2026-08-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ärligt talat inte, försök i versionerna från de senaste fem åren att på ett intiutivt sätt i det grafiska gränssnittet flytta en mapp eller en serie filer mellan två fysiska enheter alternativt mellan datorn och en enhet eller nätverksenhet. Om det möjligen går så är det skitsvårt och/eller kräver nedhållning av några obskyra tangentbordskommandon som varken jag eller AI-motorer känner till.

Jaså, det säger du….

Men om du läser nedanstående inlägg så ser du hur jäkla obskyra tangentbordskommandon det handlar om, EN enda tangent. Så komplicerat att inte ens Windows-folk (som ju gärna utropar sig som så tekniskt kunniga) klarar det…. Och att du inte känner till det får stå för dig, men det är det första som direkt dyker upp som svar från AI om man googlar, så det vete då fan vad det är för låghalta AI-motorer du lyckats få tag på…

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Drag och släpp mellan volymer (från lokal disk till nätverksvolymer, externa diskar) blir alltid kopiering, så har det varit åtminstone sedan OS X släpptes för 25-26 år sen. Håller man ner Cmd blir det istället en flytt.

Fast är det inte Alt…?

Hur som helst, en enda tangent…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-24 kl. 09:54.
Citera
2026-08-24, 10:03
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaså, det säger du….

Men om du läser nedanstående inlägg så ser du hur jäkla obskyra tangentbordskommandon det handlar om, EN enda tangent. Så komplicerat att inte ens Windows-folk (som ju gärna utropar sig som så tekniskt kunniga) klarar det…. Och att du inte känner till det får stå för dig, men det är det första som direkt dyker upp som svar från AI om man googlar, så det vete då fan vad det är för låghalta AI-motorer du lyckats få tag på…

Fast är det inte Alt…?

Nope, Cmd för flytt mellan volymer. Alt för att kopiera vid en flytt lokalt mellan mappar istället för att flytta.
Citera
2026-08-24, 10:06
Medlem
Citat:
Nope, Cmd för flytt mellan volymer. Alt för att kopiera vid en flytt lokalt mellan mappar istället för att flytta.

Ok, men ooooerhört obskyrt, så obskyrt så inte ens AI har en aning… 😆
Citera
2026-08-24, 10:09
Medlem
Citat:
Jaså, det säger du….

Fast är det inte Alt…?

Jag vet, men observera min skrivelse om en mapp eller en serie filer, detta kommando gör copy-and-delete alltså kopierar allt, tar sen bort källan vid avslut, vilket inte är samma sak som en "korrekt" kontinuerlig flytt i Windows vilket är ett viktigt beteende att ha om det handlar om att akut åtgärda en platsbrist på en maskin exempelvis.

Ingen Windows fanboy här fö, slutade så gott som helt använda det för över fem år sen och tycker på många sätt OS X är bättre. Filhanteringen i det grafiska gränssnittet är dock inte en av de saker som är bättre än Windows 11.
Citera
2026-08-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ok, men ooooerhört obskyrt, så obskyrt så inte ens AI har en aning… 😆

Det är inte lätt när det är svårt.

Vi får anta att AIn var Copilot.
Citera
2026-08-24, 13:48
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Trams, Sudo funkar även i userspace.
Allt som inte är kernel space är väl user space? Som användare ser du aldrig kernel.
Citera
2026-08-24, 15:01
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Dubbelklicka på bilder och flytta filer och annat som är smärtfritt med en PC är rena tortyren med en Mac.
Det går inte att dubbelklicka.
Flytta filer är omöjligt, klippa ut funkar men inte klistra in.
Airdrop fungerar inte.
Bluetooth hittar inte JBL eller Sony.
Mac blockerar skärmar från andra tillverkare.
Fingeravtrycksläsare fungerar endast om du börjar med lösenord. Idioti!

Era problem och dåliga erfarenheter med Mac?

Alltså, vad är det här för jävla synsätt? Att allt ska fungera likadant som i Windows? Så bara för att Windows har flest användare så ska alla andra operativsystem fungera likadant?
Ska vi applicera detta tänk på allting annat också? Bilar ska bara kunna växlas på ett sätt, vi får bara simma bröstsim? Eftersom de är flest i Asien så blir det förbjudet att äta med kniv och gaffel, alla måste äta med pinnar osv osv.

