2026-08-23, 20:49
Medlem
Nej, Israel har inte uppfunnit hjulet med sin lagstiftning. Jag vill minnas att jag lärde mig om det amerikanska systemet på Okinawa i någon relevant skola, och nu när jag kollar upp saken visar det sig att jag mindes rätt:

Mellan åren 1945 och 1972 befann sig Okinawa och de omkringliggande Ryukyu-öarna under amerikansk administration. Under denna period tillämpades ett juridiskt dubbelsystem som innebar att olika grupper i samhället dömdes under helt olika lagar och i olika domstolar, helt beroende på vem som var inblandad i rättsfallet.

Det ena systemet gällde uteslutande för den lokala befolkningen. När ett brott eller en civil tvist endast involverade okinawaner, hanterades fallet av lokala okinawiska domstolar. I dessa fall dömdes personerna utifrån lokal lagstiftning samt delar av äldre japansk lagstiftning från tiden före andra världskrigets slut.

Det andra systemet trädde i kraft så fort en amerikan, amerikansk egendom eller amerikanska säkerhetsintressen påverkades. Då togs fallen automatiskt över av den amerikanska militäradministrationen. Oavsett om förövaren var en amerikan som begick ett brott mot en lokalinvånare, eller en okinawan som anklagades för brott mot en amerikan, gällde plötsligt amerikansk militärlag i amerikanska domstolar istället för de lokala lagarna.

En amerikan som begick övergrepp mot lokalbefolkningen dömdes av det amerikanska systemet.

En okinawan som misstänktes för brott mot en amerikan ställdes inför amerikanska domstolar och dömdes enligt amerikanska lokala militärrättens regler.

En okinawan som misstänktes för brott mot annan okinawan ställdes inför lokal domstol enligt den lokala lagen.

Inget nytt under solen således. Men den totala frånvaron av judar på den japanska sydliga öarna förklarar väl kunskapsluckan.
Citera
2026-08-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
uhm. var inte frågan?

för där fick du ju korrekt svar?

men du är ju efterbliven , jag glömmer det ibland......

Kommer snart sluta svara dig, då du hela tiden flyttar målstolparna, vilket får resultatet att kärnfrågan helt tappas bort.

Du fattar väl att jag inte pratar om olika religiösa lagar och domstolar, där det diskuteras familjerätt.För brott som mord, terrorism, våldtäkt m.m gäller givetvis samma straffrätt för alla.
Citera
2026-08-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kommer snart sluta svara dig, då du hela tiden flyttar målstolparna, vilket får resultatet att kärnfrågan helt tappas bort.
vilken efterbliven projicering, har ger jag dig fakta och besvarar som vanligt dina efterblivna teaser 100% objektivit och korrekt....

Citat:

Du fattar väl att jag inte pratar om olika religiösa lagar och domstolar, där det diskuteras familjerätt.För brott som mord, terrorism, våldtäkt m.m gäller givetvis samma straffrätt för alla.

du vet att det är i enlighet med genevekonventionen att tillämpa militärlagar genom dekret i ockuperat områden? alternativt så kan du ju tycka att osloavtalet inte gäller för att "palestina" är lika verkliget som narnia.

det är tyvärr inte svartvitt, av det enkla skälet att ingen vill låta jordanska lagar från 1950 styra, och därmed blir det osloavtalet.

men den här efterblivna. "-nu säger vi att det är den här premissen som gäller", för att sen bli helt jävla avklädd och förnedrad" misstänker jag att du är såpass van vid från ditt liv irl att det knappast finns någon poäng för även med ditt online-altergo....
Citera
2026-08-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vilken efterbliven projicering, har ger jag dig fakta och besvarar som vanligt dina efterblivna teaser 100% objektivit och korrekt....

du vet att det är i enlighet med genevekonventionen att tillämpa militärlagar genom dekret i ockuperat områden? alternativt så kan du ju tycka att osloavtalet inte gäller för att "palestina" är lika verkliget som narnia.

det är tyvärr inte svartvitt, av det enkla skälet att ingen vill låta jordanska lagar från 1950 styra, och därmed blir det osloavtalet.

men den här efterblivna. "-nu säger vi att det är den här premissen som gäller", för att sen bli helt jävla avklädd och förnedrad" misstänker jag att du är såpass van vid från ditt liv irl att det knappast finns någon poäng för även med ditt online-altergo....

