2026-08-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Vi som är födda med Svenska språket gissar naturligt att syre betecknas med S. Ska man sätta svaret "O" så måste man ju veta vad oxygen är - Det är överkurs!
Men nu visste tjejen att det heter oxygen. Det var det som var det roliga.
Citera
2026-08-29, 21:22
Medlem
Kan inte hjälpa att tänka på att de fick frågan
"Valspråket för Svenska Akademien?". Är det nåt som alla borde känna till?

I förra avsnittet gick jag bet på "har butiker i över 60 länder". Ikea har väl varuhus, inte butiker?
HM finns i 79 länder ser jag, Ikea i 62.
Svaret skulle alltså vara Ikea.

Känns som att de slarvar lite med frågorna ibland.
Citera
2026-08-29, 21:25
Medlem
Lia är den dummaste tjejjen jag sett tror jag....det är svårt att vara mer blåst....inte för att vara elak men trodde inte vuxna människor kan vara så blåsta.
Citera
2026-08-29, 21:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

I förra avsnittet gick jag bet på "har butiker i över 60 länder". Ikea har väl varuhus, inte butiker?

De är kanske inte smartare än deltagarna, eller tittarna för den delen.
Citera
2026-08-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osskall
Nej, som kemist svarar man troligen O2 - det heter också syre. Och dessutom innehöll frågan mig veterligen ordet "formeln", vilket ännu mer för tankarna till O2.
Programmakarna trodde väl att de var smarta, att på detta vis kunna leda in deltagare på "villospår", men det tokiga var att de inte fattade att det inte var ett villospår utan precis lika korrekt (om inte ännu mer korrekt, när man talar om "formel").

Det är ni som tror att O2 bara heter "syrgas" som har blivit vilseledda någonstans. Syrgas är bara en beskrivning på en modifikation, inte *namnet* på det diatomära ämnet, även om det är ett sätt att förtydliga vad man menar. "Syre" är helt enkelt dubbeltydigt, och vill man vara tydlig får man skilja mellan atomärt syre och molekylärt syre (eller syrgas, då det också är entydigt). Men enbart "syre" kan betyda bådadera. Bara att acceptera.

När man frågar efter syrehalten i atmosfären, så räknar man O2-molekyler, inte O-atomer.
När vi säger att luften innehåller kväve, syre, koldioxid m.m., då menar vi specifikt N2, O2, CO2 - och räknar normalt inte in även O-atomerna i CO2 som syre, såvida vi inte uttryckligen talar om syreatomer. Osv. osv.
Syre är O. Inte O2, O3 eller O4. Bara O. Det är grundämnet.
Citera
2026-08-30, 06:38
Medlem
Citat:

I dom andra kategorierna blev hintarna "lättare och lättare" när ingen svarade. Nu hann ju inte hintarna för IKEA bli enklare eftersom någon svarade direkt.
Nästa hint kanske hade varit "företaget grundades i Småland". Då hade det onekligen inte kunnat vara HM.
Citera
2026-08-30, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testpolisen
I dom andra kategorierna blev hintarna "lättare och lättare" när ingen svarade. Nu hann ju inte hintarna för IKEA bli enklare eftersom någon svarade direkt.
Nästa hint kanske hade varit "företaget grundades i Småland". Då hade det onekligen inte kunnat vara HM.

Aha, ja det var lite förvirrande.

När de frågade om förnamn trodde jag det också skulle vara samma men då tror jag det var olika?

Jag var tvungen kolla om det finns någon Mats Hedenmo men det verkar inte så. Mats Odell är dock en politiker.

Jag har alltid känslan att det är en massa regler och sånt som deltagarna får veta som klipps bort. De är ju inte så skärpta direkt, så det lär vara mycket missförstånd och upprepningar.
Citera
2026-08-30, 07:13
Medlem
Citat:
Aha, ja det var lite förvirrande.

När de frågade om förnamn trodde jag det också skulle vara samma men då tror jag det var olika?

Jag var tvungen kolla om det finns någon Mats Hedenmo men det verkar inte så. Mats Odell är dock en politiker.

Jag har alltid känslan att det är en massa regler och sånt som deltagarna får veta som klipps bort. De är ju inte så skärpta direkt, så det lär vara mycket missförstånd och upprepningar.

Nej förnamnet som söktes var ”Anna”. Anna Pavlova, Anna Bergendahl, Anna Hedenmo, Anna Odell.
Citera
2026-08-30, 09:26
Medlem
Citat:
Det står på omslaget till din SAOL (inte på skyddsbladet dock).
Citera
2026-08-30, 10:03
Medlem
offe_mans avatar
Jag uppfattade inte vilken filmen var som Julia fick. Jag trodde först det skulle vara Familjen Robinson eller Familjen med superhjältar från Pixar, men vilken var titlen!?
Citera
2026-08-30, 10:59
Medlem
Abelssuns avatar
Är de så här dumma på riktigt, eller gör de sig till? Om det är på riktigt, så borde de omyndigförklaras.
Citera
2026-08-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoinrich
Lia är den dummaste tjejjen jag sett tror jag....det är svårt att vara mer blåst....inte för att vara elak men trodde inte vuxna människor kan vara så blåsta.

Att tro att Finland är en stad som Isa gjorde måste väl ändå vara rekordet hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in