2026-08-25, 17:07
Medlem
Nä jag underskattar inte
Netanyahu och Erdogan hatar varandra men handeln, ambassaderna är öppna
Att V kommer inte ha ngn talan i utrikes frågor den saken är klar efter allt som skett i deras parti...när Maggan lackar så har det gått långt även för en pro palestina kvinna som Maggan

Även Spanien som är extremt anti Netanyahu köper Israeliska vapen via Tyskland för få ett kryphål.

Du bör lära dig skillnaden mellan prat och handling

Så även Spanien är direkt ansvariga att Israel kan fortsätta "folkmordet" genom att köpa deras vapen som går till Israels krigs kassa

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur mycket av diplomatisk kris det skulle kunna bli avgörs av ett antal faktorer som hur mycket S behöver V: s stöd och hur viktigt V tycker att det är. Visst är det fullt möjligt att det inte händer speciellt mycket. Men som vanligt underskattar israelvänner som du hur mycket relativt objektiva och neutrala vanliga svenskar det finns som inte uppskattar landets behandling av palestinierna och kraftigt ogillar sådana här tilltag, där Israel lägger sig i vad svenskar får tycka om Israel. Israel som land bör nog inte ta för lätt på det här med goda relationer med Sverige, oavsett regim, och vad det för sig i form av krav på demokratiskt beteende.

Riktigt. Mittåt. Tack.
Senast redigerad av David1982 2026-08-25 kl. 17:24.
Citera
2026-08-25, 17:15
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Talas om sarkasm (Ang kamrat biten)
Nä det är inte vad Sionism står för din outbildade nolla.

Israel kan erövra Syrien, Libanon imorgon om de vill

Dina vänner försökte dock utplåna Israel och konsekvenserna blev de förlorade mark.

67 kriget var Israel tydliga mot Jordanien om de inte stör Israels krig mot Egypten så skulle de inte anfallas...dock så lurade Egypten Jordanien att de höll på vinna kriget och anföll Israel = big mistake

Så igen...stör inte Israel , så stör de inte dig söttis
Mina vänner? Jag vet inte vem du menar. Jag har inga vänner som har försökt utplåna någon eller något.

Jag brukar inte ha åsikter eller ens tankar om Israel-Palestina-konflikten, så jag har inte tagit ställning ännu. Vad jag vet om sionism är baserat på googlande. Du är spydig och kallar mig för dumheter när jag försöker få klarhet och det är inte mycket till hjälp.

Vad är islamism?
Citera
2026-08-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Därför att jag vill veta den personliga synen på vad det innebär. Ismer är tolkningar av tankar och dessa är personliga.

Termen islamism används inom SD som en benämning på islam, men alla håller inte med om den betydelsen.
Menar du typ om någon från SD säger att islamismen breder ut sig i Sverige så har personen fel och ska istället skriva att Islam blir allt mer populär i Sverige.
Citera
2026-08-25, 19:41
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin släpps inte in i Israel eftersom de anses ”anti-israeliska”.
https://www.jpost.com/israel-news/article-906354

Har Israel rätt?

Ja det verkar vettigt. Sverige borde göra exakt samma sak med alla som är öppet antisvenska.
Citera
2026-08-25, 19:58
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vem bryr sig om några vänsterpartister inte får komma in i Israel. Vad vi ska hålla ett gott öga på är de politiker som faktiskt besöker Israel. Vi borde ha en tråd för dessa.
Citera
2026-08-25, 20:08
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Politik: Mellanöstern
/Moderator
Citera
2026-08-25, 20:10
Medlem
Är väl inte mycket att diskutera. Vänsterpartiet samarbetar med Israels fiender, däribland Hamas. Det säger sig självt att ledande antidemokratiska kommunister inte blir insläppta i det land de hatar.
Citera
2026-08-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om den där nöttan Jonas Sjöstedt hade tänkt att åka till Israel för att på något sätt mäkla fred, men han är så långt ifrån Palme i sitt sätt och retorik som man kan komma.
Kan verkligen inte se någon annan anledning till den där Palestinavurmaren skulle åka dit.

