2026-08-30, 18:14
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://www.di.se/nyheter/mp-vill-infora-jan-emanuel-skatt-mot-notoriska-felparkerare/

Vad tycker mi om förslaget? Borde felparkerare straffas med progressivt "Jan Emanuel-skatt"?

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför inte ta namnet Mona Sahlin istället? Hon som drog på sig så mycket p-böter att riksdagen fixade en egen parkeringsplats till henne.

De värsta skiter i parkeringsregler. Fredagar är det parkeringsanarkism utanför moskéer.

Mona Sahlin parkerar som hon vore en muslimsk zigenare. Hon drog på sig 98 p-böter på två år, varav 32 gick till Kronofogden. Därefter ordnade Regeringskansliet en egen parkeringsplats åt henne. Ska MP skapa en ny straffavgift för felparkerare borde de döpa den efter Sahlin.
https://www.sverigesradio.se/artikel/1150013?
Citera
2026-08-30, 18:37
Medlem
Syrons avatar
Sure, varför inte. Jag själv åkte flera gånger på p-bot på min förra arbetsplats då jag fick felaktig information av arbetsgivaren om var jag kunde parkera, men jag lyckades aldrig komma upp i närheten av 15 i månaden. Sätt en gräns på typ 10 pbot per år och därefter så bör man beskatta mera eller börja snacka om vad man bör göra med körkortet.
Citera
2026-08-30, 19:51
Medlem
Hur göra med serielimmarna eller seriesittarna på vägarna? Ska de få ökat straff varje gång de hindrar trafiken?
Citera
2026-08-30, 19:59
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varför dras inte körkortet in om man snittar 15 böter i månaden? Ingår inte parkeringsförmåga i körkort?
Bra fråga. Snittar man 15 botar i månaden är det tydligt att man bara skiter i lagen. Då har man inte i trafiken att göra.
Citera
2026-08-30, 20:11
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
För en gång skulle ett riktigt bra förslag. Man skulle kunna lägga till att efter 10 felparkeringar så beslagtas bilen och efter 15-20 så dras körkortet in då man tydligtvis inte kan läsa vad som står på skyltarna, eller skiter i dem...
Citera
2026-08-30, 22:11
Medlem
Moneypenny007s avatar
Det finns nog både praktiska och principiella frågor att reda ut kring ett sådant system.
Citera
2026-08-30, 22:52
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Låter som en rättvis lag. Man ska inte kunna felparkera bara för att man har pengar till det.

Nej. Parkeringsavgifter är budgeterade, har inget och göra med att folk ska sköta sig med parkeringar. Trafikverket gjorde parkeringssituationen svårare när det blev underskott i kassan det har dom själva uttalat sig om.
Citera
2026-08-30, 23:39
Medlem
Spontant lät det ju inte så dumt, men jag röstar ändå för det andra förslaget, indraget körkort vid ett visst antal felparkeringar per år.

Visst, gött att få en lite extra skattemedel på en sån grej kan man tycka. Men i grund och botten så kvarstår dilemmat, är du rik så tillåts du att bryta mot trafikföreskrifter.

Förslaget handlar inte om att ”alla ska straffas lika hårt”. Det handlar om att dra in mer kosing.

Den enda likvärdiga behandlingen är att dra in körkortet och det är inget du kan betala dig fri från. Parkerar du fel 30 gånger på ett år så saknar du förmåga att hantera ett fordon.
Citera
2026-08-31, 08:11
Medlem
Salcinns avatar
Är väl bara bra eller inför en inkomstbaserad bot.
Finland är ett föregångsland och har inkomstbaserad fartböter där det delats ut fartböter på 1 miljon kr i vissa fall.
Citera
2026-08-31, 09:13
Medlem
norther1s avatar
Låter ändå rimligt, gör den inkomstbaserad också. Överträdelser ska ge en lika hård pungspark oavsett hur mycket pengar man tjänar.
Citera
2026-08-31, 10:59
Medlem
Kan ju va baserat på inkomst

1% av årsinkomst
Citera
2026-08-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
När jag tog körkort ingick det att lära sig hur man parkerar. Klarar man inte av det borde körkortet dras in. Tillbaks till skolbänken med nötterna.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Håller med här. Körkortstillståndet är grundat på lämplighet, felparkerar man konstant och uppsåtligen i den mån det gäller så kan man gott först varna, sedan dra in körkortet särskilt givet att många parkeringsregler även är till för att upprätthålla trafiksäkerhet och samhällsservice.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Alla trafikböter bör naturligtvis vara anpassade efter inkomst, precis som det här i t ex Finland. Där kan man få 2 milj i böter om man kör för fort

https://www.sverigesradio.se/artikel/fortkorning-i-finland-kan-ge-miljonboter
Felparkering är inget brott, så allt ni skriver om körkort passar inte in i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in