2026-08-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Sen är Jordanien en självständig stat med en jordansk befolkning och regering. Varför skulle palestinierna tvingas dit och ge upp rätten till självbestämmande?

Därför att de var medborgare i Jordanien. När Ryssland ockuperade finsk mark under andra världskriget så flyttade de finska medborgarna till det område som kontrollerades av deras land, Finland. Detsamma gjorde tyskarna. Samma sak har alla andra folk gjort som förlorat krig. Palestinska speciallösningar ser jag inget behov av. Om Israel 1967 hade gjort med araberna det segrarmakterna gjorde med tyskarna hade ingen idag suttit på Flashback och ältat denna fråga utan det hade varit ett historiskt faktum bara. Eller ältar du tyskarnas med tvång ändrade gränser och att många miljoner tyskar fördrevs?
Citera
2026-08-18, 10:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Bra. Då håller du med om att det mest humana är att evakuera samtliga och hjälpa dem med en nystart annorstädes. Tack för att du erkände även om det satt långt inne

Att medvetet strypa en civilbefolkning genom en olaglig blockad och sedan använda misären man själv har skapat som en ursäkt för att genomföra en etnisk rensning är inte humant utan det är definitionen av ett grovt krigsbrott.
Citera
2026-08-18, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De har inte rätt till 1967 års gränser. De hade haft det om de accepterat delningsplanen 1948, men de gjorde inte det.

Lagt kort ligger.

https://www.youtube.com/watch?v=B3y1u1mY1fM

Det är ett grovt folkrättsligt fel att påstå att ”lagt kort ligger” när det handlar om internationell lag och rätten till självbestämmande och FN:s delningsplan från 1947 var bara ett icke bindande förslag från generalförsamlingen som aldrig genomfördes lagligt eller accepterades av lokalbefolkningen.

Att ett förslag röstades nej till för 80 år sedan upphäver aldrig efterföljande, bindande internationell rätt.
Senast redigerad av Bokki89 2026-08-18 kl. 10:30.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns inga regler som säger när man får attackera efter att den andra parten brutit mot ett fredsavtal. Iran har levt rövare över hela världen sen 1979.

Du kanske inte vet det men resten va världen vet att man inte attackerar nån mitt under pågående förhandling. Det är fruktansvärt orm-aktigt.

Det är en av många anledningar till varför Israel är opålitliga med eller utan fredsavtal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Dina ständiga lögner och tomma enradare ändrar inte på det faktum att jag vill ersätta ockupation och apartheid med demokrati och lika rättigheter för absolut alla på platsen.

Du vill inte svara på den enkla frågan om huruvida Israel har rätt att existera i sin nuvarande form som ett nationellt hem för judar.

Alla noterar din tystnad.

Du får gärna kalla mig diverse invektiv och utropa dig själv till segrare i debatten. Men det förändrar inte det faktum att du inte kan svara på frågan om Israel har rätt att existera i sin nuvarande form som ett nationellt hem för judar. Till och med en nasse som Heretic77 anser att Israel har rätt att existera i sin nuvarande form som ett nationellt hem för judar. Du är extrem till och med i jämförelse med andra judehatare.
Citera
2026-08-18, 10:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ett grovt folkrättsligt fel att påstå att ”lagt kort ligger” när det handlar om internationell lag och rätten till självbestämmande.FN:s delningsplan från 1947 var bara ett icke bindande förslag från generalförsamlingen som aldrig genomfördes lagligt eller accepterades av lokalbefolkningen.

Precis, därför är det heller inte bindande idag din dummskalle. Tack för att du erkänner att du äntligen kommit fram.
Citera
2026-08-18, 10:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Du kanske inte vet det men resten va världen vet att man inte attackerar nån mitt under pågående förhandling. Det är fruktansvärt orm-aktigt.

