2026-04-27, 16:05
Medlem
Astroboys avatar
Jag har en likadan och har haft i två år. Har fungerat väldigt bra och jag är helnöjd. Skulle aldrig byta mot en japan eller korean. Det enda jag har bytt är oljekylare och dyra hjulspindlar/suspension knuckles i fram. Kolla gärna att dom är bytta. Om man bara kör korta sträckor med dieselspisen kan DPF bli igensatt, så man får ta den på en sväng på motorvägen ibland om man har det kör mönstret. Lycka till
Citera
2026-04-27, 17:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Range Rover?

Herregud, sämre skit är svårt att hitta. Skaffa en Land Cruiser.
Citera
2026-04-27, 17:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroboy
Jag har en likadan och har haft i två år. Har fungerat väldigt bra och jag är helnöjd. Skulle aldrig byta mot en japan eller korean. Det enda jag har bytt är oljekylare och dyra hjulspindlar/suspension knuckles i fram. Kolla gärna att dom är bytta. Om man bara kör korta sträckor med dieselspisen kan DPF bli igensatt, så man får ta den på en sväng på motorvägen ibland om man har det kör mönstret. Lycka till
Precis. Range Rovern kan man parkera på verkstadsgolvet och bara glömma bort. Precis som du gjort då du haft en massa problem med den på endast två år. Förstår inte hur du kan vara "helnöjd", hur låga krav har du på en bil egentligen?
Citera
2026-04-27, 17:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag hade en bekant som var helt frälst på range rover, hade tre stycken likadan med v8 och kompressor, man fick hela tiden höra hur det var världens bästa bil. Han hade tre stycken men var ofta utan fungerande bil, då var han ändå mekaniker ut i fingerspetsarna. Efter han gjort sig av med samtliga erkänner han att det är den trevligaste bil när den går men det kvalitetsmässigt är en 24-karats skitbil som han inte ens önskar sin värsta ovän att få på halsen.
Citera
2026-04-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
När det sen gäller aktuell bilmodell som TS fantiserar om att vilja köpa, så är det säkert ingen direkt dålig bil
Jo, klart sämst i klassen är en direkt dålig bil.
TS frågar om kostnader, vill man äga en sån ska kostnader inte vara ett problem, man ska ha pengar så det räcker och blir över. Gärna en annan bil oxå när den står på verkstad.
Har du inte sett "Vägens hjältar" på TV när de är hemma hos Ulf Brunnberg ??
Han har 2 bilar, en Jaguar och en Range Rover, typ ingen funkar, verkstäderna kan inte laga de, finns inga delar att få tag i.
Citera
2026-04-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Jo, klart sämst i klassen är en direkt dålig bil.
TS frågar om kostnader, vill man äga en sån ska kostnader inte vara ett problem, man ska ha pengar så det räcker och blir över. Gärna en annan bil oxå när den står på verkstad.
Har du inte sett "Vägens hjältar" på TV när de är hemma hos Ulf Brunnberg ??
Han har 2 bilar, en Jaguar och en Range Rover, typ ingen funkar, verkstäderna kan inte laga de, finns inga delar att få tag i.

Ja just ja…. Jag glömde ju igen, att för belackare så räcker det med att någon enstaka i ett dokusåpaunderhållningsprogram eller YT säger nåt som passar den egna tror och fördomarna, så är underlaget tillräckligt för att nå statistisk signifikans…..

Nu är jag inget direkt fan av, eller slav under AI. Men ställer man frågan så får man ett betydligt mer sansat och balanserat svar än ”pöbeln” med självutnämnda experter på detta forum vanligen ger, då de oftast verkar bara se svart eller vitt….

Citat:
The Range Rover L405 (2012–2021) is considered more reliable than its predecessors, but it is not inherently reliable in a traditional sense, requiring strict, expensive maintenance. Later models (2018–2021) are generally more dependable, with many issues stemming from complex electronics, air suspension, and high-performance engine components.

Key Reliability Factors:
Most Reliable Years: 2018–2021 models are recommended due to updated infotainment and fewer early-production issues.

