2026-08-19, 12:39
Medlem
Ukraina visar och bekräftar:
Generalstaben bekräftade skadorna på verkstäderna vid Progress RCC och Aviakor-fabriken i Samara-regionen i Ryssland.
Anastasia Prots — 19 augusti, 13:10

"Generalstaben rapporterade att attackerna den 15 augusti i Samara, Ryssland, drabbade produktionsverkstaden vid Progress Rocket and Space Center och underhållsverkstaden för flygutrustning vid Aviakor-fabriken."

Källa: Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

Ordagrant: "Under analysen av ytterligare data bekräftades det att produktionsverkstaden för montering av motorer för Soyuz-liknande uppskjutningsfordon och verkstaden för underhåll av flygutrustning hos Aviakor - Aviation Plant JSC skadades den 15 augusti 2026."
"Dessutom registrerades en brand på cirka 5 000 m² till följd av attacken mot Progress Rocket and Space Center i Samara, Samara-regionen, Ryssland."

"Detaljer: Generalstaben noterade också att Progress RCC är ett av de viktigaste företagen inom den ryska raket- och rymdindustrin och deltar i produktionen av Soyuz-familjens uppskjutningsfordon.

Enligt den ukrainska militären används företagets produkter särskilt för att skjuta upp rymdfarkoster i omloppsbana och för att utplacera ryska satellitkommunikationsgrupper i den ryska arméns intresse."
Generalstaben uppgav att förstörelsen av sådana anläggningar minskar Rysslands militärtekniska kapacitet.
Mer att läsa och se i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/08/19/8049293/
Utmärkt!
Citera
2026-08-19, 12:41
Medlem
Här har vi sann rysk demokrati allt i ryZZtrollens agenda. Står lite matnyttigt i artikeln om den ryska banktoppen som sparkades på grund av att narrativet hans inte stämde överens med bunkerdvärgens fantasi om ett stor Ryssland som redan har vunnit enligt vatniks i forumet.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryska-banktoppen-varnade-fick-sparken/
Citera
2026-08-19, 13:09
Medlem
Snapcounts avatar
Det accelererar..

Pengar flödar ut ur ryska banker. Bara under de två första veckorna i augusti togs 286 miljarder rubel ut från ryska banker.

Det motsvarar cirka 32 miljarder norska kronor.

Detta enligt siffror från den ryska centralbanken, rapporterade av The Telegraph. Hittills under 2026 har uttagen uppgått till cirka 2,4 biljoner rubel, cirka 266 miljarder kronor.

https://www.nettavisen.no/okonomi/russerne-tommer-bankene-frykter-putin-grep/s/5-95-3204400
Citera
2026-08-19, 13:18
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det tycker jag så klart är fel. Jag hoppas på en demokratisk utveckling i Ryssland så småningom men jag tror inte det kommer att hända. Som tur är investerar vi dock inte trillions of dollars för att stödja den utvecklingen, men det gör vi i Ukraina.

F ö har Natos utbredning skapat en fiendebild i Ryssland som har försvagat dess spirande demokrati under 2000-talet. Det medverkade till att världen missade den historiska möjligheten att få Ryssland att bli mer demokratiskt.
Sluta ljug vatnik! Vi har inte skickat några triljons of dollar till Ukraina!
Citera
2026-08-19, 13:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det accelererar..

Pengar flödar ut ur ryska banker. Bara under de två första veckorna i augusti togs 286 miljarder rubel ut från ryska banker.

Det motsvarar cirka 32 miljarder norska kronor.

Detta enligt siffror från den ryska centralbanken, rapporterade av The Telegraph. Hittills under 2026 har uttagen uppgått till cirka 2,4 biljoner rubel, cirka 266 miljarder kronor.

https://www.nettavisen.no/okonomi/russerne-tommer-bankene-frykter-putin-grep/s/5-95-3204400

Inte bara pengar ur!

