2026-08-22, 15:57
Medlem
Hur kan detta hända när vi har förbud mot svärd?

OBS: ironi och en känga till den nya vapenlagstiftningen.

Om någon vill skada folk kommer de göra det. Och får de inte tag på skjutvapen kommer de hugga folk, sticka folk eller köra över dem med lastbil.
Sätter en peng på att folk som gått i GMs klass inte är förvånade - och fokus skall vara att hitta dessa tidigare för att förhindra liknande saker. inte att förbjuda verktygen.
Citera
2026-08-22, 15:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tackar så mycket för info.
Så det handlar åter igen om: Getto, invandrare, slum, gangsta, våld?

Här är ett inlägg om GM:s fars bristande omhändertagande av sonen. Fadern hade ensam vårdnad enl. uppgifter i tråden.

(FB) Flera skadade och en död i dåd på Brinellskolan i Fagersta - MGM skjuten av polis (2026-08-21)
Citera
2026-08-22, 15:58
Medlem
watziis avatar
Vad ni är omöjliga,, hoppas det delas ut en hel del varningar för OT - moderatorerna har redan behövt stänga tråden för ert evinnerliga tjafs om han är vänster / högerextrem o.s.v.

Han är ett TCC-träskmongo.. förstå.

Är det en slump att han gav sig på en tjej som bor såpass nära; som bor ~650m bort? Möjligtvis.
  • BOs mamma är med 99% säkerhet från Filippinerna. Pappan nordisk.
  • GM och BO bodde på samma (långa) gata, bara 650m ifrån varandra. BO passerade GMs bostad om hon skulle gå/cykla raka vägen till skolan.
  • BOs IG "pojkvän" bor i de lite finare områdena, villa vid vattnet - har dock någon sorts kontakt med Sundbo Ungdsomshem?
  • Finns en utredning publicerad i tråden om GMs uppväxtförhållande som i princip kan användas som manual hur man skapar en riktigt störd unge.
Citera
2026-08-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat
Fan, jag kan inte släppa tanken: var det själva dödandet som var målet, eller var målet egentligen att skapa en berättelse om sig själv – att bli någon, bli ihågkommen?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra
Citera
2026-08-22, 16:00
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men pappan kommer från Ungern?

Japp. Språket är från Ungern. Rysk påverkansoperation.
Citera
2026-08-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja det framkom tidigt i tråden att hon var halvthai. Om hon istället var filipinska kan stämma, iallafall var hon såpass mörk och icke-etniskt svensk/europeisk, i utseendet att det definitivt kan indikera direkt hatbrottsmotiv.

I en kommentar hade han (om det var hans kommentarer) frågat om han skulle attackera immigranter också.

Det med att han skulle vara finsk iranie låter som skitsnack då hans föräldrar talar samma språk och han ser europeisk ut.

Han är väl halv ungersk/jugoslav?.... Sägs ju att han hade vedervärdig kvinnosyn så kanske var motivet var det... en av de skadade männen sägs ju ha skyddat sin flickvänn och blev skadad själv. Men det ryktet vet jag heller inte om det stämmer.
Citera
2026-08-22, 16:01
Medlem
Swan65s avatar
Varför byttes ordet Machete ut mor svärd? Är det för machete är för hårt förknippat med Afrikas djungler? Förlåt min slapphet utifall gärningsmannens etiska ursprung redan är avslöjat men jag orkar fan inte läsa tillbaka här..
Citera
2026-08-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så han har gått på gymnasiet men slutat?

Ingen aning? Men generellt så går 18-åringar födda 08 sista året på gymnasiet och tar studenten i juni 2027
Citera
2026-08-22, 16:03
Medlem
Jag trodde aldrig att jag skulle överväga det på allvar, men kanske dags att återinföra OBS-klasser?
Citera
2026-08-22, 16:06
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
MGM heter Li*m N*bel (a, e), är en fosterhemsplacerad, vit TCC-incel med tydliga vitmaktsympatier, och pressetiska regler funkar inte så som du fått för dig.

Inte?
Ingen av föräldrarna är ju svenskar. Pappan från Ungern och mamman från Bosnien. Och vad är det för tydliga vitmaktsympatier du talar om?
Som sagt. Hade han varit nasse hade media avslöjat namn och bild på honom redan igår.
Och det är ju valtider...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför byttes ordet Machete ut mor svärd? Är det för machete är för hårt förknippat med Afrikas djungler? Förlåt min slapphet utifall gärningsmannens etiska ursprung redan är avslöjat men jag orkar fan inte läsa tillbaka här..

Hade han inte ett svärd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Och Ulf Kristersson (M) kommer samla partiledarna på Rosenbad klockan 19.
Fiska lite mer röster alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in