2026-08-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Enligt NYT och Politico så drog USA till med tre nya grejer, praktiken efter att man redan hade "kommit överens".

1. Man hade kommit överens om tarifferna på bilar och bildelar, men USA lade till att amerikansk-tillverkade pickups inte skulle ha nån tariff alls när de importerades till Kanada (medan motsvarande modeller tillverkade i Kanada skulle belastas med amerikanska tariffer).

2. USA satte in en klausul som skulle ha förbjudit Kanada att göra frihandelsavtal med andra länder (än USA).

3. Eftersom Kanada är ett tvåspråkigt land (engelska och franska) så måste amerikanska produkter som exporteras till de franskspråkiga områden ha text, information, bilder, manualer etc. på franska. USA hade lagt ett undatag för sig själv från att göra det (i princip: "vi kan skippa franskan").

- - -

När Carney fick veta vad USA hade gjort avbröt han förhandlingarna direkt. Tack och adjö.

När Trump fick veta att Carney hade avbrutit förhandlingarna bestämde han att de nya amerikanska tarifferna skulle träda i kraft på direkten.

Följande dag meddelade Carney att de kanandensiska mottarifferna kommer att träda i kraft 8 september.

I Kanada får Carney nu stöd av politiker från alla partier. I USA har det börjat läcka ut att Greer (USAs huvudförhandlare) inte har stämt av med Howard Lutnick (USAs handelsminister) och att det varit bråk mellan dem både bakom kulisserna och på förhandlingsmötena (med kanadickerna med i rummet). Det finns därför en teori på den amerikanska sidan om att det som har hänt är att Lutnick har kommit överens med Carney men att Greer (som har Trumps öra) har ändrat på den dealen i efterhand. Officiellt skyller jänkarna på att det skulle vara kanadensarna som ändrat på saker i sista stund...

Jag älskar Kanadas sätt att sätta hårt mot hårt, vilket även Kina gjorde framgångsrikt sist. Nu väntar vi bara på att TACO på sitt oefterhärmliga sätt skall säga ”jag skojade bara” eller vad nu han brukar säga i dessa sammanhang.

Jag hade önskat att även EU vågade agera på liknande sätt i stället för att vara de syltryggar de har varit.
Citera
2026-08-24, 09:22
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Jag älskar Kanadas sätt att sätta hårt mot hårt, vilket även Kina gjorde framgångsrikt sist. Nu väntar vi bara på att TACO på sitt oefterhärmliga sätt skall säga ”jag skojade bara” eller vad nu han brukar säga i dessa sammanhang.

Jag hade önskat att även EU vågade agera på liknande sätt i stället för att vara de syltryggar de har varit.

Jag hade också hoppats att EU rent principiellt skulle köra en "fuck you right back".

Men jag har ändå en viss förståelse för Bryssels realpolitik, som i motsats till de flesta länder (och framförallt Trumps USA) är långsiktig och stenhårt kalkylerande. Kommissionen (och faktiskt också majoriteten av EU-länderna) är säkra på att det är oundvikligt att "världsordningen" kommer att ramla i bitar, inklämd som den är mellan en galopperande klimatförändring, en sinande olja och en teknisk utveckling som pulveriserar de etablerade strukturerna (också "på slagfältet"). Dvs. det som i Bryssel går under arbetsnamnet "strategic autonomy", och som i all enkelhet går ut på att göra sig oberoende av omvärlden, smälla fast grinden och hålla allt kaos utanför murarna.

Jag vet inte hur de räknat nere i Bryssel, men de har garanterat räknat och kommit fram till att det "löns" för EU att ta smällen av de Trumps onödiga tariffer. Min teori är i själva verket att kommissionen sett det som en perfekt ursäkt att lösgöra sig från den amerikanska marknaden och diversifiera handelsförbindelserna (nåt som stöds av de stora och snabbt tillkomna handelsavtal EU nu gjort, bl.a. med Indien och Mercosur).

