2026-08-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fick mässling trots vaccin – smittspårning pågår

https://www.sverigesradio.se/artikel/fick-massling-trots-vaccin-omfattande-smittsparning-pagar
Förmodligen den vuxne som vaccinerats för länge se
Citera
2026-08-18, 14:11
Medlem
OMG!
Nu uppmanas 70 talister kolla sin mässlingvaccination! De som bara fått en spruta har inte fullt skydd
Jag är en av dem
(Källa ekot och det är region Blekinge som uppmanat)
Citera
2026-08-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men äldre kan bli allvarligt sjuka av mässlingen. Dock har de flesta äldre haft mässlingen och har då ett fullgott skydd.
Men mässlingen är en av de mest smittsamma sjukdomarna.

Du glömde röda hund

Personer som fått nedsatt immunförsvar kan drabbas.
Sökte på orsaker och tror en del ligger i riskzonen.

Medicinska behandlingar och sjukdomar

Cancerbehandling: Cytostatikabehandling och strålning slår ut benmärgen och minskar antalet vita blodkroppar.

Läkemedel: Immunhämmande mediciner, till exempel kortison eller biologiska läkemedel vid reumatism.

Infektioner: HIV bryter direkt ner kroppens T-celler.

Organsjukdomar: Långvarig njursjukdom eller diabetes.

Livsstil och yttre faktorer

Stress: Långvarig stress frigör hormoner som dämpar immunförsvarets effektivitet.

Sömnbrist: Brist på återhämtning och sömn försämrar kroppens motståndskraft.

Näring: Undernäring eller brist på viktiga vitaminer och mineraler.

Rökning och alkohol: Försvagar slemhinnorna och försämrar vita blodkroppars funktion.

Hög ålder: Immunsystemet åldras naturligt och blir mindre effektivt (senescens).
Du är rolig. Jo vi kommer alla att dö en dag, det är det enda vi vet med säkerhet. I min verklighet så har jag träffat såna som klippt en kvarting bus varje kväll, rökt 50 cigg varje dag och ändå blev 97 år. Ja, man kanske inte kan vaccinera sig emot döden. Kommer en sån spruta tror jag inte att jag skulle ta den ändå.
Citera
2026-08-18, 14:28
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Endast i akademiska uppsatser, inte rent allmänt. I ett sammanhang som detta är det närmast att idiotförklara sig själv att fråga efter källa. Antingen är man insatt i ett ämne och förmår diskutera det - eller så inser man att man inte vet ett skit.
”källa på det” är en enorm dunning-kruger markör.
Det kan väl vara intressant att få veta vad källan användaren länkade till säger om mässlingsutbrott i olika länder och om det korrelerar med vaccinationsgraden. Att bara slänga ur sig siffror säger ju egentligen ingenting.
Citera
2026-08-18, 15:11
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det kan väl vara intressant att få veta vad källan användaren länkade till säger om mässlingsutbrott i olika länder och om det korrelerar med vaccinationsgraden. Att bara slänga ur sig siffror säger ju egentligen ingenting.
Är det helt omöjligt att kolla själv på exempelvis wikipedia eller göra en enkel googlesökning ?
Citera
2026-08-18, 15:17
Medlem
11 smittade nu
Vad tror ni blir sluttalet? Jag tror 20-30
Citera
2026-08-18, 15:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Du är rolig. Jo vi kommer alla att dö en dag, det är det enda vi vet med säkerhet. I min verklighet så har jag träffat såna som klippt en kvarting bus varje kväll, rökt 50 cigg varje dag och ändå blev 97 år. Ja, man kanske inte kan vaccinera sig emot döden. Kommer en sån spruta tror jag inte att jag skulle ta den ändå.
Hade varit kul att se hur gamla de hade blivit utan sprit och cigaretter.
Men de flesta som lever så blir inte alls gamla.