Engine Reliability: The 4.4L SDV8 diesel is often considered the most robust, while the 5.0L Supercharged V8 can suffer from timing chain issues. The 3.0L V6 SC is also a decent choice.

Common Issues: Potential buyers should watch for air suspension leaks (compressor/valve blocks), electrical gremlins, door latch failures, and EGR valve issues.

Maintenance Importance: Regular, proactive servicing is essential. Many owners advise changing oil and, in some cases, upgrading coolant pipes to prevent failure.

According to discussions on PistonHeads and Reddit, a well-maintained L405 can be reliable at high mileage, but it is crucial to budget for higher-than-average maintenance costs to avoid significant repair bills.

Citera
2026-04-28, 12:56
Medlem
Astroboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Precis. Range Rovern kan man parkera på verkstadsgolvet och bara glömma bort. Precis som du gjort då du haft en massa problem med den på endast två år. Förstår inte hur du kan vara "helnöjd", hur låga krav har du på en bil egentligen?

Range rovern jag har var 10 år gammal och nästan 20.000 mil när jag köpte den, så några enstaka fel har jag helt klart räknat med. De felen jag har låtit en verkstad fixa har gått på samma dag så jag har inte hunnit glömma bort den. Mina krav på bil är för övrigt äkta skinn och v8, så jag är nog en man med enkla krav. Jag kräver inte hög driftsäkerhet och låg bränsleförbrukning. Dom bilarna brukar inte tilltala mig
Citera
2026-05-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Slå till på en Ineos Grenadier istället. Maffigare än en Range Rover.

https://www.blocket.se/22339955

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Men har du kört den?
Som att köra ursprungs-Land Rovern!

Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Nej det har jag ärligt talat inte, men den är så satans snygg att jag eventuellt skulle kunna ta den smällen ändå. Eventuellt alltså. Det finns dock en gräns för mig också.

Jag kan dela med mig lite av min ytterst begränsade erfarenhet av bilen, jag har i alla fall kört den ca 3mil och klämt och känt på den i två timmar, står nämligen precis just nu i valet och kvalet att köpa en.
Den det länkas till här i tråden är en "Fieldmaster", en sådan skulle jag inte köpa då den har endast spärr på centrumdiffen, lite som att köpa en XC60 FWD. Jag siktar på en "Trialmaster", den har spärrar på samtliga axlar, skall man nu ha omaket med en sådan bil så vill man inte ha en "poser".

Ok, kort om bilen:

Den är ingenting som "ursprungs Defendern", mer än möjligen utseendet!
Det första man slås av är hur stor den är, nästa sak som slår en är när man kör iväg och vrider på ratten, styrningen är minst sagt annorlunda mot vanliga bilar. Den har en snäckväxel med styrdämpning, vilket säkert är grymt i terrängen men det medför att den ej själv går tillbaka neutralläge utan att man får styra tillbaka hjulen efter en sväng. Detta gör även att den känns lite oprecis i styrningen på vanlig väg.
Den jag provkörde hade en dieselmotor (BMW B57, underbar motor), det är ingen sportbil men för en bil som väger 2800kg så pinnar den på riktigt bra och växellådan jobbar väldigt fint.
Då det är en stor, kantig och tung bil så kommer den att vara törstig, kör man blandat så kanske man hamnar runt 1,2-1,4lit/milen, landsväg kanske strax över litern i moderata hastigheter, och inne i stan kan det bli hur mycket som helst. Tanken rymmer 90lit och exemplaret jag provkörde hade halv tank och färddatorn sa 22mil till tom tank, sedan har jag hört att det egentligen inte är till tom tank utan tills dess att man kommer ner på "reserven", som jag inte vet hur stor den är.
Som sagt, det är en stoor bil. Det kommer att bli trångt att komma in i p-rutor, speciellt eftersom vändradien är 13,5m.
Skall man bara åka runt inne i stan så kommer man att få hjärnblödning på bilen. Använder man den till det den är tänkt för så tror jag att det är en helt fantastisk bil.

