2026-05-15, 22:38
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, bra att få veta :-)

Ja för mig är det helt perfekt. På morgonen vill man ha i sig något bra och snabbt. Så kokar 4 stora ägg i vattenkokaren och så har man lagt havregryn i blöt över natten. Bara dricka... Dricker havregrynen. Äter äggen. Och dricker en matsked olivolja och tar 250mg C-vitamin tablett.

Bra och veta:

Ägg:

Proteinet i rå äggvita har en lägre biotillgänglighet än i kokt äggvita. Rå äggvita innehåller ett protein som kallas avidin, vilket kan binda till biotin (ett B-vitamin) och förhindra dess absorption. Dessutom tenderar den råa formen av proteinet att vara svårare för kroppen att smälta och absorbera effektivt jämfört med kokt äggvita.

Genom att tillaga ägget (kokt, stekt eller på annat sätt) denatureras proteinerna, vilket gör dem mer tillgängliga för kroppens matsmältning och absorption. Därför rekommenderas det generellt att tillaga ägg innan de konsumeras för att maximera näringsupptaget.

Havregryn:

Råa havregryn innehåller vissa antinäringsämnen som kan hämma upptaget av vissa näringsämnen. Här är några exempel:

Fytinsyra: Havregryn innehåller fytinsyra, som kan binda till mineraler såsom järn, zink och kalcium, vilket minskar deras biotillgänglighet och absorption i kroppen.

Tanniner: Dessa kan också påverka upptaget av järn och andra mineraler.

Oxalater: Även om havregryn inte har lika höga nivåer av oxalater som vissa andra livsmedel, kan de potentiellt påverka upptaget av kalcium och järn.

För att minska effekten av dessa antinäringsämnen kan det vara fördelaktigt att tillaga havregryn, till exempel genom att koka dem eller blötlägga dem innan konsumtion.
Citera
2026-05-16, 09:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Ja för mig är det helt perfekt. På morgonen vill man ha i sig något bra och snabbt. Så kokar 4 stora ägg i vattenkokaren och så har man lagt havregryn i blöt över natten. Bara dricka... Dricker havregrynen. Äter äggen. Och dricker en matsked olivolja och tar 250mg C-vitamin tablett.

Bra och veta:

Ägg:

Proteinet i rå äggvita har en lägre biotillgänglighet än i kokt äggvita. Rå äggvita innehåller ett protein som kallas avidin, vilket kan binda till biotin (ett B-vitamin) och förhindra dess absorption. Dessutom tenderar den råa formen av proteinet att vara svårare för kroppen att smälta och absorbera effektivt jämfört med kokt äggvita.

Genom att tillaga ägget (kokt, stekt eller på annat sätt) denatureras proteinerna, vilket gör dem mer tillgängliga för kroppens matsmältning och absorption. Därför rekommenderas det generellt att tillaga ägg innan de konsumeras för att maximera näringsupptaget.

Havregryn:

Råa havregryn innehåller vissa antinäringsämnen som kan hämma upptaget av vissa näringsämnen. Här är några exempel:

Fytinsyra: Havregryn innehåller fytinsyra, som kan binda till mineraler såsom järn, zink och kalcium, vilket minskar deras biotillgänglighet och absorption i kroppen.

Tanniner: Dessa kan också påverka upptaget av järn och andra mineraler.

Oxalater: Även om havregryn inte har lika höga nivåer av oxalater som vissa andra livsmedel, kan de potentiellt påverka upptaget av kalcium och järn.

För att minska effekten av dessa antinäringsämnen kan det vara fördelaktigt att tillaga havregryn, till exempel genom att koka dem eller blötlägga dem innan konsumtion.

Det är helt riktigt och ägg äter jag varje dag ochså inkl fiber havregryn med yoghurt till och frön, nötter, vete kli mm etc. Skrev i en tråd i forumet vad man "alltid har i kylskåpet, skafferi, frys" och där går det fram vilka frukostvanor jag har med bär ochså och det går snabbt å bereda. Sen kan man ju välja å äta ägg och eller havregryn vilket tid på dygnet som helst men oftast kör jag sånt till frukost :-)
Citera
2026-06-15, 13:59
Medlem
Nu när vi pratar om ägg i airfryer, kan man göra maräng i en airfryer?
Citera
2026-06-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ta fram en liten aluiniumform.
Fyll på lite vatten i aluminiumformen.
Knäck i ett ägg.
Kör den i Airfryern.

Försök tajma in när ägget är klart.

Kokt/stekt/airfryar ÄGG.

Experimentera sig fram. Airfryers är inte så dyra *host...!

Jag brukar bara knäcka ett par ägg rakt ner i behållaren utan nått med alls. blir äckligt gott. som en väldigt fluffig omellet.
Citera
2026-08-16, 21:58
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Okej, bra att få veta :-)

Är faktiskt ultimata sättet och koka ägg. Glömde äggen en timme i vattenkokaren... Men perfekta ägg.

Metoden påminner om professionell sous-vide eller eftervärmning, där maten lagas till en viss temperatur och sedan bara behåller den utan att förstöras.

Snabbt sjunkande temperatur: Vattenkokaren håller inte värmen tillräckligt länge för att "översteka" äggen.

Ingen uttorkning: Äggen ligger skyddade i vattnet och behåller sin fuktighet.

Riktigt jävla goda ägg. Perfekt resultat varje JÄVLA gång.
Citera
2026-08-17, 18:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Är faktiskt ultimata sättet och koka ägg. Glömde äggen en timme i vattenkokaren... Men perfekta ägg.

Metoden påminner om professionell sous-vide eller eftervärmning, där maten lagas till en viss temperatur och sedan bara behåller den utan att förstöras.

