningen kokar.

Lycka till det tyska folket, ta tillbaka ert land!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in