2026-08-19, 11:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett val där 20% av medborgarna förhindras från att rösta kan aldrig leda till ett legitimt resultat. Ryssarna, med sin syn på demokrati, tycker säkert det. Men förespråkar man reell demokrati så blir ett val där bara 75-80% tillåts rösta knappast mer legitimt än nuvarande läge.

Varför det? Hur många procent kunde rösta 2019? Jag antar att strax under 10% var i Krim, DPR och LPR? Så då kanske 92% tilläts rösta, och nu 80%, varför går den magiska gränsen just där?
Citera
2026-08-19, 11:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Gulligt att du oroar dig för demokratin i östra Europa din lismande kreml-rövslickare. Vad tycker du om att det enda partiet som är emot kriget i Ryssland har förbjudits ställa upp? Eller att ditt onaniobjekt putin gjort en kupp och ändrat konstitutionen för att kunna fortsätta som diktator?

Det tycker jag så klart är fel. Jag hoppas på en demokratisk utveckling i Ryssland så småningom men jag tror inte det kommer att hända. Som tur är investerar vi dock inte trillions of dollars för att stödja den utvecklingen, men det gör vi i Ukraina.

F ö har Natos utbredning skapat en fiendebild i Ryssland som har försvagat dess spirande demokrati under 2000-talet. Det medverkade till att världen missade den historiska möjligheten att få Ryssland att bli mer demokratiskt.
Citera
2026-08-19, 11:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag använde "legitim" felaktigt, tack för påpekandet. Ett bättre ord är folkförankring.
Ja det blev ju mycket bättre...
"De behöver en folkförankrad motpart att förhandla med när det ska slutas fred."

Vilket nonsens. Varför då? Hur kan Putin i så fall någonsin sluta avtal med en diktatur (som t.ex. Kina, Nordkorea etc)? Om Ukraina tänker likadant, hur ska de kunna sluta avtal med Ryssland?

Du verkar ständigt ha otur när du tänker.

PS Dessutom är Ukrainas styre givetvis redan folkförankrad.
Senast redigerad av DikT 2026-08-19 kl. 12:01.
Citera
2026-08-19, 11:52
Medlem
Härligt av Ukraina som också siktar in sig på ryska lastbilar i Bryansk oblast, bara fortsätta hamra på dassriket och kloaken Rysslands logistik.

🇺🇦‼️🇮🇷 Ukraina har börjat rikta in sig på lastbilar som transporterar livsmedelsprodukter från Iran, och attackerar dem när de passerar rysk-vitryska kontrollpunkter, - MASH

Terminalen Krasny Kamen i Bryanskregionen drabbas hårdast. Minst tre attacker under den gångna veckan.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2089976904816177295?s=20
Citera
2026-08-19, 11:54
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Om han frågar Putin om detta, är min tro att ryssarna säger ja. De behöver en legitim motpart att förhandla med när det ska slutas fred.
Apan Putin är inte legitim, skulle röstas bort direkt
Citera
2026-08-19, 11:56
Medlem
Citat:
Det tycker jag så klart är fel. Jag hoppas på en demokratisk utveckling i Ryssland så småningom men jag tror inte det kommer att hända. Som tur är investerar vi dock inte trillions of dollars för att stödja den utvecklingen, men det gör vi i Ukraina.

F ö har Natos utbredning skapat en fiendebild i Ryssland som har försvagat dess spirande demokrati under 2000-talet. Det medverkade till att världen missade den historiska möjligheten att få Ryssland att bli mer demokratiskt.