Men det är OK för Iran, Hizbollah, Houthis och Hamas att göra det?
Citera
2026-08-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Därför att de var medborgare i Jordanien. När Ryssland ockuperade finsk mark under andra världskriget så flyttade de finska medborgarna till det område som kontrollerades av deras land, Finland. Detsamma gjorde tyskarna. Samma sak har alla andra folk gjort som förlorat krig. Palestinska speciallösningar ser jag inget behov av. Om Israel 1967 hade gjort med araberna det segrarmakterna gjorde med tyskarna hade ingen idag suttit på Flashback och ältat denna fråga utan det hade varit ett historiskt faktum bara. Eller ältar du tyskarnas med tvång ändrade gränser och att många miljoner tyskar fördrevs?

Att tyskar fördrevs efter andra världskriget är ett historiskt faktum, men det betyder ju inte att tvångsförflyttningar är en legitim modell idag! Varför ska palestiniernas rätt till självbestämmande försvinna för att Jordanien kontrollerade Västbanken före 1967?

Efter 1967 hamnade området under israelisk ockupation, och en FN s resolution slog fast principen att territorium inte ska förvärvas genom krig.
Citera
2026-08-18, 10:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du vill inte svara på den enkla frågan om huruvida Israel har rätt att existera i sin nuvarande form som ett nationellt hem för judar.

Alla noterar din tystnad.

Du får gärna kalla mig diverse invektiv och utropa dig själv till segrare i debatten. Men det förändrar inte det faktum att du inte kan svara på frågan om Israel har rätt att existera i sin nuvarande form som ett nationellt hem för judar. Till och med en nasse som Heretic77 anser att Israel har rätt att existera i sin nuvarande form som ett nationellt hem för judar. Du är extrem till och med i jämförelse med andra judehatare.

Tror du på allvar att någon i tråden missar att du desperat flyr från att svara på om palestinierna i Palestina överhuvudtaget har rätt att existera som ett fritt folk med samma mänskliga rättigheter som alla andra? JA/NEJ.
Citera
2026-08-18, 10:33
Medlem
Citat:
Men det är OK för Iran, Hizbollah, Houthis och Hamas att göra det?

Det gör de inte. Att ta hela sin arme och påbörja fullskaliga attacker mitt under förhandlingarna är nåt som Israel och USA sysslat med.

Därför tror jag inte ditt förslag om att andra länder skulle få Gaza och Västbanken skulle funka. Samma krafter som bedriver folkmord mot palestinierna och som expanderar sina gränser och roffar åt sig land i syfte att bygga ett stor-israel hade gjort det oavsett vem de behövde sno landet ifrån.
Citera
Avstängd
Citat:
Precis, därför är det heller inte bindande idag din dummskalle. Tack för att du erkänner att du äntligen kommit fram.

Du missar ju helt den juridiska poängen.

Det är ingen som hävdar att delningsplanen från 1947 är bindande i dag och jag skrev ju nyss att det bara var ett icke bindande förslag och det som däremot är bindande i dag är internationell rätt gällande Genèvekonventioner och beslut från FN:s säkerhetsråd samt Internationella domstolen (ICJ).

ICJ har slagit fast att sioniststaten Israels decennier långa ockupation och annektering och bosättningspolitik på Västbanken och i Gaza är helt olaglig och måste upphöra omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du på allvar att någon i tråden missar att du desperat flyr från att svara på om palestinierna i Palestina överhuvudtaget har rätt att existera som ett fritt folk med samma mänskliga rättigheter som alla andra? JA/NEJ.

Ja, faktiskt. Jag tror inte att särskilt många vettiga människor läser dina textväggar. De scrollar bara förbi tokigheterna.

Jag har visat det jag ville visa.

Du förespåkar Israels förintelse.

Det gör dig till en extremist och dåre.

Men samtidigt är det som jag tidigare sagt berömvärt att du hjälper Israels sak genom att exponera för världen vilka tokigtossar Palestinarörelsen består av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in