2026-08-19, 08:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
S tappar till V och MP de radikala vänsterväljare inom S som vill se ökad invandring och straffrabatter till grova kriminella. Vi kan såklart se S under 30% på grund av detta.

Jo, jag tror du har helt rätt. S snack om den strama invandringen får folket att byta sida.

Det är fortfarande många osäkra väljare ute i landet så mycket beror på dessa.
L är ett förlorat parti och de få som fortfarande vill rädda dem bör tänka om och lägga rösten hos annat tidöparti.
Citera
2026-08-19, 08:07
Medlem
Citat:
Den enda saken som jag inte gillar med KD är att de vill höja biståndet – till korrupta länder – vilket ligger på ca 50 miljarder per år just nu, till ännu högre siffror. Katastrof för den svenska välfärden.

En sak jag gillar med (KD):s bistånd är just det att de vill ge bort pengarna till genomkorrupta länder mer direkt. De flesta andra partier (främst (S), (V) och (MP)) vill i själva verket ge pengarna till organisationer i Sverige som skickar ut biståndsarbetare för att driva projekt i U-länder. Det är minst lika mycket dagis-verksamhet åt svenska akademiker med meningslösa examina som verkligt bistånd.

KD vill åtminstone skicka pengarna rakt in i diktaturernas fickor.
Citera
2026-08-19, 08:20
Medlem
bridgeblandnings avatar
Hur brukar S prestera i valen jämfört med de föregående mätningarna? Har fått för mig att S brukar underprestera men jag kan ha fel.
Citera
2026-08-19, 08:29
Medlem
Citat:
Rätt. Den bästa och mest strategiska taktikrösten just nu är en röst på KD. Vinner Tidö är det helt okej, och förlorar Tidö kan det dra vänstern högerut.

Den enda saken som jag inte gillar med KD är att de vill höja biståndet – till korrupta länder – vilket ligger på ca 50 miljarder per år just nu, till ännu högre siffror. Katastrof för den svenska välfärden.
Kan du förklara det här med taktikröster?

Ifall något parti väljer att skänka röster till exempelvis KD, hur kan det partiet ha koll på att det går precis lagom många röster?
En allmän uppmaning kunde ju få alla i partiet att rösta KD, eller hur?

Hur styrs det? Har aldrig förstått det.
Citera
2026-08-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada

Ifall något parti väljer att skänka röster till exempelvis KD, hur kan det partiet ha koll på att det går precis lagom många röster?

Det är nog bara några tveksamma som lägger rösten finns inget organiserat, kan tänka mig att detta begrepp uppstått som "ursäkt" för dåliga undersökningar, folk har inte röstat som dessa visar.
Senast redigerad av tjanska 2026-08-19 kl. 08:41.
Citera
2026-08-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är nog bara några tveksamma som lägger rösten finns inget organiserat, kan tänka mig att detta begrepp uppstått som "ursäkt" för dåliga undersökningar, folk har inte röstat som dessa visar.
Ok, ja annars verkar det ju som att någon styr flödet av röster.
Citera
2026-08-19, 08:47
Medlem
Citat:

Jag gissar att ju närmare valet vi kommer, och om L ligger under 2 %, desto fler kommer kanske att tänka på att rösta på KD i stället. Och detta på grund av att en röst på KD inte är bortkastad, eftersom det är perfekt om Tidöpartierna vinner valet. Om Tidöpartierna förlorar valet kanske KD kan samregera med S och C, vilket är mindre farligt än en radikal vänstersväng med S, V och MP.
Citera
2026-08-19, 08:49
Medlem
Citat:
Jag gissar att ju närmare valet vi kommer, och om L ligger under 2 %, desto fler kommer kanske att tänka på att rösta på KD i stället. Och detta på grund av att en röst på KD inte är bortkastad, eftersom det är perfekt om Tidöpartierna vinner valet. Om Tidöpartierna förlorar valet kanske KD kan samregera med S och C, vilket är mindre farligt än en radikal vänstersväng med S, V och MP.
Ahaa, det kallas för stödröster men är egentligen bara individer vilka får kalla fötter?
Citera
2026-08-19, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Hur brukar S prestera i valen jämfört med de föregående mätningarna? Har fått för mig att S brukar underprestera men jag kan ha fel.

(S) brukar alltid underprestera jämfört med opinionsundersökningar. Det är rätt.
Citera
2026-08-19, 08:54
Medlem
Citat:

Jo. Poängen är ju att det fortfarande kommer att vara högermajoritet i Riksdagen. Åtminstone om man ser till den ekonomiska politiken. Det måste leda till högerpolitik. Oavsett om det blir en (S) regering eller inte.

Det var ju precis samma situation under Löfven regeringarna. Det var ju därför som DÖ och JÖKen var nödvändiga eftersom en regering som tvingades förhandla med (V) aldrig skulle fått igenom någon politik i riksdagen.
Citera
2026-08-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
(S) brukar alltid underprestera jämfört med opinionsundersökningar. Det är rätt.

Yes, föra valet OU visade S runt 32-35% och de fick 30.3%
Hoppas under 30% nu.
Citera
2026-08-19, 08:59
Medlem
Citat:

Det styrs inte centralt. Det är individer som bestämmer sig för att en taktisk röst på ett annat parti än det de egentligen gillar bäst gynnar helheten på ett bättre sätt.

klart att det alltid är riskfyllt. Just eftersom det inte är styrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in