Man kan inte låta bli att bli lite kär i den. Ett säkert tips att bli förälskad, är att stå utanför bilen i ett p-garage inne i stan när någon annan vrider om nyckeln...
Senast redigerad av CaptainMagenta 2026-05-24 kl. 11:39.
Citera
2026-05-24, 11:42
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
400K är budget, kollar på en sån här https://www.blocket.se/mobility/item/15268838?ci=7

Men finns det ens något dåligt med dessa? Alternativ? L322? Annat märke för stor SUV som inger respekt?

Jag tror jag vill ha en Ranger Rover. 8000 mil har denna gått, måste ju vara bra o fin bil o inga problem som lågmilare?

Nån som ägt en nyare Range Rover som kan berätta om dessa?

Så fet var den väl inte. Bor du på landet? Annars köp en BMW sedan.
Citera
2026-06-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag kan dela med mig lite av min ytterst begränsade erfarenhet av bilen, jag har i alla fall kört den ca 3mil och klämt och känt på den i två timmar, står nämligen precis just nu i valet och kvalet att köpa en.
Den det länkas till här i tråden är en "Fieldmaster", en sådan skulle jag inte köpa då den har endast spärr på centrumdiffen, lite som att köpa en XC60 FWD. Jag siktar på en "Trialmaster", den har spärrar på samtliga axlar, skall man nu ha omaket med en sådan bil så vill man inte ha en "poser".

Ok, kort om bilen:

Den är ingenting som "ursprungs Defendern", mer än möjligen utseendet!
Det första man slås av är hur stor den är, nästa sak som slår en är när man kör iväg och vrider på ratten, styrningen är minst sagt annorlunda mot vanliga bilar. Den har en snäckväxel med styrdämpning, vilket säkert är grymt i terrängen men det medför att den ej själv går tillbaka neutralläge utan att man får styra tillbaka hjulen efter en sväng. Detta gör även att den känns lite oprecis i styrningen på vanlig väg.
Den jag provkörde hade en dieselmotor (BMW B57, underbar motor), det är ingen sportbil men för en bil som väger 2800kg så pinnar den på riktigt bra och växellådan jobbar väldigt fint.
Då det är en stor, kantig och tung bil så kommer den att vara törstig, kör man blandat så kanske man hamnar runt 1,2-1,4lit/milen, landsväg kanske strax över litern i moderata hastigheter, och inne i stan kan det bli hur mycket som helst. Tanken rymmer 90lit och exemplaret jag provkörde hade halv tank och färddatorn sa 22mil till tom tank, sedan har jag hört att det egentligen inte är till tom tank utan tills dess att man kommer ner på "reserven", som jag inte vet hur stor den är.
Som sagt, det är en stoor bil. Det kommer att bli trångt att komma in i p-rutor, speciellt eftersom vändradien är 13,5m.
Skall man bara åka runt inne i stan så kommer man att få hjärnblödning på bilen. Använder man den till det den är tänkt för så tror jag att det är en helt fantastisk bil.

Man kan inte låta bli att bli lite kär i den. Ett säkert tips att bli förälskad, är att stå utanför bilen i ett p-garage inne i stan när någon annan vrider om nyckeln...

Uppdatering: Jag köpte bilen...
Citera
2026-08-24, 14:27
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
400K är budget, kollar på en sån här https://www.blocket.se/mobility/item/15268838?ci=7

Men finns det ens något dåligt med dessa? Alternativ? L322? Annat märke för stor SUV som inger respekt?

Jag tror jag vill ha en Ranger Rover. 8000 mil har denna gått, måste ju vara bra o fin bil o inga problem som lågmilare?

Spring åt andra hållet, en halvgammal Range Rover har bara problem att erbjuda, googla och sök på youtube, där finns åtskilligt med info om dessa bilar.
Vill du ha något pålitligt men ändå med lite attityd kanske en Toyota HiLux skulle passa... https://www.blocket.se/mobility/item/20538311?ci=1
Citera
2026-08-26, 16:21
Medlem
Citat:

MB G-Wagen!
Då har du alltid förkörsrätt till filer och p-platser!
Tro mig - jag har haft en!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in