"Planen var att han och Hanna Gedin skulle göra en studieresa till Israel och Palestina, där de skulle träffa både israeliska och palestinska organisationer med fokus på mänskliga rättigheter.

– Vi skulle träffa kvinnogrupper och besöka flyktingläger, men också träffa diplomater från både Sverige och EU för att orientera oss om läget. Och allt det här har vi kommunicerat med Israel i god tid, säger Sjöstedt.

De hade skickat sitt program för resan, fått inresetillstånd och allt var i sin ordning när de mellanlandade i Aten för vidarefärd mot Israel. När det plötsligt tog stopp. "
Citera
2026-08-25, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Mina vänner? Jag vet inte vem du menar. Jag har inga vänner som har försökt utplåna någon eller något.

Jag brukar inte ha åsikter eller ens tankar om Israel-Palestina-konflikten, så jag har inte tagit ställning ännu. Vad jag vet om sionism är baserat på googlande. Du är spydig och kallar mig för dumheter när jag försöker få klarhet och det är inte mycket till hjälp.

Vad är islamism?

testa ordboken först?

där finns både sionism såväl som islamism med, så behöver man inte tugga is någon knepig bloggares eller tiktok video.

Sionism
https://svenska.se/?q=sionism&exactMatch=true&activeTab=alla
Islamism
https://svenska.se/?q=islamism&exactMatch=true&activeTab=alla
Citera
2026-08-25, 21:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, i en demokrati kan man i högsta grad förvänta sig att bli insläppt som privatperson oberoende om man kritiserar landet ifråga eller dess regim.

Om Israel vill bibehålla goda relationer med Sverige och agera som en demokrati är det orimligt om de styrande i landet godtyckligt hindrar svenskar att besöka landet.

hahaha, "Sverige" har väll inte precis varit kända för sina goda relationer med staten israel.

sisst vi hade en israelisk storhövding på besök var 1962 ,David Ben-Gurion, tror vi haft 2 utrikesminster besök sedan dess.

däremot så är vi ju goda affärspartners, sverige säljer krismtriell till israel, och köper naturligtvis stridstestat gods från israel.
Citera
2026-08-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hahaha, "Sverige" har väll inte precis varit kända för sina goda relationer med staten israel.

sisst vi hade en israelisk storhövding på besök var 1962 ,David Ben-Gurion, tror vi haft 2 utrikesminster besök sedan dess.

däremot så är vi ju goda affärspartners, sverige säljer krismtriell till israel, och köper naturligtvis stridstestat gods från israel.
kan ju tilläga det finns många länder du inte blir insläppt i om du kritiserar landet eller regimen som styr det USA är ett bra exempel, sedan skulle jag inte tex åka till thailand heller och kritisera kungen öppet.

Det här är bara två exempel av väldigt många men gör Israel något sådant är det så klart mycket värre enligt alla araber och rödingar i sverige
Citera
2026-08-25, 21:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
kan ju tilläga det finns många länder du inte blir insläppt i om du kritiserar landet eller regimen som styr det USA är ett bra exempel, sedan skulle jag inte tex åka till thailand heller och kritisera kungen öppet.

Det här är bara två exempel av väldigt många men gör Israel något sådant är det så klart mycket värre enligt alla araber och rödingar i sverige

Jo, det är inget konstigt, en nation har naturligtvis rätt att bjuda in såväl som avvisa önskemål om att komma som gäst till deras nation. Finns nog inget land på jordklotet som inte fungerar så,

Men riktigt sopiga människor har i alla tider kännt sig underlägsna, och när dessa människor, med förutsättningar och möjligheter i generationer som är på en helt absurd överlägsen nivå,förnedras av en hårt drabbad, förföljd och utsatt minorit, oftast på bara några år, så finns det ingen gräns för hur kränkta och arga de blir ("middleman theory").

De ses som något övernaturligt väsen välsignat av gud (eller djävulen då...), moraliskt, kompetent ,framgångsrik, helt överlägsna.

Så då låter det som det gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in