Citat:
Ursprungligen postat av
kaktusplastik
Hittade ett par intressant kommentarer på bloggbevakning om att Katrin ville ta in en privat brandutredare. Hon filmade f ö igår att hon åkte båt så gissar att hon hittade någon som ställde upp…
Jag googlade följande "finns det nått ord inom kriminologi som förklarar varför en gärningsman vill hjälpa till att lösa fallet?", fick då följande svar:
Inom kriminologi, kriminalpsykologi och gärningsmannaprofilering finns det flera begrepp och teorier som beskriver och förklarar detta specifika beteende. Fenomenet kallas ofta på engelska för att gärningsmannen "inserts himself into the investigation" (vilket på svenska brukar beskrivas som att gärningsmannen infiltrerar, engagerar sig i eller söker sig till utredningen).
Här är de vanligaste begreppen och motiverande faktorerna som kriminologer använder för att förklara varför en gärningsman vill hjälpa till att lösa sitt eget brott:
1. Psykologiska profiler & drivkrafter
Hjältekomplex (Hero Complex): Gärningsmannen söker bekräftelse och vill framstå som en osjälvisk person eller räddare inför lokalsamhället och polisen. Detta är särskilt vanligt hos
anläggare av mordbränder (pyromaner) eller vårdpersonal som skadar patienter, där de först skapar en kris för att sedan "upptäcka" den eller hjälpa till att rädda offer.
Jag tycker att sättet hon skriver på och hennes allmänna beteende är otroligt udda.
Skulle mitt hus brinna ner så skulle jag ju knappast vara där dagen efter och filma och lägga ut på mitt instagram, eller skriva "undrar om det är nån som vill mig illa"
Känns otroligt suspekt alltihopa.