2026-08-19, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sökning

"I Sverige ges mässlingsvaccinet (MPR-vaccinet) i två doser via barnvaccinationsprogrammet: den första vid 18 månaders ålder och den andra i årskurs 1–2"
Alltså ca 5 år mellan
Citera
2026-08-19, 14:36
Medlem
dialektikers avatar
Ingen som har varit på festivalen, och kan svara?
Jag har stött på många antroposofer och antivaxare som är riktigt höger i släptåg på Trumps konspirationsteoretiska hårdföra politik.
Samtidigt som dessa antroposofer och antivaxxare går hand i hand med miljörörelsen med sin Moder Jord.

Men hur blir det när dessa höger och vänster-hippies samlas i en röra på festivalerna?
Jag begriper inte det.

Jag tror att unga som åker till dessa festivaler blir lurade då de bländas av miljörörelsen inom den?
(Ja, jag har en vänstervriden miljö-vurmande dotter som velat åka dit.
Jag känner folk i dessa sällskap, antroposofer, som till och med ansluter till extremhögerns värderingar. Men konspirationsteorierna står förstås över allt annat.)
Citera
2026-08-19, 14:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kul för dem som var i väntrummet, tåg, buss etc
Nej, om man ringer först till vårdcentral eller jouren och berättar att det troligen är mässlingen få man inte sitta i ett väntrum med andra personer.

Tack AI
Citera
2026-08-19, 14:37
Medlem
Föräldrarna borde hängas.

Jävla fitt-CPn som inte låter sina barn vaccineras.

Må dom brinna i helvetet
Citera
2026-08-19, 14:38
Avstängd
Undrar alla dem som skrivit här som haft mässling "back in the days"
Var det nåt prat om isolering då? Eller tänke man låt dem smitta!
Tänker på en skolklass kan ju lätt bli att alla smittades
Citera
2026-08-19, 14:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Alltså ca 5 år mellan
Ja, 2 doser och då har man sedan bra skydd. ca 97-99% skydd.

Nej jag kunde inte sådant tidigare då jag är tekniker men AI är jäkligt bra för sökningar på sådant.
Citera
2026-08-19, 14:39
Avstängd
Citat:
Nej, om man ringer först till vårdcentral eller jouren och berättar att det troligen är mässlingen få man inte sitta i ett väntrum med andra personer.

Tack AI
Jo men iaf en jag hörde intervjuas fattade inte hon hade mässling och var på hälsocentral
Citera
2026-08-19, 14:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
Föräldrarna borde hängas.

Jävla fitt-CPn som inte låter sina barn vaccineras.

Må dom brinna i helvetet
Troligen är föräldrarna inte heller vaccinerade.

Vi kommer ihåg alla historier när det gällde covid vaccin. Att man kunde bli magnetisk mm.
Då var det ett relativt oprövat vaccin men mässlings vaccin har man mycket erfarenhet av.
Citera
2026-08-19, 14:40
Avstängd
Citat:

Tack AI
Många barn går ju runt med en spruta då
Citera
2026-08-19, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Är DSK och även utbildad för att kunna jobba på BVC eller inom EHV, och utföra de vaccinationer som Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Såvitt jag har lärt mig och enligt Rikshandbokens vaccinationsschema för barnvaccinationer ges vacciner enligt följande schema:
Rotavirus (mot magsjuka) vid 6 veckor, 3 månader och 5 månader.
Difteri, Stelkramp, Kikhosta, Polio, HiB (influensa), Hepatit B och Pneumokocker vid 3 mån, 5 mån samt 12 mån. Vissa av dem fylls på vid 5 år och i åk 8-9 ges DiTeKi-booster.
MPR (mässling, påssjuka, röda hund) ges vid 18 månader dos 1 samt i årskurs 1-2.
HPV erbjuds i årskurs 5, numera både till tjejer och killar.
Såklart är alla vaccinationer frivilliga och så länge en person är omyndig så är det vårdnadshavaren som avgör om vaccin skall ges eller inte. Men mässlingvaccin är "inbakat" i det trevalenta vaccinet som brukar ges, så att hoppa över bara mässlingsvaccinet är inte så enkelt.
Varför måste det vara inbakat? Många gillar inte det. Fattar inte det ska vara så svårt att separera dessa
Citera
2026-08-19, 14:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jo men iaf en jag hörde intervjuas fattade inte hon hade mässling och var på hälsocentral
En del bryr sig inte heller.
Man skojade om liknande i serien Solsidan där Fredde försökte sminka grabbens utslag av vattkoppor innan han lämnade pojken till fritids.

Vi får hoppas att de som satt i samma rum hade immunitet mot detta.
Citera
2026-08-19, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ingen som har varit på festivalen, och kan svara?
Jag har stött på många antroposofer och antivaxare som är riktigt höger i släptåg på Trumps konspirationsteoretiska hårdföra politik.
Samtidigt som dessa antroposofer och antivaxxare går hand i hand med miljörörelsen med sin Moder Jord.

Men hur blir det när dessa höger och vänster-hippies samlas i en röra på festivalerna?
Jag begriper inte det.

Jag tror att unga som åker till dessa festivaler blir lurade då de bländas av miljörörelsen inom den?
(Ja, jag har en vänstervriden miljö-vurmande dotter som velat åka dit.
Jag känner folk i dessa sällskap, antroposofer, som till och med ansluter till extremhögerns värderingar. Men konspirationsteorierna står förstås över allt annat.)
Många är också alternativa hälsomänniskor typ homeopater, kinesologer, yoga, indisk medicin ayurveda
De är väldigt anti vaccin och vanlig västerlänsk medicin

För övrigt är Urkult en underbar festival din dotter kan åka dit
Senast redigerad av popll 2026-08-19 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in