Snabbt sjunkande temperatur: Vattenkokaren håller inte värmen tillräckligt länge för att "översteka" äggen.

Ingen uttorkning: Äggen ligger skyddade i vattnet och behåller sin fuktighet.

Riktigt jävla goda ägg. Perfekt resultat varje JÄVLA gång.

Detta med vattenkokare ? Tar kort tid å koka upp flera liter vatten
Så det du är egentligen ute efter är kokvattnet och sen lägga äggen ner i
vattnet när det slutat koka eller hälla över vattnet i en skål och lägga äggen där

Ungefärliga tider på eftervärme i en kastrull med lock med nykoky vatten eller vattenkokaren med platt botten med fliplocket på med rumsvarma ägg eller att man sticker ett litet hål i runda änden

Löskokt (6–7 minuter): Äggvitan stelnar men gulan förblir rinnig.
Krämigt/Mjukkokt (8 minuter): Äggvitan är fast och gulan är mjuk och krämig.
Hårdkokt (10 minuter): Både vita och gula blir helt fasta.

Detta är på eftervärmen och inte under uppkoket med äggen i
Citera
2026-08-17, 19:36
Medlem
Det går inte att koka ägg i en airfryer har ni väll fattat..?
Citera
2026-08-17, 23:41
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Detta med vattenkokare ? Tar kort tid å koka upp flera liter vatten
Så det du är egentligen ute efter är kokvattnet och sen lägga äggen ner i
vattnet när det slutat koka eller hälla över vattnet i en skål och lägga äggen där

Ungefärliga tider på eftervärme i en kastrull med lock med nykoky vatten eller vattenkokaren med platt botten med fliplocket på med rumsvarma ägg eller att man sticker ett litet hål i runda änden

Löskokt (6–7 minuter): Äggvitan stelnar men gulan förblir rinnig.
Krämigt/Mjukkokt (8 minuter): Äggvitan är fast och gulan är mjuk och krämig.
Hårdkokt (10 minuter): Både vita och gula blir helt fasta.

Detta är på eftervärmen och inte under uppkoket med äggen i

Vad jag gör. Lägger i äggen i vattenkokaren. Fyller den med vatten. Och sätter på den. Låter den koka upp och slå av. Efter det väntar jag 10 minuter minst. Men att vänta lite längre eller ganska mycket längre gör inget. Häller ut vattnet och fyller på med kallt vatten.

Äggen ska helst vart i rumstemperatur. Inte komma direkt från kylskåpet.

Så hur lång tid tar det? Kanske en kvart. Äggen ska ju ligga i kallt vatten ett tag för bli lättaskalade.

Jag gör bara hårdkokta. Eller hårdkokta? Så hårt blir dom aldrig kokta. Dom blir hårdkokta. Men inte för hårt. Inte ens om du har äggen kvar i vattenkokaren i 100år så blir dom för hårdkokta. Perfekt hårdkokta är vad dom blir.

100år...
Citera
2026-08-17, 23:49
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det går inte att koka ägg i en airfryer har ni väll fattat..?

Jo det går faktiskt mycket bra och göra det med. Men... Du måste lägga äggen i iskallt vatten direkt efteråt. Eftersom luften är så torr fortsätter äggen annars att bakas inifrån och blir snabbt överkokta.

Så är inte lika bra för oss som börjar fundera på annat när vi kokar ägg.

Vattenkokare kan aldrig gå fel med. När man ska koka ägg
Citera
2026-08-21, 20:39
Medlem
PingPongZongs avatar
Ännu en gång. Tänkte nu är dom kokta äggen stekta. Men inte då. Dom var perfekt hårdkokta.

Skonsam eftervärme: Vattnet svalnar långsamt, vilket gör att äggen eftertillagas i lugn takt i stället för att stå och hårdkoka på en glödhet spisslinga tills de blir gröna och gummiartade.

Det blir med andra ord lite (lagom) som en förenklad sous-vide-effekt – svårt att misslyckas med!

Tänker på min lillasyster och vad hon sjöng när jag var yngre https://www.youtube.com/watch?v=9ja4xqW8LOg

Ingen jävla kyckling här inte.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-08-21 kl. 20:44.
Citera
2026-08-22, 09:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jo det går faktiskt mycket bra och göra det med. Men... Du måste lägga äggen i iskallt vatten direkt efteråt. Eftersom luften är så torr fortsätter äggen annars att bakas inifrån och blir snabbt överkokta.

Så är inte lika bra för oss som börjar fundera på annat när vi kokar ägg.

Vattenkokare kan aldrig gå fel med. När man ska koka ägg

Sägs att äggen blir mer svårskalade i airfryer men inget som jag upptäckt med åren.
Jag brukar kyla med microkylklampar som jag haft länge specifikt för ägg som läggs allt i ett tråg

Typ nåt sånt här : https://handla.ica.se/produkt/2050031

Att hålla på med isbitar är ett himla resursslöseri varje dag
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-22 kl. 09:22.
Citera
2026-08-22, 09:33
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ännu en gång. Tänkte nu är dom kokta äggen stekta. Men inte då. Dom var perfekt hårdkokta.

Skonsam eftervärme: Vattnet svalnar långsamt, vilket gör att äggen eftertillagas i lugn takt i stället för att stå och hårdkoka på en glödhet spisslinga tills de blir gröna och gummiartade.

Det blir med andra ord lite (lagom) som en förenklad sous-vide-effekt – svårt att misslyckas med!

Tänker på min lillasyster och vad hon sjöng när jag var yngre https://www.youtube.com/watch?v=9ja4xqW8LOg

Ingen jävla kyckling här inte.

Ingen jävla kyckling där inte, men hönan lägger alla ägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in