🇷🇺🇬🇪Meanwhile, there is a traffic jam on the Russian-Georgian highway. The last time this happened was in September 2022.

https://x.com/Carolus_XII_Rex/status/2090029821845766555?s=20
Senast redigerad av CanisMinor 2026-08-19 kl. 13:59.
Citera
2026-08-19, 13:38
Medlem
Taggads avatar
Underbart att ryssen börjar vakna ur sin Kremldvala.
Citat:
Ryssarna tar sina pengar från banken: ”Oron växer”
Av Tomas Ekelund
Publicerad: I dag 12.44
– Det betyder att människor saknar förtroende för det finansiella systemet, säger centralbankens tidigare rådgivare Alexandra Prokopenko.

Årets samlade uttag är på väg att bli dubbelt så stort som de volymer som syntes efter krigsutbrottet 2022, enligt uppskattningar från Sberbank.

– Drönarna flyger. Saker står i brand. Oron växer. Och människors sunda förnuft kanske börjar säga dem att de behöver ha pengar i madrassen, säger en anonym tidigare finanstjänsteman till Washington Post.

https://omni.se/ryssarna-tar-sina-pengar-fran-banken-oron-vaxer/a/zOVoLK
Citera
2026-08-19, 13:53
Medlem
Citat:
Det tycker jag så klart är fel. Jag hoppas på en demokratisk utveckling i Ryssland så småningom men jag tror inte det kommer att hända. Som tur är investerar vi dock inte trillions of dollars för att stödja den utvecklingen, men det gör vi i Ukraina.

F ö har Natos utbredning skapat en fiendebild i Ryssland som har försvagat dess spirande demokrati under 2000-talet. Det medverkade till att världen missade den historiska möjligheten att få Ryssland att bli mer demokratiskt.

Natos utbredning har skapat en fiendebild? Det är väl snarare så att det är andra staters rätt att själva bestämma över sin politik som skapar en fiendebild i Ryssland?

Ryssland saknar självinsikt. Man inser inte att man gjort sig till ovän med så många länder att dessa nu känner behov av att skydda sig.

Jag som boende kan faktiskt inte ta hänsyn till att min tjuvaktige granne betraktar det som som en fientlig handling att jag skaffar ett nytt lås till min dörr efter han brutit sig in hos mig flera gånger. För JAG känner mig nämligen inte säker på hens försäkran om att det senaste inbrottet var sista gången.

Självinsikt, Putin, självinsikt!
Senast redigerad av Auric 2026-08-19 kl. 13:56.
Citera
2026-08-19, 14:04
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Inte bara pengar ur!

🇷🇺🇬🇪Meanwhile, there is a traffic jam on the Russian-Georgian highway. The last time this happened was in September 2022.

https://x.com/Carolus_XII_Rex/status/2090029821845766555?s=20
Ny flyktingvåg för att undkomma mobilisering?
Citera
2026-08-19, 14:06
Medlem
Citat:
Om han frågar Putin om detta, är min tro att ryssarna säger ja. De behöver en legitim motpart att förhandla med när det ska slutas fred.
Ja demokraten Putin gör ju bara uppgörelser med demokratier som Belarus, Iran och Nordkorea, samt ett gäng länder i Afrika.
Förstår att han har problem att förhandla med Ukraina... Eller?
Citera
2026-08-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Förefaller troligt.
Citera
2026-08-19, 14:29
Medlem
Overminds avatar
Över 2 miljoner Ukrainska män gömmer sig från att delta i kriget. Då borde väl ändå Ukraina haft skyhög moral? Undrar hur många miljoner som skulle gömma sig eller fly landet i Sverige om Sverige hamna i krig?
Citera
2026-08-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Det flydde över 1 miljon ryska män vid mobiliseringen 2022, påminner om det, moralen kommer att vara i botten över mobiliserade ryssar så här 2026 när de ser hur ryssar sprängs till döds i Ukraina av ukrainska drönare, en säker död väntar dem vilket även de nog inser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in