2026-08-27, 19:20
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Intressant inlägg på X.
Koppling till Sberbank.
Av någon orsak, har Sberbank gjort en bedömning av sannolikheten för utgången av kriget.

8 scenarios har man plockat fram. Sannolikheten i%
7% Ryssland tar full kontroll över de 4 annekterade oblasten.
12% Ukraina tappar stödet av väst.
32% Trump gör ett fredsavtal. Före midterms.
22% Koreanska vapenvila.
15% kriget pågår 2-3 år till.
5% kompromiss fred. Inkl Nato, Eu och land.
2% Fred på Europas villkor.
5% Wildcards. Flera olika händelser. Nato involverad, kärnvapen
https://x.com/a_shekh0vts0v/status/2092280197999374787?s=61&t=g0XXyuNFaGmTF5GqYmU9lQ

Mera utförligt med professor Gerdes. Han ger mer fyllig information kring varje scenario.
https://youtu.be/891D5vXeudI

Kolla in detta. Intressant.
Citera
2026-08-27, 19:25
Medlem
Enligt "Military News UA" skall det i morse ha skett en explosion i en bil tillhörig en överste i bögryzzka flygvapnet.

Nyheterna är oklara. Hoppas han strök med eller blev invalid. Explosionen skall ha ägt rum i St Petersburg. Vi får återkomma i ärendet.
Citera
2026-08-27, 19:32
Medlem
Även bloggern "War translated" tar upp nyheten från Ryzzland att det skedde en bilexplosion i St Petersburg.
Här sägs det att en medlem i "försvarsministeriet" dog på fläcken.

Så här skall det inte vara. Dom skall inte dö, dom skall bli invalidiserade som STRAFF!!

Jag medger att det är bögigt men det skall finnas en rättvisa.
Citera
2026-08-27, 19:41
Medlem
Enligt "Anton Gerashenko" skall i den exploderande bilen också ha funnits "generalöverstens" fru. Hon skall ha överlevt. Men hon är skadad.

Det skall drabba dom alla. Alla förbrytare skall straffas!!

Detta skedde i morse i St Petersburg.

Que Sera, Sera!
Citera
2026-08-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag håller med dig. Han är inte omedveten om hur viktig den folkliga opinionen är. Han har en jätteorganisation i form av FSB som ser till att den är till belåtenhet. Och det görs med rädsla som verktyg.
När nu Ceaușescu togs upp i tråden så är han ett utmärkt exempel på hur fort det går när strykrädda hundar kommer på att de tillsammans har möjlighet att slita sin husse i stycken.
Det var något direktsänt tal mot slutet där Ceaușescu blev utbuad och han blev helt ställd. Han fattade verkligen inte att hans upplevda popularitet enbart byggde på rädsla.

Så jag tror också att Putin kommer se väldigt förvånad ut i det fall befolkningen inte längre styrs av den.
Frågan är snarare om han dör snabbt i en kupp eller liknande, eller om han hinner ställas inför rätta för krigsbrott. Hoppas det senare, så han han får se hur han misslyckades.
Citera
2026-08-27, 20:05
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Frågan är snarare om han dör snabbt i en kupp eller liknande, eller om han hinner ställas inför rätta för krigsbrott. Hoppas det senare, så han han får se hur han misslyckades.

Ja, han ska dö i fängelse. Precis som den serbiske krigsförbrytaren Ratko Mladic gjorde i dag i Haag.

Holländarna är särskilt angelägna att få Putin inom lås och bom på hemmaplan på grund av att han sköt ned det där försvarslösa passagerarplanet över Ukraina med en majoritet holländare inuti.
Citera
2026-08-27, 20:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Rättssäkerheten vid avrättningarna av Ceauscescu och Mussolini går inte att pressa in i trådens ämne utan får anses ot /MOD
Citera
2026-08-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag håller med dig. Han är inte omedveten om hur viktig den folkliga opinionen är. Han har en jätteorganisation i form av FSB som ser till att den är till belåtenhet. Och det görs med rädsla som verktyg.
När nu Ceaușescu togs upp i tråden så är han ett utmärkt exempel på hur fort det går när strykrädda hundar kommer på att de tillsammans har möjlighet att slita sin husse i stycken.
Det var något direktsänt tal mot slutet där Ceaușescu blev utbuad och han blev helt ställd. Han fattade verkligen inte att hans upplevda popularitet enbart byggde på rädsla.

