2026-08-23, 17:29
Medlem
bergsdals avatar
I och med att han säger att "inte längre har kontakter i Södertälje" säger ju allt man behöver veta. Köpt och betald för. Hade varit en annan femma om han bott där än och säger så
Citera
2026-08-23, 17:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Jag såg en artikel för några dagar sedan där Peter Haber, även känd som pappa Rudolf, pratade om sitt älskade Södertälje.

Han berättade att han inte längre har kontakter i Södertälje och att staden har förändrats mycket sedan 60-talet, men till det bättre enligt honom.

Håller ni med om att Södertälje är en bättre stad idag än på 60-talet? Tror ni att Peter Haber står upp för alla människors lika värde, vi gillar olika och för mångfald?
Hur var Södertälje på 60-talet?
Sist jag såg Peter Haber så pimplade han vin på Operakällaren med sin fru (tror jag).

Tror inte att han besöker Södertälje särskilt ofta. Har själv inte varit där på minst 25 år, och det är säkert färskare för mig, än vad det är för Haber.
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherMouzone
Syrianer talar arameiska som språk och har rötter i Assyrien. Det är endast lågutbildade som har svårt att förstå detta.
Du borde inte kalla andra för lågutbildade, när du själv har fel.

Syrianer/assyrier talar syriska, som är ett östarameiskt språk men inte samma språk som arameiska.

Landet Syrien är sedan länge en del av arabvärlden och nästan alla syrier talar arabiska, men de arabiskspråkiga syrierna är samma folk som de syriskspråkiga kristna syrianerna och assyrierna. Finns ingen genetisk skillnad.

Alla syrier kommer från arabvärlden, även om några få av dem kallar sig syrianer/assyrier för att de fortfarande pratar sitt gamla (icke-arabiska) språk och tror på sin gamla (icke-arabiska) religion.
Citat:
Nej, jag har inte fel. Skriver du på fullast allvar att östarameiska är inte ett arameiskt språk?

Helt ärligt, det finns ingen meningen att diskutera med svenska white trash, där ens argument består av faktaresistens.
Det är lika dumt som att påstå att det moderna svenska språket är samma språk som det fornnordiska språket.

Svenska är ett nordiskt språk. Svenska är ett östnordiskt språk. Men svenska är inte nordiska.

Syriska är ett arameiskt språk. Syriska är ett östarameiskt språk. Men syriska är inte arameiska.

Fattar du nu? Eller begriper du ingenting?

Kan du läsa? Det första som står i din länk är:
"Nyarameiska språk har sina rötter i det forntida, semitiska språket, arameiska."

Assyrier talar inte det forntida språket arameiska. De talar ett nyarameiskt språk. De pratar inte språket som heter arameiska.

I Armenien talas ett nyarameiskt språk som kallas arameiska, men det är så klart inte heller samma språk som forntidens arameiska.

Ska detta "white trash" behöva ge dig fler lektioner i lingvistik och språkhistoria, eller är vi färdiga nu?

Helt ärligt, det finns "ingen meningen" att argumentera med blattar som inte ens är pålästa.

Och resten av det jag skrev hade du tydligen inget svar på.
Assyrier/syrianer är genetiskt samma folk som resten av syrierna. Nästan alla syrier konverterade till islam och började prata arabiska, för väldigt länge sen.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-23 kl. 18:26.
Citera
2026-08-23, 17:30
Medlem
goofers avatar
Jag är rätt säker på att Haber inte varit i Södertälje sedan han flyttat därifrån, nu bor han ju sedan länge på Södermalm och då visstas man inte utanför tullarna så ofta.

Han talar mot bättre vetande!
Citera
2026-08-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är nog få städer som har blivit vare sig bättre eller sämre i Sverige de senaste 60 åren. Svenskarna lever nu liksom då i trygga samhällen och har tillgång till allt de behöver.

Däremot får man nog säga att befolkningens mentalitet har utvecklats betydligt. Man ser inte längre mellan fingrarna när det gäller mobbning, sexism, rasism, homofobi, barnaga och sexuella övergrepp o.s.v.

Svenskarna är idag ett betydligt omtänksammare, förnuftigare och mer inkluderande folk. Så visst är samhällsatmosfären bättre nu än på 60-talet.

Bull, Slöddertälje och Malmö är rent av vidriga nu jämfört med för bara 30-40 år sedan. Och det gäller många många andra städer också. Bara valpar som inte var med eller bladingar med rubbade referensmodeller tror det.
Citera
2026-08-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du borde inte kalla andra för lågutbildade, när du själv har fel.

