2026-08-13, 22:22
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
EP bank får du 2,90% för fast 3 månader, för rörligt 2,35%.

Hoist spar 2,80% för 3 månader, inget rörligt.

Jag hade valt EP bank. De har insättningsgaranti och verkar OK.

Är det någon som har förslag på en mer förtroendeingivande bank?

Det här inger inte direkt förtroende:

https://www.epbank.se/sparkonto/
Uttag hanteras inom 5 bankdagar och betalas ut inom 1–3 bankdagar.
Och inte det här:
2,20

Rörlig ränta
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-13 kl. 22:27.
Citera
2026-08-14, 02:38
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko

Och inte det här:
2,20

Rörlig ränta

Många nisch-banker har räntan kring 2,2% om du binder i 3 månader. SBAB har 2,30% för bundet i 3 månader och rörlig ränta om du vill ha det på 1,25%!

Jag har både 3 månader hos SBAB och rörligt hos EP bank. Personligen tycker jag att SBAB med sin uppblåsta reklam inte verkar vara så förtroendegivande. Även om de är Statens egna bank har de usel ränta! Varför ha en fast ränta som en annan bank matchar med rörlig ränta? Inger det förtroende?
Citera
2026-08-14, 14:04
Medlem
Citat:

Och inte det här:
2,20

Rörlig ränta
Just nu kan man får 2,45% i rörlig sparränta hos .fedelta, Qred, Plus1 och Moank. De tre sista har jag konton hos och har inget att klaga på. Vid uttag till SHB har pengarna kommit fram efter 2 bankdagar från Moank, efter 1 bankdag från Plus1 och Qred.

Förtroendeingivande är subjektivt, men dessa tre har i alla fall inte gjort något för att förbruka mitt förtroende. Plus1 skaffade jag konto hos nyligen och har sedan dess bara gjort ett uttag, så där har jag begränsad men färsk erfarenhet. Qred och Moank har jag haft konto i ett respektive tre år, med mycket flera uttag, men inga på senare tid (i år, typ).
Citera
2026-08-14, 20:49
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Just nu kan man får 2,45% i rörlig sparränta hos .fedelta, Qred, Plus1 och Moank. De tre sista har jag konton hos och har inget att klaga på. Vid uttag till SHB har pengarna kommit fram efter 2 bankdagar från Moank, efter 1 bankdag från Plus1 och Qred.

Förtroendeingivande är subjektivt, men dessa tre har i alla fall inte gjort något för att förbruka mitt förtroende. Plus1 skaffade jag konto hos nyligen och har sedan dess bara gjort ett uttag, så där har jag begränsad men färsk erfarenhet. Qred och Moank har jag haft konto i ett respektive tre år, med mycket flera uttag, men inga på senare tid (i år, typ).

Intressant! Skall titta närmare på dessa.

Min erfarenhet är annars att de som toppar i rörlig ränta är snabba att sänka när de inte behöver låna upp mer kapital. Man måste därför hålla ett öga på dem hela tiden. Jobbigt och tar tid! Jag har därför valt att lägga mig strax under de bästa.

Men det är några nisch-banker jag funderar på att gå ur. Jag har tidigare lämnat Nordax, de ägs av Noba bank group i vilket även Bank Norwegian och Hypotekspension ingår. Hypotekspension är ett utstuderat sätt att blåsa pensionärer på deras fastigheter. Det vill jag inte medverka i. Nordax hade också massa trix för sig för att hålla nere räntan när du väl satt in dina pengar.

Men att ha kvar sina surt införvärvade pengar på affärsbanker som Swedbank och SHB är inget alternativ. Inga ränta som motsvarar inflationen och att dessutom se deras högavlönade vd bräka i TV varje kvartal när de gör miljardvinster på våra räntor gör att jag vill spy!

Nej, en mix av etiskt acceptabla nischbanker med hög räntan passar mig bäst. Har ni några förslag? Insättningsgarantin, rörligt och tre månader är intressant för mig.

Men sysslar de med sms-lån eller lurar pensionärer kan de leta efter kapital någon annan stans!
Citera
2026-08-14, 21:26
Medlem
Citat:
Intressant! Skall titta närmare på dessa.

Min erfarenhet är annars att de som toppar i rörlig ränta är snabba att sänka när de inte behöver låna upp mer kapital. Man måste därför hålla ett öga på dem hela tiden. Jobbigt och tar tid! Jag har därför valt att lägga mig strax under de bästa.

Men det är några nisch-banker jag funderar på att gå ur. Jag har tidigare lämnat Nordax, de ägs av Noba bank group i vilket även Bank Norwegian och Hypotekspension ingår. Hypotekspension är ett utstuderat sätt att blåsa pensionärer på deras fastigheter. Det vill jag inte medverka i. Nordax hade också massa trix för sig för att hålla nere räntan när du väl satt in dina pengar.

Men att ha kvar sina surt införvärvade pengar på affärsbanker som Swedbank och SHB är inget alternativ. Inga ränta som motsvarar inflationen och att dessutom se deras högavlönade vd bräka i TV varje kvartal när de gör miljardvinster på våra räntor gör att jag vill spy!

