2026-08-22, 10:06
Medlem
Har någon luskat fram ett motiv?? Gubben satt la inte direkt på en guldgruva.

Jag är helt säker på att GM inte va beredd på att Gerd va där… han fick panik och dödade henne också.

Åklagaren får inte snubbla på mållinjen nu…

100% att dom har sin GM.
Senast redigerad av Haimmler 2026-08-22 kl. 10:09.
Citera
2026-08-22, 10:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Måste medge att jag kan mycket lite om vad som krävs för att en polishund skall kunna söka efter en eventuell gärningsman, men jag gissar att det behövs någon form av persedel som misstänks tillhöra gärningsmannen? Vidare vet jag inte hur nära i tid en hund kan känna vittring efter någon och därefter spåra, men med tanke på att offren inte återfanns förrän ett par dagar efter själva morden kanske detta försvårade detta?

Däremot har spårsök utförts med vad jag gissar är Tor och Gärd som utgångspunkt, varpå bland annat handväskan 140 meter från brottsplatsen återfanns.

Relevanta sidor i FUP för vidare läsning: 72, 884, 939, 1696.

Sida 72:

Men om hunden hittade väskan så fanns det väl doftspår dit. Tor eller Gerd hade väl inte gått dit med väskan. Nya dofter på väskan så om man fortsätter söket så hamnar man väl hemma hos väsktransportören. .
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-22 kl. 10:37.
Citera
2026-08-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CARAC
Gärningspersonen har vetskap om att Tor är ensam denna dag. Tor dödas och övertäcks mycket omsorgsfullt. Därefter sker genomsökningen i huset. Plötsligt anländer Gärd till huset och gärningspersonen blir påkommen och igenkänd varvid enda utvägen blir att även döda Gärd.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Om din teori skall stämma har hon fel skor på sig.

Men har skorna egentligen så stor betydelse för själva händelseförloppet här? Gerd har väl på sig ett par litet snyggare eller renare par skor under resan dit, eller så skulle kanske paret fara in till byn och handla något men kom aldrig så långt.

Jag tror att händelseföloppet som CARAC skriver verkar stämma bra. Kan väl knappast ha hänt på.så många andra sätt. Gerd togs väl av daga utomhus? Hon hann väl inte byta skor.
Citera
2026-08-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Verkar inte så. Han är en riktig skugga till människa. Enda fotot som framkommit är från hans CV, men det är inte så gammalt och han lär se typ exakt likadan ut (FUP s. 1621).
Det finns en i tråden från julfirande med familjen.
Citera
2026-08-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Intressant. Han säger sig inte vilja bli "inblandad" i ett mord. Så istället drar han in en död Gerd i en lada blodig och allt samt gömmer henne glasögon,
.väska bara rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja och torkar bort blod...

Ja, jag glömde den punkten med blodet. Vilken människa som säger sig "inte vilja bli inblandad," blandar sig i så pass mycket och utför sådana makabra saker? Så pass att han riskerar att lämna/bli kontaminerad med DNA och ev. andra evidenser?

Min teori är att han har utnyttjats av ytterligare en person som varit ute efter något i huset. Jag kan inte lämna 38'na åt sidan ännu. Han kan ha manipulerats och blivit lovad en summa.

Sedan är jag väldigt nyfiken på det mystiska brevet.
Citera
2026-08-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ja, jag glömde den punkten med blodet. Vilken människa som säger sig "inte vilja bli inblandad," blandar sig i så pass mycket och utför sådana makabra saker? Så pass att han riskerar att lämna/bli kontaminerad med DNA och ev. andra evidenser?

Min teori är att han har utnyttjats av ytterligare en person som varit ute efter något i huset. Jag kan inte lämna 38'na åt sidan ännu. Han kan ha manipulerats och blivit lovad en summa.

Sedan är jag väldigt nyfiken på det mystiska brevet.

Det mystiska brevet förbryllar mig också.
Lever personen fortfarande, som skrev det?
Eller var det JJ och i sådana fall varför?
Tio år efter ett mord verkar vara speciellt och vissa gärningspersoner vill i alla fall delvis lätta på sitt hjärta, i skydd av anonymitet, tror jag mig ha läst nånstans angående brevet som postades 2015.
Citera
2026-08-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Har någon luskat fram ett motiv?? Gubben satt la inte direkt på en guldgruva.

Jag är helt säker på att GM inte va beredd på att Gerd va där… han fick panik och dödade henne också.

Åklagaren får inte snubbla på mållinjen nu…

100% att dom har sin GM.

Psykos?
Desperation, penganöd?
Citera
2026-08-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det mystiska brevet förbryllar mig också.
Lever personen fortfarande, som skrev det?
Eller var det JJ och i sådana fall varför?
Tio år efter ett mord verkar vara speciellt och vissa gärningspersoner vill i alla fall delvis lätta på sitt hjärta, i skydd av anonymitet, tror jag mig ha läst nånstans angående brevet som postades 2015.

Jag har precis börjat läsa FUP och har inte kommit fram till.något som liknar detta med brevet ännu.
Är det någon annan som har det och som kan tipsa vilken sida det kan finnas på? Är väldigt nyfiken på brevets utformning och text.
Citera
2026-08-22, 11:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag har precis börjat läsa FUP och har inte kommit fram till.något som liknar detta med brevet ännu.
Är det någon annan som har det och som kan tipsa vilken sida det kan finnas på? Är väldigt nyfiken på brevets utformning och text.

Det finns ej i FUP, det skickades till en tidningsredaktion.

Du kan höra om brevet här, i poddserien ”I brottets spår” (5 + 1 avsnitt) om fallet , av journalisten Anna Wikner på Mittmedia. Det tog tid innan polisen lämnade ut brevet, pga lagen om källskydd.

https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/specialavsnitt-brattasmorden
Citera
2026-08-22, 11:54
Medlem
Citat:
Eller två personer.
Dessa kan ju fortfarande vara i livet och då vågar JJ inte röja dessa.
Citera
2026-08-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Eller två personer.
Dessa kan ju fortfarande vara i livet och då vågar JJ inte röja dessa.

Precis. Anar att bandet till åtminstone en av de andra är av ett romantiskt slag (från hans sida).
Citera
2026-08-22, 12:13
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men om hunden hittade väskan så fanns det väl doftspår dit. Tor eller Gerd hade väl inte gått dit med väskan. Nya dofter på väskan så om man fortsätter söket så hamnar man väl hemma hos väsktransportören. .
Som sagt, med reservation för att jag inte kan ett jota om hur spårning med hund egentligen fungerar så känns det åtminstone logiskt att en handväska som burits av en mördad kvinna i en bostad hon vistats frekvent i är lättare att spåra än någon som förmodligen var inne i byggnaderna för första gången flera dagar innan?

Bara en sådan sak som att man har både Gärds kropp och kläder att utgå ifrån torde underlätta söket exempelvis. Det känns orimligt att de skulle kunna sätta en jycke att spåra "alla främmande människor till de boende på gården", och vad skulle ett sådant sök i sådana fall dessutom göra för nytta när jycken skulle känna vittring av Tors döttrar, brevbäraren och diverse hantverkare utöver eventuella gärningsmän?

Men det skulle vara intressant att veta hur pass noggrant man faktiskt kan avgränsa ett sök med hund, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in