Det är ju ändå så att Trumps tariffer betalas av amerikanarna, medan smällen man tar är att USA därför köper mindre av de tariffbelagda europeiska produkterna. Vilket, utan att kommissionen ens behöver tvinga fram det, gör att europeiska företag hela tiden diversifierar sina handelskontakter.

Kanada ser ut att planera att använda EU:s playbook och diversifiera sig ifrån beroendet av den amerikanska marknaden, men man ligger ett par steg efter. EU har fungerande handelsavtal med 78 länder och till det kommer "den inre marknadens" frihandelsavtal mellan de 27 EU-länderna. USA har handelsavtal med 20 länder, men majoriteten är små ekonomier och en del av de handelsavtalen gnisslar betänkligt (t.ex. med Kanada och Mexico). Kanada är nu uppe i handelsavtal med 51 länder, efter att ha satt foten på gasen (till följd av Trump).

Att Kanada nu frigör sig från den amerikanska marknaden är helt självklart, tack vare Trump. Men rent geopolitiskt är det en enorm miss av USA, USA är i nuläget strategiskt beroende av en del kanadensiska produkter (som man i så fall helt tappar "kontrollen" över) och rent geografiskt kan man ja bara ta sig en titt på kartan.

Så varje gång Trump kallar Kanada för the "51st state" så beter han sig bara som den totala idiot han är...
Senast redigerad av Graavarg 2026-08-24 kl. 09:26.
Citera
2026-08-24, 09:32
Medlem
Citat:
Jag hade också hoppats att EU rent principiellt skulle köra en "fuck you right back".

Men jag har ändå en viss förståelse för Bryssels realpolitik, som i motsats till de flesta länder (och framförallt Trumps USA) är långsiktig och stenhårt kalkylerande. Kommissionen (och faktiskt också majoriteten av EU-länderna) är säkra på att det är oundvikligt att "världsordningen" kommer att ramla i bitar, inklämd som den är mellan en galopperande klimatförändring, en sinande olja och en teknisk utveckling som pulveriserar de etablerade strukturerna (också "på slagfältet"). Dvs. det som i Bryssel går under arbetsnamnet "strategic autonomy", och som i all enkelhet går ut på att göra sig oberoende av omvärlden, smälla fast grinden och hålla allt kaos utanför murarna.

Jag vet inte hur de räknat nere i Bryssel, men de har garanterat räknat och kommit fram till att det "löns" för EU att ta smällen av de Trumps onödiga tariffer. Min teori är i själva verket att kommissionen sett det som en perfekt ursäkt att lösgöra sig från den amerikanska marknaden och diversifiera handelsförbindelserna (nåt som stöds av de stora och snabbt tillkomna handelsavtal EU nu gjort, bl.a. med Indien och Mercosur).

Det är ju ändå så att Trumps tariffer betalas av amerikanarna, medan smällen man tar är att USA därför köper mindre av de tariffbelagda europeiska produkterna. Vilket, utan att kommissionen ens behöver tvinga fram det, gör att europeiska företag hela tiden diversifierar sina handelskontakter.

Kanada ser ut att planera att använda EU:s playbook och diversifiera sig ifrån beroendet av den amerikanska marknaden, men man ligger ett par steg efter. EU har fungerande handelsavtal med 78 länder och till det kommer "den inre marknadens" frihandelsavtal mellan de 27 EU-länderna. USA har handelsavtal med 20 länder, men majoriteten är små ekonomier och en del av de handelsavtalen gnisslar betänkligt (t.ex. med Kanada och Mexico). Kanada är nu uppe i handelsavtal med 51 länder, efter att ha satt foten på gasen (till följd av Trump).

Att Kanada nu frigör sig från den amerikanska marknaden är helt självklart, tack vare Trump. Men rent geopolitiskt är det en enorm miss av USA, USA är i nuläget strategiskt beroende av en del kanadensiska produkter (som man i så fall helt tappar "kontrollen" över) och rent geografiskt kan man ja bara ta sig en titt på kartan.

Så varje gång Trump kallar Kanada för the "51st state" så beter han sig bara som den totala idiot han är...

