2024-12-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
https://i.postimg.cc/fL074Jhb/Screenshot-20241211-130806-Drive.jpg

Där ser man, dock hade ju besiktningmannen tydligen ingen invändning eftersom den gick igenom. Men förkastligt är det, inte bara för vikten om den stämmer, utan att man kör med vinterdäck på sommaren.

/Dick
Citera
2024-12-12, 14:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Där ser man, dock hade ju besiktningmannen tydligen ingen invändning eftersom den gick igenom. Men förkastligt är det, inte bara för vikten om den stämmer, utan att man kör med vinterdäck på sommaren.

/Dick

Tre år tidigare anmärkte besiktningspersonal på att svålarna var för klena men polisen fick igenom den me intyg från däcktillverkaren....
Citera
2024-12-12, 14:38
Medlem
Personligen undrar jag vad den var registrerad som om den vägde 4,5 ton? Tung lastbil brukar ju vara hastighetsbegränsade till 90 km/h och buss 100 om jag förstått det rätt?
Citera
2024-12-12, 14:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Personligen undrar jag vad den var registrerad som om den vägde 4,5 ton? Tung lastbil brukar ju vara hastighetsbegränsade till 90 km/h och buss 100 om jag förstått det rätt?

Personbil klass 2 , men kräver körkort C om dom väger så mycket.

Livakterna får ju köra utan C liksom vi med B innan 1996

Jävla spån som kör satan me underdimensioneade ostar o desutom med vinterostar...i värmen.

Slitbanelossningen kom som ett brevf på påsten
Citera
2024-12-12, 14:55
Medlem
Personbil klass 2. -Det är ju husbilar.
Citera
2024-12-12, 15:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Personbil klass 2. -Det är ju husbilar.

Menade ett , finns skittinga personbilarnregisterade - ofta privat import
Citera
2024-12-12, 16:28
Medlem
Du har rätt. Ser nu att det finns "Tung personbil. Personbil över 3,5 ton" klass 1

Aldrig hört talas om tidigare.
Citera
2026-08-31, 19:54
Medlem
Nu finns det bevis på att vinterdäck ökar olycksrisk vid användning på sommaren. För er som inte begriper att grepp, bromsträcka och stabilitet försämras.

Citat:
Bilar som kör med vinterdäck under sommarhalvåret är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor, enligt en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Citat:
I 22 procent av dödsolyckorna satt minst ett vinterdäck på bilen, som ska jämföras med de uppskattningsvis 7 procent av bilarna totalt i landet som kör med vinterdäck under sommarmånaderna, enligt VTI.

https://www.tv4.se/just-nu/BTb32mcB1Rf5Q9NLX01lW/vinterdack-pa-manga-bilar-vid-somrarnas-dodsolyckor
Citera
2026-09-01, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu finns det bevis på att vinterdäck ökar olycksrisk vid användning på sommaren. För er som inte begriper att grepp, bromsträcka och stabilitet försämras.

https://www.tv4.se/just-nu/BTb32mcB1Rf5Q9NLX01lW/vinterdack-pa-manga-bilar-vid-somrarnas-dodsolyckor

Jag bara väntade på att denna nyhet skulle hitta hit.
Nu skall vi se hur förnekarna börjar bortförklarningarna...

/Dick
Citera
2026-09-02, 12:39
Medlem
Inte bortförklaringar - men det finns fler faktorer som påverkar däckens trafiksäkerhetsegenskaper - både objektiva och subjektiva!

Däck med de i Europa förbjudna HA-oljorna har enligt undersökningar i USA bättre egenskaper.

Enligt test/undersökning Teknikens Värld gjort kan kinesiska nya vinterdäck vara sämre än begagnade europeiska sommardäck på vinterväg.
Så det gäller att välja rätt!
Men tyvärr får plånboken i många fall segra över trafiksäkerheten.

I forntiden - 1965 när RPS bildades - testade RPS däck till polisbilarna.
Michelin ZX var då det bästa däcket som kunde uppbringas - oavsett pris.
Tror Michelin fortfarande håller flaggan i topp - tillsammans med Continental och Pirelli.
Men dom kostar lite mer än andra däck.

För några decennier sedan körde jag Michelin odubbade vinterdäck/friktionsdäck året runt.
Tysta och slitstarka - och jag anpassade framförandet/hastigheten efter väglaget!