Nej, en mix av etiskt acceptabla nischbanker med hög räntan passar mig bäst. Har ni några förslag? Insättningsgarantin, rörligt och tre månader är intressant för mig.

Men sysslar de med sms-lån eller lurar pensionärer kan de leta efter kapital någon annan stans!

Men inga nischbanker lånar ju in pengar till hög ränta för att vara snälla? I princip alla håller ju på med olika tveksamma krediter som.de använder det inlånade pengarna för att kapitaltäcka?
Citera
2026-08-14, 21:47
Medlem
Citat:
Så är det. Flyttar inte runt mina pengar hela tiden bara för att få aningen bättre ränta, men däremot brukar jag se till att göra mina uttag från konton med relativt lägre ränta och vice versa för insättningar, så viss koll har jag för att följa den principen. Om jag ser att någon sänkt räntan rejält kan det också bli en flytt på direkten, och om någon ny aktör dyker upp med betydligt högre sparränta än resten kan jag öppna ett konto och flytta en större summa dit. Skillnader på 0,05%-0,10% brukar jag inte bry mig om, 0,15% är lite mer på gränsen, och 0,25% är oftast tillräckligt för en flytt. Brukar inte stänga konton även när räntan på dem sänkts alldeles för mycket, utan nöjer mig med att ta ut pengarna. Sparar lite tid om aktören skulle ändra policy och ge bra ränta igen, vilket händer ibland (men oftare inte).
Citera
2026-08-15, 08:22
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men inga nischbanker lånar ju in pengar till hög ränta för att vara snälla? I princip alla håller ju på med olika tveksamma krediter som.de använder det inlånade pengarna för att kapitaltäcka?

Nej, det finns lite grader i det hela. Exempelvis SBAB och Lanthypotek finansierar bostadsköp, jag tror inte de sysslar med sms-lån och annan skit.

Finns det andra exempel på nisch-banker som inte sysslar med tveksamma krediter? Hur är det med Volvofinans och Coop bank?

Jag tycker inte det känns trevligt att finansiera tveksamma krediter, det är nästan som att finansiera ekonomisk brottslighet. Den extra vinsten avstår jag ifrån.
Citera
2026-08-15, 09:21
Medlem
Citat:
Finns det andra exempel på nisch-banker som inte sysslar med tveksamma krediter? Hur är det med Volvofinans och Coop bank?

Volvofinans går väl för att finansiera billån så det är kanske inte så tveksamt. Men Coop Bank finns inte utan heter Medmera Bank och är under försäljning till Morrow bank.

Blir väl nästan en definitionsfråga vilka privatlån som.är tveksamma
Citera
2026-08-20, 21:35
Medlem
Flyttar ni runt flera hundra tusen av erat kapital till varje bank som har högst ränta eller satsar ni på ett bank i taget per år och försöker pricka in med högst ränta? Och har ni någonsin blivit ifrågasatta om varför pengarna ska flyttas?

Har själv just nu Qliro för deras månads utbetalning med 2,15%.

Och en sista fråga, när är det mödanvärt att flytta alla hundra tusentals lappar.
Senast redigerad av Lurifax1337 2026-08-20 kl. 21:38.
Citera
2026-08-24, 16:16
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Flyttar ni runt flera hundra tusen av erat kapital till varje bank som har högst ränta eller satsar ni på ett bank i taget per år och försöker pricka in med högst ränta? Och har ni någonsin blivit ifrågasatta om varför pengarna ska flyttas?

Har själv just nu Qliro för deras månads utbetalning med 2,15%.

Och en sista fråga, när är det mödanvärt att flytta alla hundra tusentals lappar.

Ja, väljer nischbanker med högst ränta. Viktigt att ha bankgarantin, dvs max 1150000:- Och ja, SEB krävde ett antal utdrag från Avanza. Sen lugnt, kan flytta pengar hur mycket jag vill nu när väl dokumenterat och clearat på banken. Jag tycker det är värt att söka högsta räntan och flytta därefter, men inte för mindre än 0,10% skillnad.
Citera
2026-08-31, 13:32
Medlem
Citat:

Brixo är riktigt snabba på utbetalning, tom samma dag om du reggar på förmiddagen. Dock är räntan inte jättebra. Just nu har jag allt hos Brocc. Kommer inte ihåg hur länge uttagen tar därifrån men någon dag vill jag minnas det är.

Det som suger med Brocc är att man måste koppla ett bankkonto innan man kan se några räntesatser. Tips: Gör en manuell inbetalning, autogirofunktionen tog evigheter för mig.

Just nu hos Brocc:
2,9% 3 månader
2,95% 6 månader
3,01% 12 månader
3,03% 24 månader
Senast redigerad av Ivanhoe1881 2026-08-31 kl. 13:39.
Citera
2026-09-01, 22:53
Medlem
Morrow bank

någon som fått sin ränta kapitaliserad denna månad (Augusti)? de brukar synas den 1 i varje månad nämligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in