Jag delar din analys fullt ut. Det hindrar mig dock inte från att önska att EU ger Trump fingret. Men detta grundar sig mer på ett känslomässigt tillstånd snarare än ett intellektuellt.
Citera
2026-08-24, 09:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Jag delar din analys fullt ut. Det hindrar mig dock inte från att önska att EU ger Trump fingret. Men detta grundar sig mer på ett känslomässigt tillstånd snarare än ett intellektuellt.

Samma här.

Och ibland är det helt okej att ta en ekonomisk smäll för att vifta med den principiella fanan istället.
Citera
2026-08-24, 11:51
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är som om de har blivit några sorts chaotic evil NPCs i ett rollspelsscenario. "Jo, så gör dom, dom gillar när det blir så." I Kina kallas Trump för comrade nation builder. Alla hans tokigheter hjälper Kina, bland annat genom att folk får upp ögonen för att de absolut inte är så galna som amerikanerna.

Det som föder det här har alltid funnits som en subkultur i USA, under ytan, och ibland inte så mycket under den.

Det trista är att det finns så många miljoner amerikaner som är väldigt trevliga och bra människor, men delvis gör valsystemet att det inte märks.

Citat:

I många demokratiska länder hade de här aggressiva, inkompetenta och utåtagerande personerna i diverse positioner i Trump´s administration, främst ministrar som Sean Duffy, Hegseth och Scott Bessent, dvs som konstant hotar, nedvärderar och alienerar för USA viktiga allierade och partners, ställts inför rätta efter att deras ämbetsperioder upphört.

Deras agerande havererar bilaterala relationer och försämrar USA´s säkerhet på ett strategiskt plan för lång tid framöver. Trump själv kommer man ju inte åt eftersom Supreme Court utsett honom till (typ) kejsare, men i en normal demokrati hade de övriga haveristerna hållits straffrättsligt ansvariga för tjänstefel så grova och allvarliga att de gränsar till landsförräderi.
Senast redigerad av DaEzz 2026-08-24 kl. 12:09.
Citera
2026-08-24, 12:09
Medlem
klybans avatar
Det är fascinerande och se hur det verkade nästan som Kanada och USA var överens om ett avtal.
Och sen dumpar dom dessa tre stora sakerna på allt.

Är inte frågan mer, saboterade inte USA medvetet förhandlingarna, för ingen kan väl vara så korkade i USA delegation och tro att Kanada skulle acceptera den dumpningen?

Vet inte vilken som var mest komisk, men den om att USA skulle bakbinda Kanada att inte få ingå i fler avtal och frihandel med andra länder.
Vart fick dom den hybrisen att Kanada NÅGONSIN skulle acceptera?
Men såklart, de lärde sig snabbt, då de lämnade förhandlingarna omgående som jag förstod det som.
Citera
2026-08-24, 17:02
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är fascinerande och se hur det verkade nästan som Kanada och USA var överens om ett avtal.
Och sen dumpar dom dessa tre stora sakerna på allt.

Är inte frågan mer, saboterade inte USA medvetet förhandlingarna, för ingen kan väl vara så korkade i USA delegation och tro att Kanada skulle acceptera den dumpningen?

Vet inte vilken som var mest komisk, men den om att USA skulle bakbinda Kanada att inte få ingå i fler avtal och frihandel med andra länder.
Vart fick dom den hybrisen att Kanada NÅGONSIN skulle acceptera?
Men såklart, de lärde sig snabbt, då de lämnade förhandlingarna omgående som jag förstod det som.
Sabotage,
Jo det är ju det enda rimliga svaret,
USA ville inte ha det avtal som var färdigt att skrivas under.
Citera
2026-08-24, 17:31
Medlem
Graavargs avatar
Trump hotade idag att höja tarifferna på bilar tillverkade i Kanada med 50% från 1:a januari. Han hotade också att höja tullarna på stål till 50%, men missade tydligen att det har han redan gjort ().

Kanada kommer nu att införa egna strafftariffer på amerikanska stålprodukter, mjölkkprodukter (enligt viss kanadensisk media för att det är "hiting them where it already hurts"), jordbruksmaskiner, pappersmassa och papper och diverse amerikansk elektronik. Tarifferna träder i kraft den 8:de september.