Så eftersträvar man ljudkomfort så väljer man Michelin friktionsdäck - året runt.
Ljudnivåskillnaden mellan Michelin friktionsdäck och andra däck kan vara upp till 6 dB(A).
Citera
2026-09-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Inte bortförklaringar - men det finns fler faktorer som påverkar däckens trafiksäkerhetsegenskaper - både objektiva och subjektiva!

Däck med de i Europa förbjudna HA-oljorna har enligt undersökningar i USA bättre egenskaper.

Enligt test/undersökning Teknikens Värld gjort kan kinesiska nya vinterdäck vara sämre än begagnade europeiska sommardäck på vinterväg.
Så det gäller att välja rätt!
Men tyvärr får plånboken i många fall segra över trafiksäkerheten.

I forntiden - 1965 när RPS bildades - testade RPS däck till polisbilarna.
Michelin ZX var då det bästa däcket som kunde uppbringas - oavsett pris.
Tror Michelin fortfarande håller flaggan i topp - tillsammans med Continental och Pirelli.
Men dom kostar lite mer än andra däck.

För några decennier sedan körde jag Michelin odubbade vinterdäck/friktionsdäck året runt.
Tysta och slitstarka - och jag anpassade framförandet/hastigheten efter väglaget!

Så eftersträvar man ljudkomfort så väljer man Michelin friktionsdäck - året runt.
Ljudnivåskillnaden mellan Michelin friktionsdäck och andra däck kan vara upp till 6 dB(A).

Jaja, men fortfarande ökar dödligheten på grund av vinterdäck som används sommartid i Sverige.
Ca. 7% av bilisterna kör med vinterdäck sommartid och samtidigt står dom för 22% av dödsolyckorna..
Risken ökar alltså med runt +200%..

/Dick
Citera
2026-09-03, 10:58
Medlem
Man bör ju komma ihåg att den här undersökningen inte säger allt om varför bilar med vinterdäck på sommaren är mer drabbade av dödsolyckor än andra.
Vi kan nog räkna med att äldre bilar med i sig dålig krocksäkerhet är överrepresenterade bland dem som kör med vinterdäck under fel säsong, likaså är det troligt att det rör sig om mindre nogräknade förare som i sig har högre olycksrisk.

Apropå Michelin ZX som nämndes i ett tidigare inlägg:
Den däcktypen ersattes någon gång på 70-talet av XZX. Omkring 1980 satt Michelin XZX fabriksmonterade på snikmodellerna av Saab 99 och 900, medan de snobbigare och motorstarkare modellerna hade Pirelli eller Continental från fabrik. I Saabs instruktionsböcker från den tiden står att XZX-däcken dög bra även för måttligt svåra vinterförhållanden, men Pirelli eller Continentaldäcken skulle man inte ens tänka på att försöka köra på i vinterföre.

I slutet av 60-talet avrådde VW bestämt från att använda radialdäck som t ex Michelin ZX åtminstone på "bubblan" typ 1 och 1500/1600 typ 3. Vet ej varför. När typ 4 "411" kom, var det dock radialdäck som gällde för den, och samma sak med de senare typ 1 (1302/1303) med fjäderben i framvagnen.
Det måste ha haft något att göra med den gamla VW-framvagnen med torsionsfjädring och längslänkar.

Ännu en däckanekdot:
En gång för kanske 15 år sedan köpte jag en omgång billiga sommardäck till en bil, de var av märket Kenda (bildäck av det märket säljs inte längre i Sverige men det lär förekomma på t ex cykel- och fyrhjulingsdäck). Några år senare när de däcken började bli slitna, kom snön tidigt, jag hade inte hunnit byta till vinterhjul men märkte att de fungerade anmärkningsvärt bra i vinterföre - jag har haft dubbade vinterdäck som har varit sämre. Nåväl, jag bytte till vinterhjul och framåt våren då jag skulle lämna in sommarfälgarna för att få nya däck, upptäckte jag att det stod M+S (alltså den där gamla kvalitetsbeteckningen för vinterdäck som inte längre duger i Sverige) på de där "sommardäcken". Så om man inte ser upp, kan man råka ut för däck med vinteregenskaper även om man har köpt dem som sommardäck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in