Syrianer/assyrier talar syriska, som är ett östarameiskt språk men inte samma språk som arameiska.

Landet Syrien är sedan länge en del av arabvärlden och majoritetsbefolkningen talar arabiska, men de är samma folk som de syriskspråkiga syrianerna och assyrierna.

Alla syrier kommer från arabvärlden, även om några få av dem fortfarande pratar sitt gamla (icke-arabiska) språk och tror på sin gamla (icke-arabiska) religion.

Nej, jag har inte fel. Skriver du på fullast allvar att östarameiska är inte ett arameiskt språk?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arameiska

Citat:
Arameiskan är indelad i flera undergrupper, östarameiska språk som innefattar klassiska språk såsom syriskan som fortfarande används i både skrift- och talspråk i norra Mesopotamien och mandeiskan och nyarameiska talspråk såsom turoyo, suret, samt västarameiska språk där det enda moderna överlevande talspråket är Maalula-dialekten.

Helt ärligt, det finns ingen meningen att diskutera med svenska white trash, där ens argument består av faktaresistens.
Citera
2026-08-23, 17:55
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Frågan är varför han uttalar sig överhuvudtaget, de flesta av hans sort brukar ju nöja sig med att bo i etniskt vita zoner och hålla låg politisk profil.
Det första kriteriet uppfyller han med råge, https://mrkoll.se/person/Peter-Alexander-Haber-Rosenlundsgatan-32-C-Stockholm/mUxacYfrmUxauerAmUxakyqRaQdYQacYfrkyqRaQpuhQmUxacY fr.
Chansen för berikning obefintlig, chansen för likasinnade pk-typer 100%.
Citera
2026-08-23, 17:58
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Svenska är ett modernt nordiskt språk.
"Nordiskt språk" betyder inte samma sak som "språket nordiska", som talades av mina förfäder.

Syriska är ett modernt arameiskt språk.
"Arameiskt språk" betyder inte samma sak som "språket arameiska", som talades av dina förfäder.

Helt ärligt, finns "ingen meningen" att diskuterade med okunniga blattar.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-23 kl. 18:38.
Citera
2026-08-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är nog få städer som har blivit vare sig bättre eller sämre i Sverige de senaste 60 åren. Svenskarna lever nu liksom då i trygga samhällen och har tillgång till allt de behöver.

Däremot får man nog säga att befolkningens mentalitet har utvecklats betydligt. Man ser inte längre mellan fingrarna när det gäller mobbning, sexism, rasism, homofobi, barnaga och sexuella övergrepp o.s.v.

Svenskarna är idag ett betydligt omtänksammare, förnuftigare och mer inkluderande folk. Så visst är samhällsatmosfären bättre nu än på 60-talet.

Det vette fan. Den riktiga svensken har fått en bättre syn i dessa frågor men vi har ju importerat homofober från Mellanöstern med tveksamma värderingar så det jämnas nog ut.

Skulle nog gissa att det är jämnbördigt med 60-talet ungefär.
Citera
2026-08-23, 18:27
Medlem
Haber bor i ett etniskt vitt område på Södermalm så det är ju totalt världelöst att fråga honom om såna här typ av frågor när han inte vistas i misären.

Han lever i sin bubbla och gissar bara att det har blivit bättre för att hans lika priviligierade vänstervänner säger så.
Citera
2026-08-23, 18:33
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Vinner väl wokepoäng med hans handhjärtan, ny roll inom kort pga detta?
Bedrövlig sellout.
Citera
2026-08-23, 18:46
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Syrianer räknas väl inte som araber

Påtal om detta staden har mer invandare än svenskar, vad jag vet. 60% invandrare och 40 % svenskar. Det ni!

Och nej de (syrianer/assyrier) är semiter.
Assyrians are an indigenous Semitic people of West Asia, with a continuous cultural and linguistic presence spanning over three millennia. Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Assyrians
Citera
2026-08-23, 18:50
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Det är mer multikulturellt iaf.

Hedersmord, våldtäkter, mord, skjutningar.
Massa kriminella gäng.
Folk som hatar varandra för att dom kommer från olika ställen

Ingen känner sig säker.

Det är lite mer spännande än under 60-talet iaf.

Bättre.. mja

Jo. En stad som bebos av människor som lever i tron att man ska kunna deal:a sig ur allting och att lagar mest är ett otyg man ska komma runt för att gynna familj och släkt och vänner.

Jag vet inte vad ett överbyråkratiskt samhälle som Sverige skulle tjäna på det, mer än att det genererar extra pappersarbete för alla myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in