Citat:
Ursprungligen postat av
NobelPrizeWinner
Du verkar ha köpt hela propagandan från "neocons"
Jämför Churchill med Zelensky.
Tänker inte bemöta dina illusioner här.
Men en sak är säker,
blir det fred nu blir det på Rysslands villkor
Hade konflikten
enbart angått Ukraina och Ryssland från början hade det aldrig blivit ett regelrätt krig. Ukraina hade varit intakt och självständigt sånär som på Krim och kanske Donbass. De hade kunnat ansluta till EU men inte Nato.
Nu är katastrofen ett faktum och Washington försöker två sina händer.
Jag jämför inte Zelensky med Churchill. Däremot ser Zelensky uppenbarligen Churchill som en förebild och han lyfte mycker riktigt fram och citerade Churchill när han talade i det brittiska parlamentet 2022:
https://www.youtube.com/watch?v=lmq2oKXhq1w
'
Så talar f.ö. ingen som "tvingats på kriget" av väst som Ukrainafientliga påstår.
Ingen vet hur Ryssland hade hanterat Ukraina om Ukraina inte hade visat något intresse av att gå med i NATO så den frågan lämnar jag därhän, eftersom den är hypotetisk.
Mitt inlägg utgår från vad som faktiskt har hänt och hur Ukraina nu efter nästan fem års krig ska göra: kapitulera eller fortsätta att strida.
Jag tog som exempel fram Mannerheim och Churchill där idealistiska skäl var den centrala drivkraften för deras kampvilja. De s.k. realisterna fokuserar enbart på maktaspekter men jag ville understryka att man inte som de kan bortse från att det är idealistiska motiv som driver ukrinarnas motståndsvilja trots att en maktanalys kanske talar till deras nackdel.
Man ska alltså inte underskatta de idealistiska motiven som drivkraft. Storbritannien stod ensamt mot Nazityskland efter de tyska erövringarna i Västeuropa men gick ändå segrande ur kriget. "We shall never surrender".