Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Att spara under goda tider och spendera under dåliga tider för att stödja ekonomin och folket är bra.
Ja det är ju inte riktigt så det funkade i det här fallet. Just ekonomin var på fallrepen under hela hösten och längre tills man med buller och bång drog igenom flera reformer som inte hade budget för det. Du tänker på Keynes ekonomiska tankar om att bygga under dåliga tider antar jag och det är ju inte det det här handlar om.
Man har också inte spenderat pengar nu, utan belånat sig i teorin eftersom notan för det här kommer sen. Det unika är att man helt enkelt valt att inte svara på hur det ska finansieras.
Det jag antog var planen var en sorts reform-valfläsk (vilket jag inte försöker säga nåt om "åååh typiskt högern" alla sittande regeringar tenderar att dra fram samma metod) men en där man trodde att man skulle förlora valet och sen köra hårt inför nästa. Man inför några populära reformer, låter nästa regering hantera det med nedskärningar eller höjda skatter och sen kommer man in 2030 med garden högt.