2026-08-24, 11:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Det verkar som att synen i Brattås är avslutad eftersom JJ återfördes till häktet på Saltviksanstalten.
Det kan beskrivas som ett stort misslyckande. Han fördes ut från bilen i handfängsel, eskorterad av poliser. Men endast efter någon minut så fördes han tillbaka in i bilen. Sedan var det förmodligen totalvägran att kliva ur igen.

En misstänkt person har enligt svensk lag ingen plikt att medverka i utredningen, vilket innebär full rätt att vägra närvara vid syn på en mordplats.
Det kan tyckas mindre begåvat eftersom det är hans chans att visa vad han gjorde och tänkte. Men om han hade släpat en docka (?) med ansiktet neråt 10-15 m in i ladan så hade hans version framstått som helt absurd. Vem utom GM skulle göra det?

Vet inte om de hade dockor eller figuranter, men det hade väl varit lämpligt. Oavsett så är det nog klokt av JJ att säga så lite som möjligt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-24 kl. 11:05.
Citera
2026-08-24, 11:07
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Varför kallas det för syn och inte för vallning?
Citera
2026-08-24, 11:22
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Helt rätt av han att vägra . Bevisbördan ligger hos åklagarn. Smartast att inte visa eller säga nåt som kan vändas till nackdel för JJ.

Förklaringsbördan är ålagd honom, att avge rimliga förklaringar. Han har avgett förklaringar, men kan de anses som rimliga? Jag tycker inte det. Avsaknaden av den tilltalades egna rimliga förklaringar - i detta fall på plats - stärker åklagarens bevisning. Hans tystnad vägs in som en av flera besvärande omständigheter i brottmålet. Därför kan underlåtenhet att avge rimliga förklaringar få negativ bevisverkan för den tilltalade. Jag anser inte att det är smarthet.
Citera
2026-08-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Varför kallas det för syn och inte för vallning?
Det är nämndemännen som ska gå runt och titta.
Det kan man knappast kalla vallning?
Citera
2026-08-24, 11:23
Medlem
-Dizzy-s avatar
Dom verkar ha hakat upp sig på sko storleken 44-45, likt hur det var med OJ Simpson och handsken.
Citera
2026-08-24, 11:24
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Förklaringsbördan är ålagd honom, att avge rimliga förklaringar. Han har avgett förklaringar, men kan de anses som rimliga? Jag tycker inte det. Avsaknaden av den tilltalades egna rimliga förklaringar - i detta fall på plats - stärker åklagarens bevisning. Hans tystnad vägs in som en av flera besvärande omständigheter i brottmålet. Därför kan underlåtenhet att avge rimliga förklaringar få negativ bevisverkan för den tilltalade. Jag anser inte att det är smarthet.
Helt enig!
Citera
2026-08-24, 11:24
Medlem
Citat:
Förklaringsbördan är ålagd honom, att avge rimliga förklaringar.
Nej, han behöver inte förklara någonting.
Citera
2026-08-24, 11:29
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Han är ju helt rökt i huvudet, vill han sitta inne i 30 år?
om han är oskyldig som han säger så kliv ur bilfan

Blunda och hålla för öronen är ibland bäst... det är upp till åklagaren att bevisa, han behöver inte göra ett skit själv.
Citera
2026-08-24, 11:39
Medlem
Blomsoppas avatar
Någon annan som inte kan öppna fup? Går den att laddas upp på nytt?
Citera
2026-08-24, 11:50
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Man har rätt att tiga.

Det är upp till åklagaren att bevisa.
Citera
2026-08-24, 11:59
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nej, han behöver inte förklara någonting.
Under mycket belastande omständigheter kan den tilltalande åläggas en förklaringsbörda, där den tilltalade avkrävs på en förklaring för sitt handlande. Detta är redan avklarat, han har avgett en förklaring. Det är alltså förklaringsbördan ställd i relation till oskuldspresumtionen enligt artikel 6 EKMR (Europakonventionen). Samt att en tilltalads passivitet kan ha bevisverkan. Har rätt att vara tyst men tystnaden kan vägas in i bevisvärderingen, eftersom den utgör en del av processmaterialet.
Citera
2026-08-24, 12:08
Medlem
Citat:
”Förklaringsbördan är ålagd honom”?

Är förklaringsbörda något nytt inslag i svensk straffprocess? 😂

Såvitt jag känner till är det fortfarande åklagaren som har bevisbördan och den tilltalade har rätt att tiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in