2026-08-26, 22:10
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
De behöver ingen "riktig" makt för att det ska vara illa nog. Dessutom är MP lika illa och C tätt efter. Och där kommer S också att lägga sig, igen. Kommer bli "kompromisser" av guds nåde.
Jag håller verkligen inte med om din ytterst luddiga spådom, men okej. Vi har uppenbarligen helt olika bilder av hur nära oppositionspartierna står varandra, och den diskussionen orkar jag inte ta med dig.

Men visst läste du att jag skrev att det också är jävligt valid att rösta blankt om man tycker alla alternativ suger? Det är inte som att vi är låsta vid pest eller kolera om vi faktiskt inte vill rösta på något alternativ som finns. Blanka röster är ett fantastiskt sätt att utöva demokrati och samtidigt visa att man är missnöjd med alla politiker som erbjuds!

M.a.o. så måste man inte rösta på vänstern alls bara för att man inte vill rösta höger, eller vise versa. Man kan få sin röst räknad utan att ge den till någon alls.
Citera
2026-08-26, 22:14
Medlem
Nu är det endast 4,7 procents skillnad mellan blocken i senaste opinionsundersökningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=3562c5e5c8961d8756d5953c4fd2f7d2

Stödrösta L?
Citera
2026-08-26, 22:15
Medlem
lagfrukts avatar
Miljöpartiet ska det bli. Jag vet inte om sinnena har varit honom betagna, men efter jag förläst mig i vad Galejan tycker och ser på saker har jag börjat förstå hans poäng. Miljöpartiet kommer vara allra mest samhällsfördärvande. Det skulle ge ödesdigra påföljder men det är syftet. Så här röstar man när inga bättre alternativ erbjuds.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-26 kl. 22:17.
Citera
2026-08-26, 22:19
Medlem
roleones avatar
En högerröst är tyvärr omöjlig i dagsläget då det också innebär att man får jubelåsnorna i Sverigedemokraterna på köpet. Efter att så länge ha visat sig helt oförmögna att driva någon politik överhuvudtaget är det för mig ett totalt mysterium att de ens klarar spärren.

Det är helt omöjligt att rösta på ett parti vars enda lägesanalys är att invandring suger. Alla fattar att det blev för mycket en period - vi har hört det tusen gånger redan, men det finns andra problem vi också behöver ta itu med som inte går att lösa genom att sitta och cirkelrunka över hur bra det var förr.

Hade moderaterna och liberalerna inte varit sånna jävla kappvändande knähundar hade de fått min röst, men i dagsläget känns centern eller socialdemokraterna som det enda tänkbara.
Citera
2026-08-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen7910
Röstar man rött är man antingen totalt oinformerad eller faktaresistent, naivt partilojal och röstar av gammal vana, totalt trasig ideologisk och moralisk kompass, direkt eller indirekt islam sympatisör.. eller bara rent ut sagt dum i huvudet..

Förstår inte varför det tar emot så himla mycket att ta reda på fakta eller välja att se sanningen..
Nja, du missar huvudskälet till att folk röstar till vänster.

Vänsterpartierna säger "Rösta på oss så ska vi ta av dom och ge till er".
Och det biter. Girigheten är ett stark kraft inom människan.

Vänsterväljarna skiter fullständigt i att vänsterpolitiken skapar misär på sikt. Att tillväxten dödas.
Dom SKA HA NU. Det är det viktiga.

Och att staten skickar ut fogden och hans mannar att plundra de produktiva och företagsamma som skapar värde, det applåderar vänsterväljaren och kallar rättvisa.

Ja, svenskar är inte bättre människa än så.
Citera
2026-08-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu är jag fullblodskapitalist, men om de rikaste personerna blir rikare i snabbare takt än ekonomin växer (vilket just nu är fallet) så blir naturligtvis medelsvensson fattigare. Man får så att säga mindre biff och radhus för månadslönen.
Tillväxt leder till billigare varor och tjänster för alla. Inklusive för de med sämst inkomst. Så också de får det bättre med rå kapitalism.

Sydkorea har ökat BNP/Capita med ca 3600% sedan 1960. Och Nordkorea stått still med 0% ökning.

Det har lett till att de med lägre inkomster i Sydkorea iaf har det enormt mycket bättre än snittet i Nordkorea.

