2026-09-06, 16:13
Medlem
Lumbagos avatar
En titt på opinionsläget inför valet:

Sedan 26:e augusti har det presenterats resultat från fyra stycken olika undersökningar.

Här är medelvärde:

AfD 41,7 % = 39 mandat

CDU 22,6 % = 21 mandat

die Linke 11,7 % = 11 mandat

SPD 8,2 % = 7 mandat

Grüne 5,7 % = 5 mandat

BSW 4,0 %

FDP 2,7 %

Övriga 3,4 %

Parlamentet har normal 83 platser.
Spärren är vid 5 %

Hur valet slutar är helt beroende av vad som händer kring spärren.
Organisationer som är knutna till die Linke kampanjar för att folk skall stödrösta på SPD och Grüne, för att dessa partier skall klara spärren och därmed knycka mandat från AfD.

Apropå vänstern, så hade Antifa skrapat ihop folk från hela östra Tyskland, och hade under gårdagen en demonstration i Halle (Saale)
Många Y-tubers var på språng för att dokumentera eländet. Bland annat Schmidtke:
https://www.youtube.com/live/iebvWWrLdS0?si=VJ66_oe1_b8JCnfX
Citat:
❗ LIVE ❗in Halle (Saale) | Vorabenddemo zur Landtagswahl "Antifa bleiben" | 05.09.2026

Det går att följa valet även hos alternativmedia. Compact startar sin valvaka kl 17:
https://www.youtube.com/live/fHfGCHFJwxE?si=RYz-YqP0HHIVw4DQ
Citat:
Erstmals in ihrer Geschichte steht die AfD vor einem Wahlsieg mit Aussicht auf die absolute Mehrheit. Kann sich Ulrich Siegmund gegen das Kartell der Altparteien durchsetzen? Und welche Rolle wird das BSW am Ende spielen?

COMPACT-TV berichtet ab 17:00 Uhr live VOR ORT über diese womöglich historische Landtagswahl.

Compact har under den senaste månaden gjort många special-program om Sachsen-Anhalt och valet:
https://www.youtube.com/@COMPACTTV/videos

Om ni undrar varför det pratas så mycket om mopeder, så handlar det inte bara om DDR-nostalgi. Naturligtvis gav mopedutflykterna en viss frihet under DDR-tiden.
Men dagens ungdomar gillar även att DDR-mopederna lagligt kan köras med 60 km/h.
Citera
2026-09-06, 16:16
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarhois
Ingen överraskning det är forna Östtyskland. Tror man kan se samma sak i Sverige där SD är stora på landsbygden där befolkningen är mentalt och ekonomiskt eftersatta och därför vänder sig till extrempartier

Det där är effektivt, stämpla alla som inte tycker och tänker som "man ska" som mentalt eftersatta.
Fortsätt du med det så fortsätter SD och Afd växa under tiden.
Citera
2026-09-06, 16:28
Medlem
jarhoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det där är effektivt, stämpla alla som inte tycker och tänker som "man ska" som mentalt eftersatta.
Fortsätt du med det så fortsätter SD och Afd växa under tiden.
Jag skiter väl i hur det går i Tyskland men lika lite som det går att förneka att det är slump att det sker i forna DDR går det att bortse från att kinberg batra hade en poäng i det där stockholmare vs. lantisar
Citera
2026-09-06, 16:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Jag har detta i bakgrunden under dagen:
https://www.wahlrecht.de/news/2026/landtagswahl-sachsen-anhalt-2026.html#prognosen-hochrechnungen

Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Ett tips kan vara den regionala TV-kanalen MDR. De har en sida som uppdateras allteftersom.
https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen-anhalt/landtagswahl/ticker-news-124,wahl-560.html
Det verkar att bli ett högt valdeltagande.

Detta hoppas jag är en fungerande länk till valmyndigheten:
https://wahlergebnisse.sachsen-anhalt.de/wahlen/lt26/
Tack! Valdeltagandet ser verkligen ut att bli rekordartat.
Citera
2026-09-06, 16:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack! Valdeltagandet ser verkligen ut att bli rekordartat.

Just nu enligt den sidan: 65,3%. Vid 18 kommer nästa när vallokalerna stängs.
Citera
2026-09-06, 16:39
Medlem
Citat:
Jag skiter väl i hur det går i Tyskland men lika lite som det går att förneka att det är slump att det sker i forna DDR går det att bortse från att kinberg batra hade en poäng i det där stockholmare vs. lantisar

Jag kommer ihåg när detta utspelade sig. Det skrevs mycket i tidningarna och om inte jag missminner mig så hämtades siffror från pliktverket för att motbevisa påståendet.

Jag skulle inte kalla boende i denna delstat för mentalt eftersatta men ekonomiskt eftersatta är de säkert och utbildningsnivån likaså.
Citera
2026-09-06, 16:40
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:

Poängen skulle alltså vara att det är smartare att massimportera miljontals klan-analfabeter från MENA än att låta bli?

Sett till AfD's framgångar finns det fler och fler lantisar i Tyskland som inte håller med dig och Batra.
Citera
2026-09-06, 16:54
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ingen överraskning det är forna Östtyskland. Tror man kan se samma sak i Sverige där SD är stora på landsbygden där befolkningen är mentalt och ekonomiskt eftersatta och därför vänder sig till extrempartier
Regnbågsflaggeviftandet i de västtyska storstäderna är sannerligen inget friskt eller normalt.

Östra Tyskland är inget jävla Disney-land.
Invånarna är rakryggade och har tydligt utvecklade känselspröt som känner av diktaturer. De fick bort DDR-styret och nu är det dags att göra om processen.
Något som befolkningen starkt ogillar, är exempelvis politikernas äckliga krigshetsande.

Dessutom måste EU skrotas. När Tyskland inte får lov att självständigt bedriva utrikeshandel, tar landet skada.
Citera
2026-09-06, 17:07
Medlem
Preussarna gör det igen.
Citera
2026-09-06, 17:20
Medlem
Madagascars avatar
Har det redan kommit vallokalsundersökning?
När kommer en sådan?
Citera
2026-09-06, 17:25
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Det här valet är så mycket viktigare än svenska valet. Även om det bara är förbundsland.
Hoppas detta blir startskottet för övriga Europa.
Citera
2026-09-06, 17:29
Medlem
analkings avatar
Enligt Bild har nu Merz anlänt till Berlin CDU har nagot slags valvaka och party där och jag kan nu säga att detta luktar seger för CDU och koalitionen som kommer att bildas tippar att AFD far en bra bit under valundersökningarnas resultat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in