Kanada har också meddelat Trump att man nog kan fortsätta förhandla om USA ber om det.

Och Carney skräder inte på orden: "Last spring, I warned that America is trying to break us so that they can own us. And I promised: ‘That will never, ever happen.’ We are keeping that promise."

Kina har något överraskande offentligt berömt Kanada för att inte ge med sig, också om man passade på att kalla Kanadas motåtgärder för en "Chinese-style counterattack". Beijing klämde också ur sig att USA inte går att lita på: "Today it is Canada; tomorrow it could be the EU, and the day after, Japan or South Korea.". Och påpekade att alla länder bör ta lärdom av USAs agerande, eftersom "making concessions toward the US does not necessarily bring respect and stability.". Rätt mycket och rätt hårt för att komma från det generellt aningen försiktiga Kina, speciellt med tanke på att Xi har planerat att resa för att hälsa på Donald i USA i september (eller så har Kina bestämt att han inte åker, bara inte berättat det ännu).
Citera
2026-08-24, 17:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Sabotage,
Jo det är ju det enda rimliga svaret,

USA ville inte ha det avtal som var färdigt att skrivas under.
Hmm, det ser faktiskt ut så.
Och speciellt kravet att Kanada inte får ingå i frihandelsavtal med andra länder.
För det är helt abnormt sjukligt krav, nu kommer jag inte ihåg vad de andra två var.
Men för mig de var inte små heller, och så slänga in dessa när det närmade sig.

Kan det vara så enkelt att donalds ser den kortsiktiga "lösningen" att dra in pengar på tullar istället för skapa ett bra handelsavtal som gynnar de bägge i det längre loppet?
För ser exakt ut så nu.
Citera
2026-08-24, 17:46
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Trump hotade idag att höja tarifferna på bilar tillverkade i Kanada med 50% från 1:a januari. Han hotade också att höja tullarna på stål till 50%, men missade tydligen att det har han redan gjort ().

Kanada kommer nu att införa egna strafftariffer på amerikanska stålprodukter, mjölkkprodukter (enligt viss kanadensisk media för att det är "hiting them where it already hurts"), jordbruksmaskiner, pappersmassa och papper och diverse amerikansk elektronik. Tarifferna träder i kraft den 8:de september.

Kanada har också meddelat Trump att man nog kan fortsätta förhandla om USA ber om det.

Och Carney skräder inte på orden: "Last spring, I warned that America is trying to break us so that they can own us. And I promised: ‘That will never, ever happen.’ We are keeping that promise."

Kina har något överraskande offentligt berömt Kanada för att inte ge med sig, också om man passade på att kalla Kanadas motåtgärder för en "Chinese-style counterattack". Beijing klämde också ur sig att USA inte går att lita på: "Today it is Canada; tomorrow it could be the EU, and the day after, Japan or South Korea.". Och påpekade att alla länder bör ta lärdom av USAs agerande, eftersom "making concessions toward the US does not necessarily bring respect and stability.". Rätt mycket och rätt hårt för att komma från det generellt aningen försiktiga Kina, speciellt med tanke på att Xi har planerat att resa för att hälsa på Donald i USA i september (eller så har Kina bestämt att han inte åker, bara inte berättat det ännu).
Helt surrealistiskt.
TRump säger att Kanada behöver US mer än tvärtom, och det stämmer nog.
Men att bära sig åt på det sättet mot en god granne , helt sjukt.
Vilka as dessa maga är.

Tänk om Sverige skulle behandla Finland på samma sätt....
Citera
2026-08-24, 17:56
Medlem
Citat:
Man skulle önska att vi hade den friheten. Drar USA i IT-kranen så står vi helt stilla.
Citera
2026-08-24, 23:09
Medlem
goseigens avatar
Enligt en info har Trumpedumpe postat det här.

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-730d0938684080af816f46493ff672a0

Om hur hemska Kanada är och att de hamnar i Kinas klor.

Den här människan är en fara för liv och lem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in