Om du gillar Windows så håll dig till det, och sluta gnäll på att andra OS fungerar annorlunda!

Själv är jag absolut ingen Macfanboy, jag föredrar Linux. Och älskar att det fungerar olika i olika OS. Annars hade det inte varit mycket till utveckling du.
Om du bara visste hur mycket Windows lånat från Linuxvärlden till exempel.
Citera
2026-08-25, 14:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tryck på kommando (⌘) + alt (⌥) + V för att flytta (klistra in) filen direkt från ursprungsplatsen.
Så är det, men för att undvika förvirring: på mitt tangentbord heter ⌥ Option. När jag kopplar ett externt PC-tangentbord till min MBA så motsvarar Alt-knappen på det externa tangentbordet ⌘ (Cmd)-knappen på MBA.
Citera
2026-08-25, 17:39
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Dubbelklicka på bilder och flytta filer och annat som är smärtfritt med en PC är rena tortyren med en Mac.
Det går inte att dubbelklicka.
Flytta filer är omöjligt, klippa ut funkar men inte klistra in.
Airdrop fungerar inte.
Bluetooth hittar inte JBL eller Sony.
Mac blockerar skärmar från andra tillverkare.
Fingeravtrycksläsare fungerar endast om du börjar med lösenord. Idioti!

Era problem och dåliga erfarenheter med Mac?
Du kan göra om så att MAC OSX så att du kan klicka som om det är windows. Samma sak med filer, skapa map flytta och och så vidare. Kan ibland behövs tillägg att installera.

Haha... ja de började blockera hårdvara för ganska länge sedan.
Citera
2026-08-25, 19:58
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Du kan göra om så att MAC OSX så att du kan klicka som om det är windows. Samma sak med filer, skapa map flytta och och så vidare. Kan ibland behövs tillägg att installera.

Haha... ja de började blockera hårdvara för ganska länge sedan.

Är det inte bättre att lära sig kortkommandon istället för att försöka göra nån halvmesyr med tillägg som ofta gör det sämre? Det tar ett litet tag, sen har man vant sig. Kör själv 80% Windows på jobbet och 20% Mac, hemma mestadels Mac. Vilken normalbegåvad individ som helst kan lära sig att Ctrl-korkommando på Win motsvarar Cmd-kortkommando på Mac (i de flesta lägen, undantag finns).

Vilka skärmar skulle det vara som blockeras? Jag använder skärmar från HP, LG, Asus, Philips, Samsung, Dell och Acer med min Mac. Funkar utan problem. Skärmar från Apple använder jag nästan aldrig. Apple hade ju ingen egen skärm mellan 2013 och 2022, typ.
Citera
2026-08-25, 22:02
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Är det inte bättre att lära sig kortkommandon istället för att försöka göra nån halvmesyr med tillägg som ofta gör det sämre? Det tar ett litet tag, sen har man vant sig. Kör själv 80% Windows på jobbet och 20% Mac, hemma mestadels Mac. Vilken normalbegåvad individ som helst kan lära sig att Ctrl-korkommando på Win motsvarar Cmd-kortkommando på Mac (i de flesta lägen, undantag finns).

Vilka skärmar skulle det vara som blockeras? Jag använder skärmar från HP, LG, Asus, Philips, Samsung, Dell och Acer med min Mac. Funkar utan problem. Skärmar från Apple använder jag nästan aldrig. Apple hade ju ingen egen skärm mellan 2013 och 2022, typ.
Jag vet inget om skärmar men vissa hårddiskar gick inte att använda vid en uppgradering av MAC OS 10.12.3 så det var ganska länge sedan och jag undrade varför då. Jag vet inte den aktuella statusen på detta och det finns nog sätt att gå runt utan vidare svårighet.

Men att musen fungerar rätt, man kan högerklicka och få en meny och sist men inte minst välja scrollriktning är nog a-o i användadet. Där behövs inga tillägg men man får gå in i inställningarna i operativsystemet för att fixa det.
Citera
2026-08-25, 22:04
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:

Hur hade du tänkt att det skulle vara möjligt att ens använda en Mac dator före de tillverkade egna skärmar om de hade blockerat skärmar från andra tillverkare då? Jubelidiot!
Senast redigerad av Replipunkt 2026-08-25 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in