Så jag tror också att Putin kommer se väldigt förvånad ut i det fall befolkningen inte längre styrs av den.
Jag har inte hängt med i hela diskussionen, men ryssar är inte som västerlänningar.

De behöver sin ledare, och den enda ledaren de i princip revolterade mot och mördade var väl tsaren, ideologiskt upphetsade och motiverade av kommunismen.

Nej Putin sitter där han sitter, och den ryska befolkningen är hans får som följer i hans fotspår.
Citera
2026-08-27, 21:19
Medlem
Snapcounts avatar
Som jag lite var inne på ett inlägg jag skrev för ett par timmar sedan :

Kommer Putin att ta åt sig, Ratcliffs varning i Moskva ?

Jag är inte så säker på det, förutom att Trump alltid vart "TACO"..så pressar sig även den ekonomiska sitouationen på i Ryssland. Det läcker ju ifrån alla håll..och det går bara från uselt till "bibliskt sk-t" i gamla testamentet.

Börjar misstänka att Putin är tvungen att få till ett avslut. Därav att höja insatsen en gång till..mot Baltikum. Innan maskinen skär ihop totalt. För att få till en "förhandlingslösning" i 11 timmen.

Skulle vart bra om Eu/Nato rent preventivt skulle skeppa över trupp till Baltikum.
Citera
2026-08-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag lite var inne på ett inlägg jag skrev för ett par timmar sedan :

Kommer Putin att ta åt sig, Ratcliffs varning i Moskva ?

Jag är inte så säker på det, förutom att Trump alltid vart "TACO"..så pressar sig även den ekonomiska sitouationen på i Ryssland. Det läcker ju ifrån alla håll..och det går bara från uselt till "bibliskt sk-t" i gamla testamentet.

Börjar misstänka att Putin är tvungen att få till ett avslut. Därav att höja insatsen en gång till..mot Baltikum. Innan maskinen skär ihop totalt. För att få till en "förhandlingslösning" i 11 timmen.

Skulle vart bra om Eu/Nato rent preventivt skulle skeppa över trupp till Baltikum.

Ryssland har inga problem med att avväpna Europa om Trump går med på det. Eller till och med hjälper till.
Citera
2026-08-27, 21:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland har inga problem med att avväpna Europa om Trump går med på det. Eller till och med hjälper till.

Trump kommer inte att gå med på sådant. Sådant korkat tänker jag inte ens bemöta. Trots att Trump är en idiot själv. Vidare så klarar inte Ryssland att ens fixa Ukraina, så hur i h-lvete skulle de fixa Europa ???
Citera
2026-08-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Intressant inlägg på X.
Koppling till Sberbank.
Av någon orsak, har Sberbank gjort en bedömning av sannolikheten för utgången av kriget.

8 scenarios har man plockat fram. Sannolikheten i%
7% Ryssland tar full kontroll över de 4 annekterade oblasten.
12% Ukraina tappar stödet av väst.
32% Trump gör ett fredsavtal. Före midterms.
22% Koreanska vapenvila.
15% kriget pågår 2-3 år till.
5% kompromiss fred. Inkl Nato, Eu och land.
2% Fred på Europas villkor.
5% Wildcards. Flera olika händelser. Nato involverad, kärnvapen
https://x.com/a_shekh0vts0v/status/2092280197999374787?s=61&t=g0XXyuNFaGmTF5GqYmU9lQ

Mera utförligt med professor Gerdes. Han ger mer fyllig information kring varje scenario.
https://youtu.be/891D5vXeudI

Kolla in detta. Intressant.
Intressant, den med överlägset störst sannolikhet i den statligt kontrollerade ryska bankens analys (32% Trump gör ett fredsavtal före midterms) finns inte ens på kartan då Ukraina själva bestämmer över sin framtid. Sedan kan man konstatera att flera av alternativen inte utesluter varandra, det går ärligt talat att trockla ihop olika varianter som tillsammans når rätt höga sannolikheter. Problemet är att alla dessa bygger på kremls officiella analys (dvs de saknar värde)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in