2026-09-05, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast att ha en indexfond är ju inte att ha äggen i samma korg utan snarare tvärtom ha ägg i kanske tusen korgar…
Alldeles för stor vikt mot USA. Alldeles för dyrt att vara med nedåt i krascherna.
Bättre att bara tappa en procent men var med fullt ut i rekylerna uppåt.
Citera
2026-09-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honda11
Medelålders man här

Hyfsad ekonomi men mitt i livet med kids och svenssonliv som går i full fart.

Jag har mest investerat eller haft pengarna på isk/ sparkonton. Nu vill jag bli utkastad i Avansas värld.

Jag tar tacksamt emot tips och tänker köpa in mig i ett gäng olika aktier. Sammanlagt startar jag med 100k i ett första skede.
Jag postar gärna lite bilder för uppföljning och hoppas flasback kan göra gubben lite pensionpengar.

Eftersom jag har hängt på forumet långt innan min registering så inser jag att många säkert vill trolla bort mina stålar. Så någon form av research kommer jag givetvis att göra innan jag sätter mina hederliga stålar i rullning.

Hatten av i förväg för bra tips.
Börsen är övervärderad. Sätt minst hälften i tex Folksam tradliv och resten på börsen. Indexfond med ingen eller låg avgift eller en "gubbportfölj" med stora gärna svenska industriföretag och lite bank.
Citera
2026-09-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
En till då skulle alla. Vad är det för fel på er?

Om det fanns ETT idiotsäkert sätt att bygga en förmögenhet. Tror du inte att alla hade gjort det då?

Eller varför tror du att inte alla (speciellt traders med insyn) hoppar på din lysande idé där man inte kan torska pengar?
Citera
2026-09-05, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om det fanns ETT idiotsäkert sätt att bygga en förmögenhet. Tror du inte att alla hade gjort det då?

Eller varför tror du att inte alla (speciellt traders med insyn) hoppar på din lysande idé där man inte kan torska pengar?
Nej jag tror inte alla skulle det.
Många gör det, få som berättar det för andra.
Citera
2026-09-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Nej jag tror inte alla skulle det.
Många gör det, få som berättar det för andra.

Vilket jävla skämt.

Varenda trader i världen, både amatör som professionell hade ju gjort det isåfall.

Så jävla dum kan du inte vara.
Citera
2026-09-05, 16:57
Medlem
Enda säkra svaret är bitcoin.
Sa det åt en kille för två år sedan också men han vägrade lyssna och gick miste om en 4x ökning på under ett halvår.

Gör inte samma misstag som han nu utanngå all in i bitcoin och köp isk på tex avanza så slipper du skatta så mycket sen när du säljer om typ 1,5 år.

Dina 100k kommer vara kring 300-400k i slutet av 2028
Citera
2026-09-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Mycket möjligt, men varför är den intressant? Finns väl betydligt enklare affärer att ta som ger mer och som inte kräver någon särskild "land-och-rike" sökning för att hitta. Jaaaaja 1 år
Den är intressant eftersom fabriken snart är fixad. Men vi får se om ett år. Eller några månader.
Citera
2026-09-05, 17:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lägg minst 10% i aktien midsummer, läs på om bolaget och förstå vilka möjligheter bolaget har innan men jag är rätt säker på att du kommer ha minst dubbla summan inom ett år.
Citera
2026-09-05, 17:05
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honda11
Medelålders man här

Hyfsad ekonomi men mitt i livet med kids och svenssonliv som går i full fart.

Jag har mest investerat eller haft pengarna på isk/ sparkonton. Nu vill jag bli utkastad i Avansas värld.

Jag tar tacksamt emot tips och tänker köpa in mig i ett gäng olika aktier. Sammanlagt startar jag med 100k i ett första skede.
Jag postar gärna lite bilder för uppföljning och hoppas flasback kan göra gubben lite pensionpengar.

Eftersom jag har hängt på forumet långt innan min registering så inser jag att många säkert vill trolla bort mina stålar. Så någon form av research kommer jag givetvis att göra innan jag sätter mina hederliga stålar i rullning.

Hatten av i förväg för bra tips.
Va, du litar inte på random flashbackare?
Det var som fan!
Här kommer ett allmänt spartips, ”det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, utan de små utgifterna".
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2026-09-05 kl. 17:08.
Citera
2026-09-05, 17:13
Medlem
Lägg några av dina dollars i Circle Internet Group.
Citera
2026-09-05, 17:21
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Fel?

Bitcoin kom ut 2009, så du kan ju omöjligen ha sett fler än 4st 4-års cykler?

Att Bitcoin saknar värde i grunden behöver vi inte ens diskutera. Att folk ändå spekulerar och haussar den är en annan sak.

Inte påstått något annat.

Du kan marknaden bättre än Larry Fink, CEO BlackRock, noterat.

Larry Fink now calls Bitcoin ‘digital gold’

https://finance.yahoo.com/markets/crypto/articles/larry-fink-now-calls-bitcoin-153000668.html

Även amerikanska tech-aktier är du negativ till, dvs du är negativ till allt som man kan bli riktigt förmögen på.

Pajas!
Citera
2026-09-05, 17:37
Medlem
Mailmanss avatar
Alla som svarar utan att veta vad du har för sparhorisont är totala clowner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in