2026-08-23, 22:48
Medlem
När glaskeramikhällarna gjorde entré, så hade de den fördelen gentemot gjutgärnsspisen, att de snabbare värmde upp och snabbare kallnade av, men en långsammare avkylan kunde hos en gjutjärnsspis användas som eftervärme till matlagning, så båda dessa tekniker hade sina fördelar.

Ett minimikrav på en spis oavsett modell är dock, att den går att hålla i en jämn temperatur under stekning.

Detta uppfyller ej min glaskeramiksspis, utan den blir antingen jättevarm eller så får man slå av den helt, och att hålla på så o trixa är hemskt krångligt! Hur jag än försöker så är det mycket svårt att hålla en jämn temperatur vid stekning.

Har ni samma problem och vad ska vi göra åt detta? Köpa en induktionspis, en annan glaskeramikspis eller en gjutjärnsspis? Några tips o jag skulle vara er mycket tacksam.
Citera
2026-08-23, 22:52
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Går den bara på Max eller av och är en vanlig glaskeramikspis kan det nog repareras för en billig peng.
Citera
2026-08-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Går den bara på Max eller av och är en vanlig glaskeramikspis kan det nog repareras för en billig peng.

Den blir på tok för varm på den stora stekplattan. Jag får sänka ifrån 9an till 5-3-2 o ändå kör den för fullt, o sedan när man närmar sig ettan o kör ett tag så slår den av nästan helt. Man måste dessutom upppå 9an för att få hela plattan tänd, då den till designen också kan användas som en mindre diameter-stor stekyta.

Så frågan är vilka modeller som man ska undvika?

Det borde finnas många fler med detta problem.
Citera
2026-08-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Har ni samma problem och vad ska vi göra åt detta? Köpa en induktionspis, en annan glaskeramikspis eller en gjutjärnsspis? Några tips o jag skulle vara er mycket tacksam.
Det är inte så att du redan har en induktionsspis? En sådan fungerar vad jag förstår, som du beskriver vad gäller eftervärmen.
Citera
2026-08-24, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte så att du redan har en induktionsspis? En sådan fungerar vad jag förstår, som du beskriver vad gäller eftervärmen.

Induktionsspisen ställer tvärtom värmen mycket fort. Gjutjärnet däremot bevarar värmen länge. Nej, jag har en glaskeramikhäll.
Citera
2026-08-24, 01:46
Medlem
Citat:
Induktionsspisen ställer tvärtom värmen mycket fort. Gjutjärnet däremot bevarar värmen länge. Nej, jag har en glaskeramikhäll.
Fast vad jag förstår har en induktionsspis inte samma eftervärme som en vanlig häll. Var det inte en av grejerna du saknade?

Sedan kan det såklart finnas fel på den, med tanke på annat som du beskriver.

Edit: Inser att jag missförstod ditt problem.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-24 kl. 01:49.
Citera
2026-08-24, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fast vad jag förstår har en induktionsspis inte samma eftervärme som en vanlig häll. Var det inte en av grejerna du saknade?

Sedan kan det såklart finnas fel på den, med tanke på annat som du beskriver.

Edit: Inser att jag missförstod ditt problem.

Ingen fara, tack ändå. Nej, problemet är som sagt att värmen är för hög. Har haft andra glaskeramikhällar förut där värmen gått att reglera, men min nuvarande spis är just omöjlig.
Citera
2026-08-24, 22:46
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ingen fara, tack ändå. Nej, problemet är som sagt att värmen är för hög. Har haft andra glaskeramikhällar förut där värmen gått att reglera, men min nuvarande spis är just omöjlig.

Dina termostater är trasiga. Har du tur går de att byta ut,
Citera
2026-08-24, 23:13
Medlem
Citat:
Har du en häll eller en spis med vred? Har du vred så är det trasigt bara, fixades hoss mig för länge sen tog 5m
Citera
2026-08-25, 06:15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Det är troligen strömkranen (strömregulatorn på teknisk språk) som reglera värmezonen som är dålig , ett vanligt fel på dessa typ av spisar.
Går byta enkelt men frågan är hur gammal spisen är för inte lönt ta dit en service tekniker för en spis som är över 7- 8 år och definitivt inte om den är 10 år
Citera
2026-08-26, 04:34
Medlem
Tackar hjärtligast alla 3! Då vet jag ungefär! Blir nog ett byte av spis.
Citera
2026-09-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är troligen strömkranen (strömregulatorn på teknisk språk) som reglera värmezonen som är dålig , ett vanligt fel på dessa typ av spisar.
Går byta enkelt men frågan är hur gammal spisen är för inte lönt ta dit en service tekniker för en spis som är över 7- 8 år och definitivt inte om den är 10 år

Varför inte kostar en hundring o beställa hem. Sitter samma skit eller sämre om man köper nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in