Citat:
Såna som mig? Vidareutveckla gärna.
Jag är imponerad av kod-agenter, de uppvisar en mycket hög grad av förståelse för avancerade datorprogram fungerar, vad som är fel med dem och hur de ska optimeras. Programmering tillhör den högsta nivån av logisk problemlösning som en människa kan göra.
Jag har börjat få lite nytta av Microsoft copilot för att redigera t.ex. formler i excelark (det är den bra på), skapa powerpoint-filer och förbättra mina mejl. Men jag hittills inte fått nytta av andra ai-agenter. Kanske pga det du säger. Har någon här gjort det?
Testade just en svensk prisbelönt "lärandeagent" som heter klar (https://klarlabs.ai/). Den är skapad med hjälp av den svenska kodagenten Lovable, och kan hjälpa vem som helst att lära sig innehållet i en pdf-fil eller förstå sin egen programkod. Men allt det kan man göra med en vanlig chatbot lika väl. Dessutom säger Klar snabbt att man har förbrukat sin testperiod som testanvändare, så jag hann inte testa den tillräckligt för att bilda mig en uppfattning av om jag skulle kunna ha användning för den.
Jag är imponerad av kod-agenter, de uppvisar en mycket hög grad av förståelse för avancerade datorprogram fungerar, vad som är fel med dem och hur de ska optimeras. Programmering tillhör den högsta nivån av logisk problemlösning som en människa kan göra.
Jag har börjat få lite nytta av Microsoft copilot för att redigera t.ex. formler i excelark (det är den bra på), skapa powerpoint-filer och förbättra mina mejl. Men jag hittills inte fått nytta av andra ai-agenter. Kanske pga det du säger. Har någon här gjort det?
Testade just en svensk prisbelönt "lärandeagent" som heter klar (https://klarlabs.ai/). Den är skapad med hjälp av den svenska kodagenten Lovable, och kan hjälpa vem som helst att lära sig innehållet i en pdf-fil eller förstå sin egen programkod. Men allt det kan man göra med en vanlig chatbot lika väl. Dessutom säger Klar snabbt att man har förbrukat sin testperiod som testanvändare, så jag hann inte testa den tillräckligt för att bilda mig en uppfattning av om jag skulle kunna ha användning för den.
Med "såna som dig" avser jag personer som ser avancerad mönstermatchning och misstar det för logiskt tänkande och medveten förståelse.
Att en modell kan spotta ur sig kod handlar inte om att den sitter och klurar ut djupa logiska samband som en människa, det är general fel nummer ett att tro det är så det går till.
Kod är ren syntax och extremt strikta regler det är heller inte något nytt, många utvecklare har "tyvärr" använt Internet som svämmat över av miljarder rader öppen källkod och färdiga lösningar på Stack Overflow i åratal redan.
För en statistisk textgenerator är programmering den absolut enklaste lågt hängande frukten att härma, eftersom mönstren är så överrepresenterade i träningsdatan.
Den "förstår" inte hur ett helt komplext system hänger ihop i verkligheten utan den gissar bara utifrån de kodblock som statistiskt sett brukar följa.
Och du bevisar ju precis det jag skrev när du beskriver din egen verklighet:
Du får lite nytta av Copilot när den fixar en Excel-formel eller putsar en textmassa i ett mejl alltså triviala, isolerade statistiska uppgifter.
Men så fort någon sätter etiketten "revolutionerande agent" på något, som den där Klar-tjänsten du nämner, så ser du ju själv igenom det direkt.
Det är bara ett glorifierat API-anrop med ett stylat gränssnitt ovanpå en helt vanlig chatbot, ihopsnickrat med standardkomponenter.
En kodagent som bygger en annan "agent" är inte ett bevis på artificiell intelligens, det är precis det här som är spacklet och silvertejpen jag pratade om, det ser ut som en magisk revolution ända tills man faktiskt försöker använda det till något komplext som kräver verklig förståelse, och då faller fasaden ihop direkt.
Försök använda en kodagent till att refaktorera ett existerande projekt tex så kan du själv se hur snabbt det brakar ihop.
Försök använda tex copilot för att reviewa kod, av 10 kommentarer så kan du vara glad om 1 överhuvudtaget är faktiskt relevant.
Kodagenter är jätteeffektiva om man bygger något från grunden och är extremt metodisk med det OCH har stenkoll på vart man vill, att "vibe" koda är det farligaste du kan göra, jag har sett det så många gånger nu (faktum är att jag inte för allt för länge sedan blev tillfrågad om jag kunde reviewa ett "litet" projekt som en icke utvecklare vibecodat fram på lite drygt 2 månader... Det var över 100 000 rader kod, jag sa bara tack men nej tack...
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-08-23 kl. 23:56.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-08-23 kl. 23:56.