Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Varför har det blivit en sådan kollektiv självklarhet att diskutera statistiska mätningar som om de vore fakta?
Innan man hoppar till den slutsatsen är det nödvändigt att ifrågasätta hur datan har erhållits.
Var och hur har mätningen utförts? Vilka har tillfrågats, hur har urvalet gjorts och under vilka förutsättningar?
Jag kan lätt ställa mig på Medborgarplatsen i Stockholm och fråga människor vad de röstar på, och med hög sannolikhet få ett statistiskt resultat som är överväldigande vänster.
Det innebär dock inte att resultatet är representativt för befolkningen som helhet.
Jag har ofta tänkt att typ SVTs undersökningar ringer runt i alla de områden som är mer vänster.
Det är bara använda sig av val.se för att se områdena. Finns det ens chans att ta del av exakt vilka områden som har använts när de gjorde sina undersökningar? Hur ska man veta att det är sant även om de säger vilka områden de ringt i? Hur bevisas det?
Tar man bara ställen i städer och sedan kanske ställen i Norrland så får man nog mer vänsterresultat t.ex. Då kan de säga att de har ringt både på landsbygd och i städer när de vet att de egentligen har screenat röda områden. Vill de va smarta borde de lägga till något ställe i Skåne med för att jämna ut det, men tar då någon stad som är mer vänster en landsbygden.
SVT har och fortsätter ljuga om allt som innan, ända sedan 70-talet. De kan inte rapportera utan att ljuga, vinkla eller undanhålla information för en medborgare. Då faller tillslut hela vänsterstyret i Sverige.
Varför skulle det vara annorlunda här med deras mätningar?
Försöker de påverka osäkra förstagångsväljare till vänster inför valet?