I relativa mått så ökar skillnaden i Sydkorea. Men i absoluta mått ökar levnadsstandarden för alla.
Citera
2026-08-26, 22:36
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
En parasit bör inte suga ur sin värdorganism fullständigt om den ska kunna överleva på sikt. För att en mask ska kunna överleva måste värddjuret kunna återskapa vävnad och blod. Samma sak gäller med den svenska högern. För att den ska kunna överleva måste perioder av uppbyggnad av värddjuret ske, om det inte ska tömmas helt, och dö.

I Sverige byggs landet upp av vänstern och bryts ner av högern. För många och tätliggande perioder av högerstyre är allt för destruktivt, och till och med högern förlorar i långa loppet på det. Det finns då inget kvar att suga ut.

Det är nu dags för en period av uppbyggnad av landet igen efter åratal av parasiternas härjningar.

Ja, tyvärr är detta tragiskt men sant. De som bryr sig själva röstar höger, de som bryr sig om landet röstar vänster.
Citera
2026-08-26, 22:38
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Festen är slut. Sossarna kommer vinna så förbered er på några hundratusen importerade kamelknullare till och 30kr per liter bensin eller 40kr för diesel. Plånboken kommer bli tunnare med då det är fult att den syns i byxfickan. Glöm julskinkan och klapparna från och med i år. Det blir soppa och knäckebröd för er. Är utbildad med flera års erfarenhet inom efterfrågad bransch och söker aktivt jobb utomlands och är redo att säga upp mig omedelbart för att fly spiken i kistan för Sverige.
Citera
2026-08-26, 22:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
Nu är det endast 4,7 procents skillnad mellan blocken i senaste opinionsundersökningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=3562c5e5c8961d8756d5953c4fd2f7d2

Stödrösta L?

Din röst, ditt val, men för egen del tror jag att L är körda, och det för att de inte längre är liberala.
Citera
2026-08-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Festen är slut. Sossarna kommer vinna så förbered er på några hundratusen importerade kamelknullare

Varför tror du det? Det var väl under Reinfeld och Kristersson som invandringen verkligen tog fart?
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, du missar huvudskälet till att folk röstar till vänster.

Vänsterpartierna säger "Rösta på oss så ska vi ta av dom och ge till er".
Och det biter. Girigheten är ett stark kraft inom människan.

Vänsterväljarna skiter fullständigt i att vänsterpolitiken skapar misär på sikt. Att tillväxten dödas.
Dom SKA HA NU. Det är det viktiga.

Och att staten skickar ut fogden och hans mannar att plundra de produktiva och företagsamma som skapar värde, det applåderar vänsterväljaren och kallar rättvisa.

Ja, svenskar är inte bättre människa än så.

Som sig själv känner man andra, typiskt högermänniskor att projicera det egna tankesättet på motståndarna. Vill du att regeringen ska ta lån och öka statsskulden för att kunna sänka skatterna och försämra välfärden så ska man absolut rösta höger. Vill man ha ett stabilt land långsiktigt ska man rösta vänster.
Citera
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
S har regerat ungefär dubbelt så mycket som M och S styrde 2 mandatperioder innan M styrde denna.

Du snackar helt enkelt skit som alla andra kommunistfanatiker (själv kallar du dig förmodligen anarkist, men vem bryr sig om hur en idiot beskriver världen). Sen att du tillämpar metaforen om värddjur och parasiter åt helt fel håll (sett till de faktiska, entydiga ekonomiska förhållanden som respektive politisk inriktning grundar sig i) är också mycket svagt.

Moderaterna och resten av högern bedriver en kortsiktig politik som går ut på att riskkapitalbolag ska kunna suga ut och parasitera på det skattefinansierade välfärdssystem som sossarna har byggt upp. Vi betalar alla skatt så att dessa bolag ska kunna göra vinst, medan den allmänna välfärden, som vi egentligen betalar skatt för, hela tiden skärs ner. Moderaterna är för det system som har kallats "communism for corporations and capitalism for the people".

Det är också meningsfullt att titta på hela bilden. Som hur många år av de nästan tjugosju sedan millennieskiftet, som vi haft helt sossestyre i landet, och där politiken inte tvingats vara någon sorts kohandel med högern. Hur många budgetar har högern respektive sossarna/"vänstern" fått igenom osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in