2026-09-02, 02:57
Medlem
Från Missing Peoples sida:

Jöns Erik
OFFERDAL | 2026-08-29
Signalement:

Har någon sett 80-årige Jöns Erik?

Han är försvunnen sedan den 29 augusti 2026 då han senast sågs i Offerdal vid 13.00-tiden.

Jöns Erik har vitt kortklippt hår. Han är cirka 168 centimeter lång.

Han var vid försvinnandet klädd i grå regnkläder och vandringsskor med lite högre skaft.

https://www.missingpeople.se/efterlysningar/jons-erik/
Citera
2026-09-02, 17:50
Medlem
exoticspices avatar
Jöns-Erik lämnade Jänsmässholmens fjällhotell i Offerdal för en kortare vandring. Enligt personalen på hotellet skulle han gå till Bergtjärn, en vandring på 3-4 km längs en led.

På hans rum låg hans mobil, karta och kompass kvar.

Har jag hittat rätt Jöns-Erik bor han i Växjö.
Citera
2026-09-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Enligt personalen på hotellet skulle han gå till Bergtjärn, en vandring på 3-4 km längs en led.

På hans rum låg hans mobil, karta och kompass kvar.

Var han dement?
T.ex glömde karta, mobil & kompass eller annars hände något MELLAN den stunden han talat om för personalen att han skulle ut och vandra, och innan han faktiskt kom iväg.

Jag tänker mig att han kan ha talat med personalen tidogare och berättat om vandringsplaner, och sedan tänkt sig hämta sakerna från rummet innan han faktiskt gick ut, och något hände på vägen däremellan.

Alternativt om han var suicidal och "ganska smart" och riggade grejorna på rummet för att det skulle se ut som att han hade glömt karta & kompass och därför råkat gått vilse på en vandringsled.
Vilket gör att sökresurserna koncentreras längs leden, trots att han har begivit sig till annat ställe.
Vilket i suicidal planering leder till att han tänker sig att ingen ska hinna fram och avbryta, för att alla letar på andra ställen.

Kanske personalen vet i vilket mentalt och emotionellt skick han var i när dom sist talades vid...dement? berusad? såg han sjuk ut? extra glad? svårt att orientera sig? osv...
Citera
2026-09-12, 18:47
Medlem
exoticspices avatar
Enligt polisen efter deras sökinsats den 3/9 "med tanke på tiden som passerat samt de väderförhållanden som varit finner de det inte troligt att han hittas vid liv".

Missing people hade också en sökinsats den 6/9 som avslutades samma dag, utan fynd.

Jag hade hoppats att han råkat ut för en olycka, var liggande skadad och skulle hittas men nu lutar det mot suicidal planering. Märkligt ändå att han inte hittats avliden vid någon av de båda sökinsatserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in