Jo jag "vaccinerar" mig för att bli kvar så länge som möjligt. Är 70 nu. Motionerar regelbundet.
Äter gott och dricker gärna vitt eller rött vin.

Tar givetvis D vitaminer i stort sett hela året och då 2500 IE och inte så där tramsiga mängder som myndigheterna föreslår.

Aktuellt nu mässlingen men minns fortfarande 2020 med covid som plockade fullt friska.
Har haft covid minst 3 gånger och sista gången märkta jag inget mer än lite snuva. Frugan hade haft det en vecka tidigare och testats då hon jobbade på sjukhus och därför misstänkte jag något och tog ett snabbtest, positivt. Blev inget mer så jag jobbade som vanligt men höll mig på distans för att inte sprida sådant till de svaga.

Vi får hoppas mässlingen dör ut och ingen blir allvarligt sjuk.
Citera
2026-08-18, 15:34
Medlem
Citat:

Jo jag "vaccinerar" mig för att bli kvar så länge som möjligt. Är 70 nu. Motionerar regelbundet.

Tar givetvis D vitaminer i stort sett hela året och då 2500 IE och inte så där tramsiga mängder som myndigheterna föreslår.

Aktuellt nu mässlingen men minns fortfarande 2020 med covid som plockade fullt friska.
Har haft covid minst 3 gånger och sista gången märkta jag inget mer än lite snuva. Frugan hade haft det en vecka tidigare och testats då hon jobbade på sjukhus och därför misstänkte jag något och tog ett snabbtest, positivt. Blev inget mer så jag jobbade som vanligt men höll mig på distans för att inte sprida sådant till de svaga.

Jo, absolut.
Citera
2026-08-18, 15:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Under början av 1900-talet?? På 1970-talet så överlevde vi barnsjukdomar som t ex mässlingen. Det var nog många barn som dog förut, tillbaka i tiden av olika sjukdomar, fattigsverige. Längre tillbaka. Men vi lever i nutid här.

1971 infördes den allmänna vaccinationen mot mässling i Sverige. Innan dess så var det en mycket allvarlig sjukdom som folk dog av.
Citera
2026-08-18, 15:43
Medlem
Citat:

Jag fick en svår influensa efter millennieskiftet. Våren 2000. Det tog 2 månader innan jag var fit for fight igen. Såg i samband med covid att den dödligaste veckan som registrerats i Sverige var just då.
Citera
2026-08-18, 15:49
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Är det helt omöjligt att kolla själv på exempelvis wikipedia eller göra en enkel googlesökning ?
Det verkar som att det tagits för många sprutor här i tråden.

Vilket dokument ska jag söka på menar du?

Fb är ett diskussionsforum.
Jeffdavis slänger ur sig lite siffror, har ingen länk till sittpåstående och tycker att det räcker med att han/hon är säker på sin sak.

I vilka länder dessa dödsfall skett och om vaccinationsgraden var hög eller inte spelar tydligen ingen roll för diskussion. JeffDavis är säker, men säker på vad?
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-08-18 kl. 16:29.
Citera
2026-08-18, 15:52
Medlem
Helt rätt! Mamman som verkar vara den som sett till att sprida mässlingen på festivalen skrev själv om det i en grupp på Facebook, hennes fokus var främst att hennes eget barn var ”friskt” efter 24 timmar efter att endast haft feber i ett dygn, mamman själv skrev att barnet behandlats med a-vitamin, bra kost ock omega 3, samt en egen produkt som hon saluför i sitt egna kvacksalveri alternativa företag.

Ingen tanke på någon annan…. En kommentar hon skrev var ”vad skönt att få det som barn ock inte som vuxen”….

Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala
Flera av de drabbade är tydligen under 18. Det måste alltså vara föräldrar då som avstått att låta barnen vaccineras. Men sen när barnet insjuknar så söker man vård … Då passar det tydligen att ta samhällets hjälp, och också med risk att sprida smittan till svaga/oskyddade. Ganska provocerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in