Demokrati och Putin går inte riktigt hand i hand, har bunkerdvärgen någonsin under sin tid som diktator siktat för demokrati? Oppositonen tystas allt för att bunkerdvärgen ska få fortsätta sitt totalt misslyckade krig.
Citera
2026-08-19, 12:04
Medlem
Citat:

Drar bara ryzzpacket tillbaka sin smutsarmé och avslutar det folkrättsvidriga kriget kommer val hållas i Ukraina, det har du fått förklarat för dig kreml-rövslickare. Det är inte Zelensky som skrivit Ukrainas konstitution. NATO med sina frivilliga medlemsstater är/var bara ett hot mot Moskvas imperialism. Du lurar ingen här med din verkliga agenda psykopat.
Senast redigerad av CygnusX 2026-08-19 kl. 12:07.
Citera
2026-08-19, 12:14
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Du verkar inte fatta vad triljoner dollar innebär? Har du läst grundskolans matte?
Senast redigerad av Innerfittefett 2026-08-19 kl. 12:18.
Citera
2026-08-19, 12:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Så du menar att om Ukraina går till val, kommer hela Ukraina följa valutgången?
Även ockuperade områden.
Kommer Putin respektera valutgången?

Citat:
Det är extremt enkelt lagmässigt. Ukraina enligt sin konstitution inte hålla val under krigstillstånd. Hur vet man om det är krigstillstånd? Det röstar parlamentet om med jämna mellanrum, tror det är en gång i kvartalet. De kan låta bli att återigen utlysa krigstillstånd så är problemet löst legalt.

Däremot lär inte de som lyder under rysk ockupation kunna rösta. Vilket de heller inte har kunnat sedan 2012/13, det var senaste gången som Krimborna fick rösta i Ukraina. Det har man valt att ignorera tidigare i Ukraina, och anledningen är självklar. De skulle rösta annorlunda än eliten i Kyiv vill.

Frågan är därmed: Är imperfekta val så dåligt att det är bättre att inte hålla val alls? I Sovjet argumenterade man för att det behövdes en period av proletariatets diktatur, för det kommunistiska samhället hade fiender, men sovjetkommunismen var "egentligen demokratisk". Samma sak idag i Ukraina.
Citera
2026-08-19, 12:20
Medlem
Citat:
Det är extremt enkelt lagmässigt. Ukraina enligt sin konstitution inte hålla val under krigstillstånd. Hur vet man om det är krigstillstånd? Det röstar parlamentet om med jämna mellanrum, tror det är en gång i kvartalet. De kan låta bli att återigen utlysa krigstillstånd så är problemet löst legalt.

Däremot lär inte de som lyder under rysk ockupation kunna rösta. Vilket de heller inte har kunnat sedan 2012/13, det var senaste gången som Krimborna fick rösta i Ukraina. Det har man valt att ignorera tidigare i Ukraina, och anledningen är självklar. De skulle rösta annorlunda än eliten i Kyiv vill.

Frågan är därmed: Är imperfekta val så dåligt att det är bättre att inte hålla val alls? I Sovjet argumenterade man för att det behövdes en period av proletariatets diktatur, för det kommunistiska samhället hade fiender, men sovjetkommunismen var "egentligen demokratisk". Samma sak idag i Ukraina.

Är det krigstillstånd om civila bombas varje natt?
Behöver man rösta om en sån sak?
Citera
2026-08-19, 12:31
Medlem
Citat:
Varför det? Hur många procent kunde rösta 2019? Jag antar att strax under 10% var i Krim, DPR och LPR? Så då kanske 92% tilläts rösta, och nu 80%, varför går den magiska gränsen just där?

Finns naturligtvis ingen magisk gräns. Det tidigare valet var naturligtvis också bristfälligt. Bristfälliga val kan duga temporärt, men de måste göras om när läget så tillåter. Det som dock gör situationen värre nu än vid andra val 2014-2022 är att nu råder direkt krigstillstånd.

Det gör att inte bara en massa väljare förnekas rätten och möjligheten att rösta, du får även en massa andra problem. Valet kommer givetvis bara handla om hur kriget ska hanteras, vilket faktiskt gör att en lösning kan försvåras. Och så ska vi inte glömma det faktum att vallokalerna sannolikt kommer att bli mycket attraktiva måltavlor för ryssen. Så val nu är inte bra.
Citera
2026-08-19, 12:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Så Ukraina ska blunda för verkligheten när hela landet beskjuts av Ryssland och säga att det inte råder krigstillstånd bara för att pro-ryssar ska få sin vilja igenom och det ska hållas val i Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in