2026-08-27, 19:07
Medlem
Vill bara varna för Martin Brännström på telegram.
Han ber dig sätta in pengar för att investera i hans projekt. Det börjar med en mindre summa som ska generera i en vinst. Men för att kunna ta ut pengarna behöver du betala massa olika avgifter.

Undrar också om det är någon mer som råkat ut för honom?
Citera
2026-08-27, 19:13
Medlem
Morgonrodnads avatar
Det är en väldigt vanlig skam. Du ska nog inte räkna med att den du talar med verkligen heter så.
Citera
2026-08-27, 19:14
Medlem
Onanikrems avatar
Litar man på någon "investerare" på Telegram så förtjänar man fan att förlora sina pengar.

Sorry, vill inte vara dryg eller otrevlig, men det är väl det äldsta och enklaste knepet att lura folk på pengar?
Citera
2026-08-27, 19:14
Medlem
fjollciggs avatar
Trist att du blev lurad. Vad skrev han som var så oemotståndligt att du började kasta pengar efter honom?
Citera
2026-08-27, 19:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Trist att du blev lurad. Vad skrev han som var så oemotståndligt att du började kasta pengar efter honom?
Man börjar med en mindre summa, kanske 500 kr. Sedan dubblar han det på några dagar och skickar 1 000 kr. Sedan är man fast. När man skickat en större summa så tar scammern pengarna.
Citera
2026-08-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Man börjar med en mindre summa, kanske 500 kr. Sedan dubblar han det på några dagar och skickar 1 000 kr. Sedan är man fast. När man skickat en större summa så tar scammern pengarna.

Tvättäkta ponzei
Citera
2026-08-27, 20:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej man skickar inga 500 till någon man inte känner. Det är väl helt uppenbart.
Citera
2026-08-27, 20:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nej man skickar inga 500 till någon man inte känner. Det är väl helt uppenbart.
Ja, såklart. Beskrev bara hur scamen går till.
Citera
2026-08-27, 20:34
Medlem
Om jag sätter in pengar på banken behöver jag inte betala banken för att få ut pengar.

Hur kan folk gå på detta o hur kan det vara lagligt?

Har man en stoor summa så ska man få ut den med reservation för ev avdrag
man ska inte betala pengar för att få pengar - då är ju risken uppenbar att man
betalat flera gånger o får ändå ingenting
Citera
2026-08-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur kan folk gå på detta o hur kan det vara lagligt?
Det sägs ju att folk blir dummare för varje dag, och det ligger nog lite sanning i det med tanke på att det klassiska Ponzi bedrägeriet samt den Nigerianska prinsen lär vara två av de absolut äldsta och mest löjliga bedrägerier som finns. Man måste vara väldigt blåst om man faller för dem med andra ord.

Givetvis är det inte lagligt, men bedragarna håller till utomlands och slipper således undan straff. Är man blåst kanske man bara ska ge fan i att göra affärer med utlänningar så minskar man risken rejält. Och det inkluderar givetvis "Sven Svensson" som talar med kraftig Indisk brytning.
Citera
2026-08-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det är en väldigt vanlig skam. Du ska nog inte räkna med att den du talar med verkligen heter så.

Näe det gör jag inte. Men det är med det namnet han kör därav varningen.
Han har över 15.000 följare. Så jag hoppas någon annan söker på honom här och inte går på samma sak.
Sen självklart kan han skapa nya konton men då är iallafall ett borta.
Citera
2026-08-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Litar man på någon "investerare" på Telegram så förtjänar man fan att förlora sina pengar.

Sorry, vill inte vara dryg eller otrevlig, men det är väl det äldsta och enklaste knepet att lura folk på pengar?

Jag må vara dum..
Men jag var också desperat. Ett ex som satt mig i skiten och jag hade en stor kostnad som behövde lösas.
Mår man inte bra är det lätt hänt att man gör dumma saker.
Har man inte själc varit där är det svårt att sätta sig in i varför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in