2026-08-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Din åsikt är en typisk vänsteråsikt. Tidö har i alla fall börjat reformera kriminellas domar mot att bli straff och hålla dem borta från laglydiga svenskar.
Ta bort straffrabatten och lös sängplatser, så enkelt är det.
Några enkelrum behövs inte.
Dömda ska inte ha möjlighet att varken klaga eller ha åsikter. Det får skattebetalare ha och fängelsekostnader är bortkastad skatt.
Allt annat går att outsourca så gå ut till alla länder och begär in pris på inlåsning med överlevnad som enda kravspecifikation.m
Att ta bort straffrabatten är ju en ickefråga då riksdagen har majoritet för det.
Frågan var ju om det var så lätt. Varför inte klubba ett beslut när det ska börja gälla.
Lös sängplatser är ju inga problem.
Citera
2026-08-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Nej, de rödgröna lämnade över till de brunblå med betydligt lägre statsskuld än de hade 2021. Tidelaget har avsevärt ökat statsskulden sedan de tog över I slutet av 2022.

Nej, du måste titta var 4e år, året innan varje val

2021: 37.2%
2025: 35.1%
2029: vi får se, hoppas under 37.2%
Citera
2026-08-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, du måste titta var 4e år, året innan varje val

2021: 37.2%
2025: 35.1%
2029: vi får se, hoppas under 37.2%
Jag förstår vart du vill komma, men du kan nog inte ens lura de mest idiotiska SDarna.

Det handlar om vad man lämnar över. Inte vad man har mitt i mandatperiodem.
Den enda anledningen till att använda 2021 och 2025 är att annars framstår det för tydligt att Tidö varit helt djävla makabert usla.
Citera
2026-08-19, 20:57
Medlem
Citat:
Jag förstår vart du vill komma, men du kan nog inte ens lura de mest idiotiska SDarna.

Det är inte jag som bestämmer att varje regerings tredje år är det viktigaste reformer under mandatperioden. Därför tittar vi på 2017, 2021, 2025 och 2029, oavsett vem som sitter i Rosenbad.
Citera
2026-08-19, 21:12
Medlem
Citat:
Det är inte jag som bestämmer att varje regerings tredje år är det viktigaste reformer under mandatperioden. Därför tittar vi på 2017, 2021, 2025 och 2029, oavsett vem som sitter i Rosenbad.
Det ursäktar förmodligen dig som lågbegåvad, men att inte ta hänsyn till hela mandatperioden är ju exceptionellt korkat.

S lämnade över med en väldigt låg belåning.
SD-styrda regeringen lånar som man vore dumma i huvudet.
Citera
2026-08-19, 21:25
Medlem
Citat:
S lämnade över med en väldigt låg belåning.

Nej,

Statskuld
2021: 37.2% (sosseriet)
2025: 35.1% (Tidö)
Citera
2026-08-19, 21:55
Medlem
Citat:
Nej,

Statskuld
2021: 37.2% (sosseriet)
2025: 35.1% (Tidö)
Jag förstår att du inte bor i sverige.

De rödgörna lämnade över I slutet av 2022.

Bara en extremt korkad människa skulle referera till 2021 därmed.
Citera
2026-08-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Oj jag som alltid varit moderat.
Eftersom du inte kan besvara min fråga och ditt personpåhopp antar jag att du är en SD röstare.
Här är ett forum för diskussion.

Ditt inlägg var i alla fall inte vad moderaterna nu föreslår utan mer vad vänstern anger som skäl till att behålla straffrabatten. (Antingen stöder du inte Moderaterna i denna fråga eller också har du inte kommit ut ur vänstergarderoben ännu)
Det är precis detta vänstern sysslat med i decennier nu. Rädda för att förlora röster i Rinkeby där de har 90%.
Inte undra på att sossarna förlorar arbetarröster.
Citera
2026-08-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ditt inlägg var i alla fall inte vad moderaterna nu föreslår utan mer vad vänstern anger som skäl till att behålla straffrabatten. (Antingen stöder du inte Moderaterna i denna fråga eller också har du inte kommit ut ur vänstergarderoben ännu)
Det är precis detta vänstern sysslat med i decennier nu. Rädda för att förlora röster i Rinkeby där de har 90%.
Inte undra på att sossarna förlorar arbetarröster.
Det jag menar är att i min mening så var detta ett populistiskt förslag. Nu har Tidö mandat att ta skarpa beslut i riksdagen.
Varför inte ta ett beslut att 2028 försvinner alla straffrabatter?? Nu blir det ju jävligt luddigt igen.
Och troligen som jag skrev innan kommer oppositionen få rätt där straffrabatten kommer försvinna ettappvis. Annars kommer vi få vänta länge innan straffrabatten försvinner. 2040 talas det ju om.
Annars kommer fängelsestraff förvandlas till fotboja tyvärr.
Citera
2026-08-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Skeppa utomlands. Är ju redan klart med Estland tex.
Inte så lätt med Estland heller.
Folk har protesterat och
flera oppositionspartier i Estland har kritiserat avtalet och aviserat att de vill riva upp det vid ett eventuellt regeringsskifte

Den första svenska fångtransporten till anstalten i Tartu i Estland genomfördes på tisdagen den 18 augusti 2026. Ett chartrat Saab 2000-flygplan med plats för omkring 50 passagerare flög över med endast fyra svenska interner ombord, efter att estniska myndigheter nekat över hälften av de som föreslagits på grund av gängkopplingar.
Citera
2026-08-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Inte så lätt med Estland heller.
Folk har protesterat och
flera oppositionspartier i Estland har kritiserat avtalet och aviserat att de vill riva upp det vid ett eventuellt regeringsskifte

Den första svenska fångtransporten till anstalten i Tartu i Estland genomfördes på tisdagen den 18 augusti 2026. Ett chartrat Saab 2000-flygplan med plats för omkring 50 passagerare flög över med endast fyra svenska interner ombord, efter att estniska myndigheter nekat över hälften av de som föreslagits på grund av gängkopplingar.

Att det finns kritik i Estland mot upplägget är inte så konstigt, givetvis blir det en oro lokalt där fängelset ligger.
Men vad politiker säger och vad de sedan gör är ju som bekant ofta olika saker.
Om detta funkar (inga rymningar/fritagningar, ingen ökad kriminalitet i området etc) så tror jag att kritiken lägger sig, att fördelarna trumfar över (arbeten/ekonomi etc).
Och att Estland nu bevisligen kan vägra att ta emot de som de inte vill ha tror jag också kan lugna oppositionen.
Och det var 37 totalt som nu planerades, av dessa nekades 20. Så inte bara 4 flögs över.
Och med tanke på att detta var det första lasset så är kanske ändå inte resultatet så illa som det kan låta, det handlar ju om ett helt nytt koncept som rimligtvis har sina barnsjukdomar, tror att man kommer att hitta balansen i bedömningarna framöver.
Säger som Strömmer: ”Man kommer att kalibrera det”. 🙂
Citera
2026-08-20, 15:26
Medlem
Jag läser alla inlägg och dess olika åsikter och fakta. Min reaktion är att Sverige är så jäkla kört. Tänk vad all okontrollerad invandring fört med sig vad gäller kostnader och svårigheter. Massor av problem som egentligen inte är våra utan som de kriminella fört med sig hit och som sen så klart annamats i nedgående led. Vi har målat in oss i ett hörn. Vad vi håller på med är liksom konstgjord andning, trampa vatten för att hålla näsan över vattenytan. Vi kommer ingen vart. Det makabra är att en demokrati som vår klarar inte av problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in