Citat:
Ursprungligen postat av
exploring-maps
Jag ser ditt perspektiv TS.
Men Sverige behöver också göra en avvägning.
Försvarsfrågor är svåra i en demokrati. Hade det varit i Ryssland så hade hon bara blivit skjuten i närmsta gränd. Enkelt.
Men även i demokratier så finns det ett intresse att kunna försvara sig. Nu blir hon inte skjuten, utan behöver flytta och sluta vara granne med Försvarsmaktens bas.
Jag tror att hon överlever gott och väl. Den här stackars mycket rika människan lär till och med få ersättning för besväret.
Hennes kopplingar till Kreml är nog inte helt irrelevant heller. Även en fullt etnisk svensk utan ryskt medborgarskap hade fått ögonen på sig, och om de vore så nära som hennes förhoppningsvis tvingats flytta också.
Har du förresten hört att folk i Ukraina har tvingats flytta? Men inte lika rika och inte kontakter till Kreml, visst.
Vad har kvinnan för koppling till Kreml menar du?
Se även svaret nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Fast, nu förenklas ju hela den här historien, för hennes make som inte är svensk medborgare tros vara den riktiga ägaren av fastigheten, hon agerar bulvan. Och han i egenskap av rysk affärsman har blivit misstänkliggjord, så det är ju inte hon direkt, utan i egenskap som bulvan som blivit drabbad. Vilket inte är konstigt i sammanhanget, kriminella grupper använder samma sorts tillvägagångssätt för att bedriva sina verksamheter.
https://bulletin.nu/rysk-affarsman-ager-fastighet-vid-muskobasen-via-bulvan
Hennes man som inte ens bor i Sverige är en affärsman och om han nu skulle ha några kopplingar till Kreml varför kan man då inte redovisa dem? Svårigheterna i detta tyder på att detta kan vara en del av en medvetet vag förtalskampanj, helt i makthavarnas intresse.
Kvinnan levde för övrigt i Sverige långt innan hon träffade maken och marken på Muskö köptes långt innan konflikten i Ukraina började, under en tid då Sverige och Rysslands relationer fortfarande byggde på fred, avtal och handel.
Det är inte bara etniska svenskar som drömmer om ett drömhus vid öars inlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
exploring-maps
Vafan yrar du om?!🤣
Haha, alltså jag fattar verkligen inte hur ni kan suga så jävla hårt på propaganda när hela er existens byggt på det😂
Vettefan vad det är för jävla utvecklingsstörd taktik du försöker med, men det lär inte funka här
Någonting måste ni väl ha lärt er?!😄
Bättre måste du väl för fan kunna😅
Var det inte du som skrev att du såg mitt perspektiv?
Jag gav bara svar på tal. Är personen sugen på att köpa en stuga i härliga Karliningrad är det bara att slå till. Det är byggboom där just nu. Kanske säger detta oss också något om att vår vän Ryssen är mer van vid att bo nära militäranläggningar. Det skulle också tala för att kvinnan köpte en tomt nära militärbasen av en ren slump och att det var mer havsläget och inloppet som lockade.