2026-08-21, 09:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Från liverapporteringen:

"Jag får väl panik och är chockad". Han svarar som någon som vet att de gjort något dumt och säger det han tror de vill höra. Det är att han lägger in "väl" som gör det, då känns det inte ärligt eller sant.

Han använder i princip samma ord/ utryck spm som gjorde i förhören och det handskrivna brevet.
Citera
2026-08-21, 09:57
Medlem
"Åklagaren frågar om han under alla år har funderat på att kontakta polisen. Bland annat när det har uppmärksammats i media. ”Nej vad skulle jag säga då”, säger han."

Vilken märklig person. De anhöriga ville ju veta. Det ekar så tomt
Citera
2026-08-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag får intrycket att du missförstått vilka dörrar som leder var, och att Tor kom in från vedbacken genom dörren på bilden här (där blodpölarna är):
https://ibb.co/PvyRs0Lg
Den dörren leder till hallen och vedboden. Gärd släpades in den vägen

Om Tor kom från vedbacken kom han i stället från fotografens håll via dörren (4) i skissen här:
https://ibb.co/DHz1BMxB
Såvitt jag förstår hittades han med huvudet mot de röda och vita lådorna vi ser på andra sidan skottkärran. Jag kan inte få ihop något scenario där han kör skottkärran från dörren till vedbacken (rakt ”bakifrån” i bilden), attackeras och hamnar på andra sidan skottkärran som dessutom vrids 135 grader medsols.

Betydligt rimligare är att Tor faktiskt kom från dörren i bilden, dvs från vedboden och var på väg ut med huggkubben till vedbacken. Han blir attackerad rakt eller snett framfrån (GM till vänster i bild, hugg på Tors högra kind), och faller till höger i bild. GM delar sedan ut två hugg till när Tor står på knä.

Det leder till frågan: varför skall han köra ut huggkubben och när sker det?

Exakt detta får jag det till med. Riktning från stora porten och ej från vedbacken. Sett till hur han hittas.
Citera
2026-08-21, 09:59
Medlem
miss-fires avatar
Intressant att han nu också blivit konfronterad angående väskan och enligt MGM så har han ställt väskan på glasverandan. Då kommer ju min motfråga: hur kunde hans DNA finnas på insidan av väskan? Om man lyfter bort en väska så tar man i den på utsidan, inte kör man väl ner handen i den.

Han tror verkligen att han är smart och försöker anpassa sin berättelse, när han sätter sig djupare i skiten. Men för all del, låt honom göra det och se hur korthuset rasar samman.
Citera
2026-08-21, 09:59
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det hade jag gärna gjort, men publiceringssystemet på Flashback fungerar inte på det sättet.
För att hålla respektive del uppdaterad behöver hela "delen" tas med. Detta har redogjorts för många gånger nu, vilket Mod även intygat flera gånger. Det blir upprepningar.

Kan du inte sätta skiten innanför spoiler så man slipper scrolla som en jävla idiot så fort en ny uppgift kommer?
Citera
2026-08-21, 10:00
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 21 augusti 2026 kl 10:00
FUP/Åtal:
Del 1: Stämningsansökan/åtal 7 augusti
Del 2: FUP (och andra domstolsdokument)
Del 3: Intressant ur FUP
Polisarbete och domstol:
Del 4: Gripandet. Polisarbete. Domstol fram till åtalet.
Del 5: Domstol från och med åtalet
Del 6: Rättegångsdag 1 och 2
Del 7: Rättegångsdag 3 och 4
Den misstänkte:
Del 8: MGM. Bilder. Vittnesmål om MGM:s personlighet. Psykisk hälsa.
Del 9: MGM. Studier. Sysselsättning. Inkomst. Boende genom åren. Namnbyten. Familj/släkt.
Del 10: MGM. Tidslinje livet
Citera
2026-08-21, 10:01
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Haha ja han läser ju upp exakt samma som han skrev i brevet till poliserna, jisses.
Precis! Nu påstår han ju att polisen ljög för honom och därför var han tvungen att ändra historien för att det var det de ville höra från honom. Det hade nog varit bättre om han höll sig till en historia även om båda är klappkassa.
Citera
2026-08-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finns även live-rapportering via Katrineholms-Kuriren. En anmärkningsvärd uppgift:

"Andreas Johansson-Lindhe
09:13 - 21 augusti
Nu har åklagaren kommit in med ytterligare en bevisuppgift. Det gäller Gerd Viklunds mobiltelefon och två samtal som gjordes från den. Telefonen låg i parets sovrum. Telefonen undersöktes 2010 och då kunde man inte undersöka telefoner på samma sätt som i dag. Två samtal har ringts på natten efter att åklagaren anser att paret avlidit."

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/harnosand/artikel/rattegang-om-brattasmorden-fortsatter-i-harnosand/rex9z5zl

Återvände mgm? Stannade han kvar i huset hela natten efter att paret mördats?
Citera
2026-08-21, 10:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Från SvT live-feed:

Hans lögner är lätt patetiska. Man ser ju tydligt att handuken har spår av en egg som torkats av.

Och hur skulle hans DNA hamna inuti ytterfacket på väskan av att han flyttar den några meter?

Håller med! Tagit i….insidan…?
Oxh varför skulle Gerd städa och putsa fönsterna med handväska med sig? Hon var ju topm ombytt till träningsoverall.

Det som slagit mig med alla hans förklaringar, hur han uttryck dem, är bristen på fantasi. Som om det är helt fyrkantigt på insidan. Ett påkommet barn ljuger tom bättre än han!
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-21 kl. 10:05.
Citera
2026-08-21, 10:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Här är lite fler bilder från b.l.a FUP.
Cirka 49 stycken.

https://gofile.io/d/HqrzLxC4

De ligger där 10 dagar!

Välj Download as ZIP
Senast redigerad av K.Blomkvist 2026-08-21 kl. 10:09.
Citera
2026-08-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars

Kan du inte sätta skiten innanför spoiler så man slipper scrolla som en jävla idiot så fort en ny uppgift kommer?

Nej, det går inte. Publiceringsverktyget fungerar inte på det sättet ihop med sammanfattningar på det här sättet, för att de skall synas på rätt sätt i originalpost osv...

Scrolla!
Citera
2026-08-21, 10:06
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej, det går inte. Publiceringsverktyget fungerar inte på det sättet ihop med sammanfattningar på det här sättet, för att de skall synas på rätt sätt i originalpost osv...

Scrolla!

Haha, okejrååå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in