Ja, Genevekonventionen tillåter militärdomstolar i ockuperat territorium under vissa förutsättningar. Men det betyder ju för fan inte att ockupationsmakten får skapa vilka lagar och rättssystem dom vill!

Du känner ju till ICJ. Varför har ICJ specifikt kritiserat Israels system på Västbanken, om allt är frod och fröjd enligt dig? Senförändrar inte Osloavtalen Israels skyldigheter enligt internationell rätt, ditt felstavande mongo!
Citera
2026-08-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, Genevekonventionen tillåter militärdomstolar i ockuperat territorium under vissa förutsättningar. Men det betyder ju för fan inte att ockupationsmakten får skapa vilka lagar och rättssystem dom vill!

Det tycks vara precis så, ingen klagar på att jordanska lagar inte respekteras, eller är det det du gör, de där jävla babelsitnerna som ockuperar området har ju ändrat massor med lagar, de har ju dock likt israel gjort det i enlighet med internationell rätt, dvs osloavtalet.

Citat:

Du känner ju till ICJ. Varför har ICJ specifikt kritiserat Israels system på Västbanken, om allt är frod och fröjd enligt dig?
du mnear besvarat dessa två hypotetiska frågor?

Citat:
a
"What are the legal consequences arising from the ongoing violation by Israel of the right of the Palestinian people to self-determination, from its prolonged occupation, settlement and annexation of the Palestinian territory occupied since 1967, including measures aimed at altering the demographic composition, character and status of the Holy City of Jerusalem, and from its adoption of related discriminatory legislation and measures?"

(b)"How do the policies and practices of Israel referred to in paragraph 18 (a) above affect the legal status of the occupation, and what are the legal consequences that arise for all States and the United Nations from this status?"

Jadi, lika efterblivet som dussintals andra advisory opinions jag läst genom åren. tro fan att ingen ska lägga någon vikt vid dem. formellt altso.

Citat:

Senförändrar inte Osloavtalen Israels skyldigheter enligt internationell rätt, ditt felstavande mongo!
Osloavtalet är internationell rätt, eller menar du på att någon babelstinien inte finns, funnits eller kan finnas?
Citera
2026-08-23, 21:20
Medlem
SmartSkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Ungefär, och lika många fördriva hit. Fortsätt stödja Israel om du älskar invandring

Dumfan, det är våra satans förrädarpolitiker som har haft svängdörrar vid gränsen under 40 år och släppt in 2 miljoner bidragsparasiter, inte några Israeler.
Gratis allt utan motkrav har lockat hit det värsta skiten från Mellanöstern och Afrika, och det är idioterna till politiker och hjärntvättade röstberättigade som har förstört vårt land - inte nån jävla Jude.
Är du hjärndöd eller lobotomerad eller enbart vänsteridiot ?
Citera
2026-08-24, 00:31
Medlem
Onanikrems avatar
Inget fel att hänga terrorister. Offentligt är en smula makabert men senaste terroristattentatet var makabert.
Citera
2026-08-24, 00:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Kanske är det dags att införa ugnar. Vissa verkar inte har lärt sig ifrån sina erfarenheter i det förflutna.
Nu är det väl terrorister de skall hänga? Dåtidens ugnar och gaskammare användes inte i förta hand för terrorister, utan till de som inte beräknades klara arbeta i arbetslägren. Väldigt unga, väldigt gamla, kvinnor och handikappade. Dåtidens terrorister (partisaner) fick nackskott eller blev nedmejade med kulspruta i ett dike som fylldes igen.
Citera
2026-08-24, 09:03
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Måste väl säga att jag inte är förvånad. Benjamin är en sjuk jävel.
Citera
2026-08-24, 10:09
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Mellanösterns enda demokrati var det som folk brukar säga eller hur?

Konkurrensen är inte skyhög...
Citera
2026-08-24, 17:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Konkurrensen är inte skyhög...
Nä, men det här tilltaget är fanimej osmakligt deluxe.
Citera
2026-08-24, 17:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bra, då sätter vi dem som pricksköt barn i Gaza längst fram i hängningskön.

https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war
Då får väl politikerna i Gaza bygga en galge, hålla rättegångar där osv. Eller är deras politiker skyldiga till terroristattacken kanske?

Sedan skall ingen gå före i kön, bara rätta sig i ledet. Typiskt araber att försöka tränga sig i kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in