Citat:
Ursprungligen postat av
Bruunoo
Det blev väldigt olyckligt med felkörning pga otydliga direktiv från arrangör/banvakter.
De tre åkarna som till slut fick placering 1, 2 och 3 verkar vara ensamma om att ha kört helt rätt i den första klungan.
Vad jag förstår har alla som tog vänster när klungan delades upp kört fel väg.
Även bland de som först körde rätt, höger när klungan delades upp första gången, valde några (bla Myhlback) att flytta ut från cykelbanan till bilvägen efter att grupperna återförenats efter första felkörningen.
Jag har inte sett någon förklaring från arrangören men jag tolkar det som att de tre som körde helt rätt har placerats först, sedan har man placerat de som först körde rätt men sedan styrde ut på tog felvägen (Myhlback med flera) och efter dessa har man placerat de som körde fel en längre sträcka.
Efter som det verkar som informationen gått ut på lagledarmötet att man detta år skulle köra samma bana alla varv, den väg som topp 3 tog så kunde man inte ta något annat beslut än att dessa döms först, man kan helt enkelt inte ha en regel och sedan strunta i den för att den bryts av många.
Det alternativ som finns kvar är nog helt enkelt att diska alla som körde fel, kanske borde man gjort det.
Man skulle naturligtvis kunnat ropa tillbaka de som tog fel väg så de kunnat vända om och köra rätt, det är vad som sker normalt sett vid felkörning.
Även om jag tror Myhlback vunnit ganska klart även om han kört rätt väg så är det svårt att åberopa att "vi bortser från regeln" då han vunnit ändå.
Helt kalrt en arrangörs miss men då vissa åkare hade stenkoll på banan utifrån info på lagledarmötet och följde banan så kan man inte gärna bortse från att övriga körde fel.
Jag tycker det hade varit bättre att man diskat alla som körde fel, alternativt gett ett tydligt tidstillägg för varje felkörning, denna bestraffning hade sannolikt lett till att alla som körde fel hamnat längre ner i resultatlistan.
Ja, nu blir det tydligen så att alla som körde fel diskas ändå...
Jag förstår att de aktiva blir besvikna då arrangören brustit i att tydligt visa åkarna rätt bana under loppet men detta är trots allt det enda hållbara beslutet. Det finns regeler och bansträckningen delegavs alla på lagledarmötet så informationen fanns. Med tanke på att några aktiva höll sig till den rätta bansträckningen så kan man inte gärna annat än diska de som körde fel. Normalt sett behövs det mycket mindre felkörning än detta för att diskas. Kör man fel väg måste man åka tillbaka till den punkt där man körde fel och sedan ta rätt väg, annars diskning eller rejält tidstillägg.
Såklart väldigt olyckligt att arrangören inte var tydlig nog men det händer ibland och kommer hända igen, det är bla därför man går igenom banan och alltid skriver att åkaren ansvarar för att känna till banan.
Man kan inte bortse från regler för att flera gör fel eller för att en viss åkare hade vunnit även om han kört rätt väg.
Väldigt tråkigt för alla inblandade men ändå det enda rimliga beslutet.