Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Just nu kan man får 2,45% i rörlig sparränta hos .fedelta, Qred, Plus1 och Moank. De tre sista har jag konton hos och har inget att klaga på. Vid uttag till SHB har pengarna kommit fram efter 2 bankdagar från Moank, efter 1 bankdag från Plus1 och Qred.
Förtroendeingivande är subjektivt, men dessa tre har i alla fall inte gjort något för att förbruka mitt förtroende. Plus1 skaffade jag konto hos nyligen och har sedan dess bara gjort ett uttag, så där har jag begränsad men färsk erfarenhet. Qred och Moank har jag haft konto i ett respektive tre år, med mycket flera uttag, men inga på senare tid (i år, typ).
Intressant! Skall titta närmare på dessa.
Min erfarenhet är annars att de som toppar i rörlig ränta är snabba att sänka när de inte behöver låna upp mer kapital. Man måste därför hålla ett öga på dem hela tiden. Jobbigt och tar tid! Jag har därför valt att lägga mig strax under de bästa.
Men det är några nisch-banker jag funderar på att gå ur. Jag har tidigare lämnat Nordax, de ägs av Noba bank group i vilket även Bank Norwegian och Hypotekspension ingår. Hypotekspension är ett utstuderat sätt att blåsa pensionärer på deras fastigheter. Det vill jag inte medverka i. Nordax hade också massa trix för sig för att hålla nere räntan när du väl satt in dina pengar.
Men att ha kvar sina surt införvärvade pengar på affärsbanker som Swedbank och SHB är inget alternativ. Inga ränta som motsvarar inflationen och att dessutom se deras högavlönade vd bräka i TV varje kvartal när de gör miljardvinster på våra räntor gör att jag vill spy!
Nej, en mix av etiskt acceptabla nischbanker med hög räntan passar mig bäst. Har ni några förslag? Insättningsgarantin, rörligt och tre månader är intressant för mig.
Men sysslar de med sms-lån eller lurar pensionärer kan de leta efter kapital någon annan stans!