Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Hur tänker sig Trump att han ska byta namn på sundet?
Genom att hota Google och Apple att han kommer döda deras styrelser (Trump är kompis med maffian i new york), om de inte ändrar namnet på sundet i sina appar, så som han gjorde nyligen för Lake Ontario i Kanada?
Han tror att han kan göra det genom att sätta upp litet amerikanska flaggor och utfärda en presidentorder. Vilket naturligtvis inte övertygar någon utanför hans egen fan base.
Faktum är att USA:s president inte
kan addera nytt territorium till landet (alltså inte heller kolonier i gammal stil) utan ett uttryckligt godkännande från kongressen (författningen, artikel 1 och 4). Trump skulle säkert försöka slingra sig förbi det hindret på något sätt och jag tror inte att ett sådant godkännande skulle kunna ges med enkel majoritet utan det kräver säkert någon form av "super majority" i senaten, alltså minst 60 av 100 röster, vilket är helt utom räckhåll.
Han kanske skulle säga att det är han själv och familjen Trump som äger Hormuz-sundet ("det var jag som tog det, och nu bär det mitt namn") men att han sedan gör den amerikanska staten till med-ägare via en lease på 99 år? Det vore verkligen ett grepp i hans stil.