Citat:
Ursprungligen postat av
swepie
Jag fick nyss reda på att jag är färgblind. Det är rödgrönt jag tydligen har svårt att skilja på. Men hur kan jag ha levat i 20 år utan märka ett dugg. Visst jag har haft en del gräl om vilken färg vissa saker har men inte mer än så. Jag märker det ändast när jag gör färgtester men annars tycker jag i alla fall att jag ser alla färger. Jag kan se att brandilen är röd och att gräset är grönt utan problem och tycker att det är en stor skillnad mellan dessa färger.
Att du är färgblind betyder inte att du faktiskt är blind för färg (extremt sällsynt), utan att hur du upplever färger är förskjutet jämfört med "normalt" färgseende.
Jag vet inte hur mycket du minns från högstadiebiologin, men vår normala syn beror på tapparna* som finns i ögat. Det finns tre varianter av tappar: De som är känsliga för rött ljus, grönt ljus eller blått ljus. Signalerna från dessa kombineras ihop till bilden som vi ser. I ditt fall har du sannolikt ett genetiskt fel på de röda eller gröna tapparna som gör att de fungerar väldigt svagt/inte alls alternativt att våglängden de reagerar på blir förskjuten, så signalerna du får skiljer sig vilket gör att ditt färgspektrum ser lite annorlunda ut, varför du kan ha svårt att urskilja vissa färger eller nyanser som är mer uppenbara för oss med normalt färgseende.
Citat:
Jag läste att folk med samma färgblindhet som mig inte blir lika lurade av kamouflage som de med normalt färgseende. Hur funkar det?
Det beror egentligen på hur kamouflagen är designad, men ja. I grunden är det väl att färgförskjutningen gör att att ögat inte blir distraherad av vissa färger/nyanser vilket gör att kamouflaget inte smälter in i bakgrunden samt att vissa färger/nyanser upplevs som annorlunda. Se t.ex.
http://www.straightdope.com/columns/read/3037/is-colorblindness-an-evolutionary-advantage
Citat:
Kan man träna upp sitt färgseende så an ser "normalt"?
Nej. Du kan säkert träna på att bli bättre på att urskilja olika färger och nyanser (både i sig och med hjälp av kontextuella ledtrådar) men det kommer inte att förändra ditt DNA så att de där tapparna som inte fungerar hos dig plötsligt börjar fungera.
Citat:
Kan man få en exakt grad på hur färgblind man är och vilka nyanser man inte kan urskilja?
Det går med hjälp av diagnostiska verktyg urskilja vilken typ av färgblindhet du har. Sen kan du göra test online som typ
det här eller leka med simulatorer som
den här för att se vad som passar in på dig.
* Det finns även stavar, men de används bara vid mörka förhållanden, exempelvis utomhus om natten när det är svårt att urskilja färger.