Citat:
Ursprungligen postat av
Messial
Hej!
Jag såg en artikel för några dagar sedan där Peter Haber, även känd som pappa Rudolf, pratade om sitt älskade Södertälje.
Han berättade att han inte längre har kontakter i Södertälje och att staden har förändrats mycket sedan 60-talet, men till det bättre enligt honom.
Håller ni med om att Södertälje är en bättre stad idag än på 60-talet? Tror ni att Peter Haber står upp för alla människors lika värde, vi gillar olika och för mångfald?
Hur var Södertälje på 60-talet?
Sist jag såg Peter Haber så pimplade han vin på Operakällaren med sin fru (tror jag).
Tror inte att han besöker Södertälje särskilt ofta. Har själv inte varit där på minst 25 år, och det är säkert färskare för mig, än vad det är för Haber.
Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherMouzone
Syrianer talar arameiska som språk och har rötter i Assyrien. Det är endast lågutbildade som har svårt att förstå detta.
Du borde inte kalla andra för lågutbildade, när du själv har fel.
Syrianer/assyrier talar syriska, som är ett
östarameiskt språk men
inte samma språk som arameiska.
Landet Syrien är sedan länge en del av
arabvärlden och nästan alla syrier talar arabiska, men de arabiskspråkiga syrierna är
samma folk som de syriskspråkiga kristna syrianerna och assyrierna. Finns ingen genetisk skillnad.
Alla syrier kommer från arabvärlden, även om några få av dem kallar sig syrianer/assyrier för att de fortfarande pratar sitt gamla (icke-arabiska) språk och tror på sin gamla (icke-arabiska) religion.
Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherMouzone
Det är lika dumt som att påstå att det moderna svenska språket är samma språk som det fornnordiska språket.
Svenska är ett nordiskt språk. Svenska är ett östnordiskt språk. Men svenska är inte nordiska.
Syriska är ett arameiskt språk. Syriska är ett östarameiskt språk. Men syriska är inte arameiska.
Fattar du nu? Eller begriper du ingenting?
Kan du läsa? Det första som står i din länk är:
"Nyarameiska språk har sina rötter i det forntida, semitiska språket, arameiska."
Assyrier talar inte det forntida språket arameiska. De talar
ett nyarameiskt språk. De pratar
inte språket som heter arameiska.
I Armenien talas ett nyarameiskt språk som kallas arameiska, men det är så klart inte heller samma språk som forntidens arameiska.
Ska detta "white trash" behöva ge dig fler lektioner i lingvistik och språkhistoria, eller är vi färdiga nu?
Helt ärligt, det finns "ingen meningen" att argumentera med blattar som inte ens är pålästa.
Och resten av det jag skrev hade du tydligen inget svar på.
Assyrier/syrianer är genetiskt samma folk som resten av syrierna. Nästan alla syrier konverterade till islam och började prata arabiska, för väldigt länge sen.