2026-08-16, 18:46
Medlem
Så ere.

Tänk vad alla fotoframkallare fick se i sina dagar ojojoj...

Men beror på vad som är fel. Är det att den inte startar, så behöver man ju bara se att den bootar sen är det fixat. Behöver ju inte logga in på den.
Citera
2026-08-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För att om den lokala it-killen ser det så är risken att folk i TS närhet får reda på det väsentligt större än om det är en it-kille som TS inte har några gemensamma bekanta med.
Precis.
Citera
2026-08-16, 20:22
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Bor i en liten ort och känner killen på dataaffären, och nu har min dator gått sönder.
Har massa privata bilder där, kommer han måste se dessa bilder nör han reparerar datorn?

För i så fall lämnar jag in den i en annan stad

Ja. Om det inte är så att du aktivt krypterat. Han kan även se raderade filer upp till ett visst tidspann det senare bara dock om han är nyfiken.

(Obs icke troll)
Citera
2026-08-16, 20:40
Medlem
Om du är så orolig med innehållet, så ska du absolut inte lämnar ifrån dig datorn.

Dom kommer se ditt innehåll, tyvärr så snokar nog 99% av dem som jobbar med sådant.
Citera
2026-08-16, 21:02
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Tror du verkligen han skulle skicka in en dator med Barnporr på till ett ställe men inte till ett annat?

Gissar att eftersom det är en liten ort han bor på så känner han kanske den som äger förtaget och vill inte han ska se när TS knullar sin brud eller se nakenbilder på han och tjejen tex.
Även jag har saker på min telefon och dator som inte är olagliga men som jag inte vill att någon annan ska se.
Eller så är det en kille han knullar och inte vill att någon ska veta att han är bög.

Eller så är det IT-killens brud han knullar. Det vore det coolaste alternativet, menntroligrn är det solobilder där han runkar med olika saker i stjärten.
Citera
2026-08-16, 21:24
Medlem
Sätt lösenord på de mappar du har bilderna i då. Det är inte polisen som letar barnporr eller bevis utan en IT-kille som vill laga din dator så fort som möjligt och gå vidare med nästa kund.
Citera
2026-08-16, 22:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nåt att lära sig av.

För inte om samma misstag nästa gång utan spara bilder i en mapp som åtminstone har lösenord.

Kan inte en it-snubbe öppna det hur enkelt som helst oavsett?

Citat:
Om jag bodde i luleå och skickade in datorn till ett företag i stockholm som jag visste va serriösa så skulle jag nog tänka mig det.

När jag jobbade med folks mobiler och sedan träffade på dessa personer ute på stan tänkte jag alltid på vilka personer dom faktiskt var.
Vissa hade familj med kollade bögporr, andra kollade underåriga flickor i trosor, och vissa sysslade med kriminella saker.

Du verkar inte vara ensam här i tråden. Trist att höra att man inte kan lita på proffs men det förvånar mig inte i dagens Sverige. Ingen integritet, ingen anständighet, ingen moral, bara jävligt nyfiken. Har sett samma fenomen hemma när jag haft hantverkare här. De vet inte om det men jag har riggat mitt hem fysiskt så jag kan se var man rört sig och vilka lådor, skåp osv man öppnat. Inte för att jag haft något att dölja men mest för att se vilken typ av människa det är.
Citera
2026-08-16, 23:40
Medlem
Solstol28s avatar
Döp om alla jpg filer till dll eller nåt
Citera
2026-08-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kan inte en it-snubbe öppna det hur enkelt som helst oavsett?

Du verkar inte vara ensam här i tråden. Trist att höra att man inte kan lita på proffs men det förvånar mig inte i dagens Sverige. Ingen integritet, ingen anständighet, ingen moral, bara jävligt nyfiken. Har sett samma fenomen hemma när jag haft hantverkare här. De vet inte om det men jag har riggat mitt hem fysiskt så jag kan se var man rört sig och vilka lådor, skåp osv man öppnat. Inte för att jag haft något att dölja men mest för att se vilken typ av människa det är.

Ja, hantverkare i hemmet är lite samma sak.
Vi hade en kille som gick in i tvättstugan och luktade på min systers trosor.
Vi hade kamera i flera av rummen och kunde se det sen när dom åkt hem.
Citera
2026-08-17, 01:30
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Bor i en liten ort och känner killen på dataaffären, och nu har min dator gått sönder.
Har massa privata bilder där, kommer han måste se dessa bilder nör han reparerar datorn?

Beror på hur han går tillväga och hur nyfiken han är. Om tanken är att han ska rätta till en långsam dator och du ger honom lösenordet, KAN han teoretiskt sett se dina bilder om han nu vill det. Kan du inte zippa dem med ett lösenord eller kommer du inte in i datorn alls?

Men om det bara är något med hårdvaran kanske han inte ens behöver lösenordet.

Överväg att överföra alla bilder till USB-minne. Då kan du radera dem och lämna in dem på lagning. Eller installera om operativsystemet på egen hand, om det är det som behövs. Sedan kan du installera Teamviewer och anlita någon i ett låglöneland för att installera drivrutinerna. På Windows 11 verkar så gott som alla drivrutiner installera sig själva automatiskt via Windows Update om du låter datorn stå på ett tag.
Citera
2026-08-18, 13:21
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Tror du verkligen han skulle skicka in en dator med Barnporr på till ett ställe men inte till ett annat?

Vad jag tror diskuteras inte i denna tråd.
Citera
2026-08-18, 14:05
Avstängd
/Nisse_Hults avatar
Citat:

För det 1a så bör du säkerhetskopiera dina filer innan du lämnar in datorn.

För det andra så kan du lätt kryptera innehållet i en mapp genom att högerklicka på mappen välja,Visa fler alternativ, Egenskaper samt klicka på "avancerat", Då visas valet "Kryptera innehåll för att skydda data" Följ anvisningar och spara krypteringsnyckeln på en USB-pinne (som du inte lämnar med datorn!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in