2026-09-03, 12:22
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Nja. Det är väl snarare rimligt att räkna de som har över 4%?

Hur som, var är Verian?

Tror man har slappnat av för mycket i S. Samt alla svängningar om mittenregering kontra en mer renodlad vänsterregering.

Tror dock att det finns många röster kvar att hämta hos S.

De har varit för passiva. "Vi gör ingenting, vi har så stor ledning så sitter vi bara lugna i båten ett par veckor till så vinner vi" känns det som de tänkt.

Men jag vet inte om det finns så många röster att hämta. Det är om de kan få babbarna och gå och rösta. Maggan är verkligen helt värdelös i slutdebatterna. Antingen står det helt jävla still i huvudet på henne eller så utbrister hon " Jamen du Ulf Kristersson..." Högersidan va mycket starkare i slutdebatterna flera valet och det var nog där det tippade över.

Jag tror Sossarna kan göra ett riktigt dåligt val. De som vill ha en vänsterregering väljer V, och de som vill ha en mittenregering väljer C. Sossarna har just nu flera läckage i skutan
Citera
2026-09-03, 12:28
Medlem
Åkessons ultimatum angående L är löjligt. För det första skulle han aldrig uppmana någon att rösta på L, oavsett vad de skulle ha för snitt i opinionen. För det andra är det ändå inte sverigedemokrater som stödröstar på L, det gör moderater och i viss mån kristdemokrater.

Ska man vara riktigt generös kanske man kan säga att hans ultimate har fått en och annan moderat att uppge L i undersökningarna. Men även det är tveksamt.
Citera
2026-09-03, 12:30
Medlem
Citat:
Hur som, var är Verian?

Måste godkännas av Sveavägen 68 först.
Det kommer bli tufft med tre undersökningar inom 24 timmer och S under 28%.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Sosseriet tvära nedgång kan spåras till deras koppling till C. De är nu tydliga med att det är där de vill söka stöd. Folk minns hur det gick förra gången, då Globalisthäxan Lööf spelade upp Sosseriet på läktaren i LAS-frågan. Om S inte ens försöker vara ett arbetarparti blir de allt mer irrelevanta. Jag hörde idag Ardalan Shekarabi säga i "Förmiddag i P1" att han är mycket nöjd med hur de hanterade just den frågan, vilket är helt bisarrt.

Sosseriets endast mål är makten.
De är redo att kompromissa vad som helst så länge de sitter i Rosenbad.
T.ex. om C sätter ultimatum om att behålla nuvarande karensandraget så S ska backa.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-03 kl. 12:33.
Citera
2026-09-03, 12:30
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men detta är fakta-baserat. Och är samtidigt en förklaring till varför partier som S, SD, V eller Mp inte iaf på ett trovärdigt sätt kan delta i en diskussion om hur tillväxten kan bli högre. Eller ens vara positiv. Deras politik medger inte positiv tillväxt.

Därför blir det så att de partierna i sin opinionsbildning måste upprätthålla sig vid olika varianter av: "Rösta på oss, så ska vi ta av dom, och ge till er".

Nej, pensioner och löner skulle inte sluta att betalas ut även om du slutade pröjsa skatt. Det är inte någon på Finansdepartementet som skulle öppna bankvalvet en morgon och utbrista "Vafan, det är ju tomt här! Ekbo! Jag måste ha dina stålar!" Man är en nincompoop om man tror att det finansiella systemet fungerar så. Det enda som skulle hända vid 0% skatt och medborgarlön är en ökande inflation, som i värsta fall hade resulterat i Zimbabwe inom en månad (med potentiellt värre konsekvenser eftersom att graden av självhushållning är högre i Zimbabwe är högre än i Foodora-Sverige) och i bästa fall hade ökat gradvis över flera år när robotar och AI ändå har pulvriserat de sista förkolnade resterna av "arbetsmarknaden". Det kanske är det som är Xi Jinpings framtidsvision. Fast utan "rika länder" så kanske du inte kan bli rik? Är det inte så Ekbo?

Politikernas uppgift är inte att "agera populister". Politikernas uppgift är att manipulera nincompooperna till att fortsätta tro att att politikernas pengar har något inneboende värde. Och det är därför de aldrig kommer att nämna kryptovalutor och AI. De vet vad generösa krediter gjorde med internet, bredband, smartphones och sociala medier, som de nu desperat försöker förbjuda, och nu vill de inte begå samma misstag med robotar. Därför är "högerpopulism", dvs propaganda för en Kampuchea-liknande polisstat, det enda som det propageras för i svenskspråkiga sociala medier i valrörelsen. De vill att 1% av befolkningen ska dra nytta av AI, till skillnad från de där förhatliga telefonerna med bildskärm som brukas av de 99% av befolkningen som man planerar att döda i så kallade arbetsläger. Det är därför de har lanserat den friska fläkten Markus Allard. Hur går det för honom förresten? Har han fått en egen stapel än?
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-09-03 kl. 12:39.
Citera
2026-09-03, 12:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tides korrekta siffra är: 44,5%
Varför räknar man med L? Så korrekt avstånd är: 6,1%
För att L kommer att komma in, jag och flera andra kommer att stödrösta och vi kommer att fortsätta regera.
Citera
2026-09-03, 12:31
Medlem
Citat:
Det är du som inte förstår undersökningen. Man räknar inte hur många mandat blocken hade fått med exakt detta valresultat, man undersöker opinionen.

L tillhör fortfarande Tidölaget, så de ska förstås räknas med i Tidös totala opinionssiffra.
Citera
2026-09-03, 12:38
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
För att L kommer att komma in, jag och flera andra kommer att stödrösta och vi kommer att fortsätta regera.

Jag skulle aldrig rösta på L, men ligger de på 3.3-3.5 i mätningarna så kommer de nog in. Både Mp och L har ju kommit in tidigare när de legat där. Taktikrösterna tar dem över spärren.
Citera
2026-09-03, 12:40
Avslutad
Är den extrema flexibilitet väljarna tycks ha enligt undersökningarna bra eller dålig?
Citera
2026-09-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Det är du som inte förstår undersökningen. Man räknar inte hur många mandat blocken hade fått med exakt detta valresultat, man undersöker opinionen.

L tillhör fortfarande Tidölaget, så de ska förstås räknas med i Tidös totala opinionssiffra.

Suck, jo jag förstår detta men tycker ändå det är fel att räkna med dem i totalen.

Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Jag skulle aldrig rösta på L, men ligger de på 3.3-3.5 i mätningarna så kommer de nog in. Både Mp och L har ju kommit in tidigare när de legat där. Taktikrösterna tar dem över spärren.

Hoppas fan de ryker åt helvete. Bara L ryker så är jag nöjd med valet. Personligen får tom AFS styra landet bara vi slipper L.
Citera
2026-09-03, 13:12
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Varför räknar du att C och V skall samsas eller vet du mer, men om vi utgår från det så skall runt 8% bort från grönröda röran.
Citera
2026-09-03, 13:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men annars brukar man väl alltid släppa siffrorna i OM på natten eller tidigt på morgonen?
Ja, medlemmen tjanska har letat fram info om detta tidigare i tråden:
(FB) Den stora opinionsundersökningstråden - Redux
Citera
2026-09-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Exakt. Vi är många som kommer att stödrösta på L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in