2026-08-28, 18:40
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonoogl
Lång tråd. Finns det någon här som går/gick på Brinellskolan eller någon närliggande skola och som skrivit i tråden? Alternativt någon som själv var på plats eller såg delar av händelsen? Hade varit intressant att höra hur stämningen var och hur folk på skolan reagerade, eller annat händelseförlopp. Något...

Om det inte är för känsligt då, dvs.
All respekt, givetvis.

Har följt tråden relativt frekvent. Inget sådant mig veterligen.
Citera
2026-08-28, 19:32
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonoogl
Lång tråd. Finns det någon här som går/gick på Brinellskolan eller någon närliggande skola och som skrivit i tråden? Alternativt någon som själv var på plats eller såg delar av händelsen? Hade varit intressant att höra hur stämningen var och hur folk på skolan reagerade, eller annat händelseförlopp. Något...

Om det inte är för känsligt då, dvs.
All respekt, givetvis.

Vittnesberättelser finns ju i media?
Citera
2026-08-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redgreyo
Nu är man inte massmörd om man mördar en.
Du måste verkligen vara efterbliven.
Ditt jävla mongo, vad trodde du han ville göra? Mörda en person?
Citera
2026-08-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Även socialtjänsten i Sundsvall borde utredas och ansvariga tjänstemän straffas.

Gud JA. Tror Inget barn föds till psykopat eller detta. Håller med dig 100 proc.
Citera
2026-08-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Här ställer jag mig undran.

Hur kan det komma att en person som är ifrån ett främmande land vilket Ungern är får vistas kvar i Sverige efter ha misshandlat en kvinna så pass hårt att hennes identitet blir skyddad?

Hans medborgarskap bör upphävas och deportera honom till Ungern.

Han har förbrukat sin rätt att vistas i Sverige.

Hade Sverige varit ett land med sunda värderingar så hade aset varit deporterad för länge sedan.
Vilket sunt land deporterar sina medborgare?
Citera
2026-08-28, 22:22
Medlem
Vonoogls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Vittnesberättelser finns ju i media?

Stämmer, men hade gärna haft något mer ingående och flashback orienterat.
Citera
2026-08-29, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej tyvärr, annat än att jag känner folk i den branschen, vilka outar jag inte här.
Då kanske du ska sluta kalla dem för "hattarna" som någon dåre som blandar samman "mössorna och hattarna" från historielektionerna med vad du läser om andra grupperingar.

Jag tycker bara att du framstår som någon som hittat på ett eget ord som du tycker känns bra för att du glömt bort den ursprungliga kopplingen till begreppet. Riktigt töntigt.
Citera
2026-08-29, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Vilka extrema restriktioner. Enligt häktningsframställan för 16-åringen krävde åklagaren att han inte ens fick synas i bild från videolänken han deltog från. Ingen fick ens se honom. Mycket ovanligt krav.

Ja, jag är lite efter.
Han har ju inte dödat någon, är mycket ung och medierna har redan lagt ut Liam överallt med källor från polis eller kriminalvård kring vad som sagts.

Det är bara lämpligt att mycket unga gärningsmän inte hängs ut överallt. Lättare att rehabilitera någon som hela samhället inte känner igen, än omyndiga personer som blivit kända som gärningsmän utan att de ens blivit dömda eller överhuvudtaget ordentlig utredda.
Citera
2026-08-29, 01:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Då kanske du ska sluta kalla dem för "hattarna" som någon dåre som blandar samman "mössorna och hattarna" från historielektionerna med vad du läser om andra grupperingar.

Jag tycker bara att du framstår som någon som hittat på ett eget ord som du tycker känns bra för att du glömt bort den ursprungliga kopplingen till begreppet. Riktigt töntigt.
Hattarna är ganska allmänt känt som de med hattar patchade på ryggen. Pappan hängde med dem även om han aldrig var fullvärdig. Att mamman förlorat vårdnaden till en som hänger i kriminella mc kretsar säger en del om henne. Nu känner jag ingen av föräldrarna, men hattarna var och är väl än i dag rätt kriminella, även om de i dag lever en slumrande tillvaro.
Citera
2026-08-29, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hattarna är ganska allmänt känt som de med hattar patchade på ryggen. Pappan hängde med dem även om han aldrig var fullvärdig. Att mamman förlorat vårdnaden till en som hänger i kriminella mc kretsar säger en del om henne. Nu känner jag ingen av föräldrarna, men hattarna var och är väl än i dag rätt kriminella, även om de i dag lever en slumrande tillvaro.
Otroligt dumt smeknamn på dem.

Folk har förlorat vårdnaden eller umgänge till föräldrar som våldtagit barnen så att hon inte har den, säger inte så mycket.

Sedan så finns det väl inte något domstolsbeslut om att hon fråntagits sin del av vårdnaden? Hon kan likaväl ha haft en mängd problem och frivilligt avstått sin del. De kan haft gemensam vårdnad
Hon kan ha varit missbrukare. Han kan ha hotat henne till att ge upp sin del. Vi vet inte.

Sedan så vet samhället inte allt om exakt alla. Att han hängde med kriminella måste de inte ha känt till. Däremot så missade de utan tvekan att kontrollera familjehemmet ordentligt.
Citera
2026-08-29, 08:30
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Anstiftan till mord kan ge livstid:

Ref: Helge Fossmo, Knutby.
Mördaren fick vård.

Borde bli samma här.
Nej, mördaren fick vård för att hon var kvinna.
Fossmo fick anstiftan för att han var en man.

Samtidigt utreddes aldrig spindeln i nätets roll, kristi brud, för hon var ju också kvinna.

Kvinnor är ibland inte ansvariga för sina handlingar i svenska domstolar och ibland är dom. Det är rena lotteriet.

Det finns inga som helst paralleller.

Däremot brukar denna typen av ungdomar dömas till rättspsykriatisk vård då samhället inte brukar klara av att hantera dessa ärenden. Så av ren enkelhet brukar det bli vård fast de är mycket medvetna om vad de gör.
Citera
2026-08-29, 08:41
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
De - socialtjänsten - har ju uppenbarligen felat i detta fall. Mycket olämpligt att placera just detta barn hos en bekant till den från första början väldigt olämpliga fadern. Fullständigt sinnessjukt. Men skulle inte förvåna mig om de är rädda för pappan hos socialtjänsten pga han tillhör MC-gäng. De som tillhör sådana är också gängkriminella. Varför tas det inte krafttag mot dem? Varför får de härja fritt? Uppmanar alla att läsa historien om Lilla Hjärtat och vad som hände, så förstår ni nog.

Obs! Tycker det är avskyvärt att Lilla Hjärtats fostermamma sedermera försökt profitera på händelsen. Obs 2! Hon är idag nära vän med Ulf Kristersson.
Vad är detta för djävla skitinlägg.

Det är väl sunt att man i första hand söker alternativ i den egna omgivningen hos släktingar och familj?
Det är generella riktlinjer som finns och förstår du inte varför säger det mer om dig än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in